• 0

startende ondernemer en kinderopvangtoeslag

Ik ben op dit moment bezig met het orienterende gedeelte van het opzetten van een eigen bedrijfje. Ik heb 2 kleine kinderen, dus moet ik gebruik gaan maken van kinderopvang. Nu werk ik nog 1x in de week en maak dus al gebruik van opvang.

 

Volgens de nieuwe normen krijg je toeslag terug naar gewerkte uren, en dat is prima. Maar hoe zit het dan met ondernemers en kinderopvangtoeslag. Het is vrij duidelijk wat je moet bijhouden als je de onderneming al hebt (urenadministratie bijhouden e.d.), maar mijn onwetendheid zit 'm vooral in de voorbereidende fase van het opzetten van je bedrijf. Om het bedrijf op te kunnen zetten moet ik ook al gebruik maken van opvang. Maar hoe toon ik al die voorbereidende uren aan bij de belastingdienst, dat is de grote vraag. Bijvoorbeeld als ik 4 uur lang achter de PC naar geschikte bedrijfsruime moet zoeken.

De belastingdienst zelf weet het ook niet, ik wordt binnen nu en 2 werkdagen teruggebeld hierover.

 

Heeft een van jullie enig idee?

 

Catelijne

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is vrij duidelijk wat je moet bijhouden als je de onderneming al hebt (urenadministratie bijhouden e.d.), maar mijn onwetendheid zit 'm vooral in de voorbereidende fase van het opzetten van je bedrijf. Om het bedrijf op te kunnen zetten moet ik ook al gebruik maken van opvang. Maar hoe toon ik al die voorbereidende uren aan bij de belastingdienst, dat is de grote vraag.

 

Ik vermoed dat je hiermee op de grens van de regelgeving bent beland. Ik zou de voorbereidende uren gewoon meetellen, naar analogie van de regeling voor het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek (wat een andere regeling is):

 

Houd ook steeds een registratie bij van de uren die u aan de onderneming besteedt. U kunt het aantal uren dat u al vóór uw aanmelding als ondernemer aan uw onderneming besteedt, meetellen voor het minimumaantal benodigde uren voor bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek.

 

Alles lijkt er namelijk op te wijzen dat voor deze twee regelingen (urencriterium en kinderopvangtoeslag voor zelfstandigen) dezelfde afbakening van meetellende uren is gekozen.

 

Wat het aantonen betreft is je eigen urenadministratie altijd de basis:

Houd er wel rekening mee dat u deze gewerkte uren aannemelijk moet kunnen maken, bijvoorbeeld met een urenadministratie.

 

Die moet je waar mogelijk kunnen onderbouwen met aanvullende stukken (bijvoorbeeld je agenda, parkeerbonnetjes met tijdstippen, declaratielijst van je ov-chipkaart met reistijden e.d.).

Link naar reactie
  • 0

Let wel op dat als je uitsluitend voorbereiding doet maar uiteindelijk niet start met je bedrijf, je wel een probleem kunt hebben bij controle achteraf. Immers, anders zou iedereen kunnen aanvoeren zich georienteerd te hebben op zelfstandig ondernemerschap en daardoor voor extra uren kinderopvangtoeslag kunnen aanvragen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar ik denk dat je urenadministratie - mits gedetailleerd genoeg - elke inspecteur zou moeten overtuigen van het feit dat je uren hebt besteed aan het ondernemerschap.

Als je uitsluitend de woorden 'bedrijf' in je agenda hebt gekalkt, zou je van een koude kermis thuis kunnen komen, maar als je redelijk hebt bijgehouden wat je in die uren hebt gedaan, bedrijfsruimte zoeken bijvoorbeeld, zou het geen punt moeten zijn.

 

De grens tussen 'orientatie' en 'echt starten' is m.i. erg vloeibaar en het haalt voor het urencriterium ook niet uit. Als jij in een kalenderjaar 1225 uur aan de orientatie hebt besteed (even in het midden gelaten of dat mogelijk is), heb je recht op de zelfstandigenaftrek, ook als je niks verdiend hebt.

Ik ga er vanuit dat voor de KOtoeslag ook geen onderscheid gemaakt gaat worden. Maar ik ga er ook vanuit dat er eerst een stapeltje mensen gillend gek moet worden in de ambtelijke molen alvorens de regels wat simpeler gemaakt worden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.