• 0

activa / passiva - om gek van te worden !

Mensen, ik dacht dat ik alles goed zou doen bij de IB aangifte 2011 maar loop bij activa / passiva zo vast als het maar kan :(

Zou iemand aub een handje willen helpen ? Ben uren bezig met nalopen en lezen wat ik misschien niet zie maar lukt nog steeds niet. Mijn details zijn (denk ik) simpel (getallen beetje afgerond voor leesgemak):

 

2011, eenmanszaak, WUO;

 

- Ondernemingsvermogen begin boekjaar: 9000 eu

- Netto omzet: 38000 eu

- Bedrijfskosten: 12000 eu (waarvan investering 3500 eu voor nieuwe server en 2000 eu voor backup server)

- Lening bij bank aangegaan voor: 12000 eu (rentevergoeding aan bank voor 2011 is 277 eu) en 3 termijnen van 250 eu betaald.

(Afschrijvingen voor 2011 is tijdelijk 50 % voor zover ik heb begrepen dus betrekking op 3500 eu en 2000 eu servers)

 

Winst/verlies-rekening heb ik zo ingevuld:

 

- Netto opbrengst: 38000 eu

- Afschrijvingen machines/installaties: 2750 eu

- Overige bedrijfskosten: 9250 eu

- Financiele baten/lasten: 277 eu

 

Saldo winst/verliesrekening: 25723 eu

 

Maar kom ik bij ACTIVA en PASSIVA dan weet ik het even niet meer met alle mogelijke opties:

 

Bij ACTIVA moet ik dan zoiets als volgt invoeren:

 

- Materiele vaste activa: 2750 boekwaarde einde boekjaar (restwaarde is dan 2750 eu) (servers investering)

- Liquide middelen : saldo zakelijke rekening per 31-12-2011 ?

 

Bij PASSIVA zou ik dan deze opties moeten invullen:

 

- Ondernemingsvermogen ? Saldo zakelijke rekening per 31-12-2011 ?

- Langlopende Schulden ? Die 12000 eu lening neem ik aan

 

En die 3 termijnen wat ik heb afgelost, waar kan ik die laten ?

 

Zouden jullie aub een beetje kunnen helpen met vooral die activa/passiva ?

 

Dank !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

itmarkies,

 

materiële activa is correct.

liquide middelen is inderdaad saldo bankrekening per ultimo

ondernemingsvermogen wordt saldo per 1/1 + winst(25723) -/- privé opnamen + privé stortingen

de afgeloste termijnen moeten worden afgeboekt van de schuld, dus saldo per 31/12 11.250.

 

Voor de rest wil ik wel even helpen maar omdat niet alle cijfers bekend zijn kan ik nu niet zien of je ergens nog vastloopt.

Stuur mij eventueel even een mail met de ontbrekende info (liquide middelen; saldo Eigen vermogen, etc) dan kijk ik er even naar.

 

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 1

Aanvullend:

 

- Overige bedrijfskosten: 9250 eu

- Financiele baten/lasten: 277 eu

 

Zitten in deze bedrijfskosten ook de servers?? hetgeen niet de bedoeling is.

Zijn het Fin. baten of Lasten ?

 

Laat de ontbrekende info hier ook weten, dan kunnen we misschien meehelpen ;)

Link naar reactie
  • 0

LS,

 

Volgens mij ga je de mist in bij het door elkaar halen van investeringen en kosten. Ik heb hieronder de journaalposten van je gebeurtenissen even opgesteld:

 

Gebeurtenis   rekening   bedrag   

Beginbalans   eigen vermogen   -9000   

Beginbalans   bank   9000   

Omzet   omzet   -38000   

Omzet   bank   38000   

Investeringen   activa   5500   

Investeringen   bank   -5500   

Kosten   kosten   6500   i.e. 12000 min investering

Kosten   bank   -6500   

Lening   vreemd vermogen   -12000   

Lening   bank   12000   

Rente   fin.kosten   277   

Rente   bank   -277   

Aflossing lening   vreemd vermogen   750   

Aflossing lening   bank   -750   

Afschrijving   activa   -2750   

Afschrijving   afs. Kosten   2750   

 

Na deze boekingen kom je tot deze saldibalans:

Rekening   Som van bedrag

activa   2750

bank   45973

eigen vermogen   -9000

vreemd vermogen   -11250

omzet   -38000

kosten   6500

afs. Kosten   2750

fin.kosten   277

 

Volgens mij is je winst dus 28.473 en niet 25.723. Het verschil is de boekwaarde van de investeringen.

 

Je eigen vermogen wordt dan 37.473 (beginbalans+winst)

 

Overigens ben ik er van uit gegaan dat al je opbrengsten en kosten direct per bank zijn voldaan. Je banksaldo moet gelijk zijn aan het feitelijke saldo!

 

Ik heb het excel bestandje, waarin ik je boekhouding heb gesimuleerd bijgevoegd.

 

Succes, Jos

Higherlevel.xlsx

Link naar reactie
  • 0
- Liquide middelen : saldo zakelijke rekening per 31-12-2011 ?

 

Ja, Bank saldo (zakelijk) einde jaar eventueel ook Kas erbij. Moeten we inderdaad wel weten, en niet berekenen. Is in samenhang met Prive opnames en Prive Stortingen. Wat zijn die?

 

Link naar reactie
  • 0

Mensen, ik dacht dat ik alles goed zou doen bij de IB aangifte 2011 maar loop bij activa / passiva zo vast als het maar kan :(

Zou iemand aub een handje willen helpen ? Ben uren bezig met nalopen en lezen wat ik misschien niet zie maar lukt nog steeds niet. Mijn details zijn (denk ik) simpel (getallen beetje afgerond voor leesgemak):

 

2011, eenmanszaak, WUO;

 

- Ondernemingsvermogen begin boekjaar: 9000 eu

- Netto omzet: 38000 eu

- Bedrijfskosten: 12000 eu (waarvan investering 3500 eu voor nieuwe server en 2000 eu voor backup server)

- Lening bij bank aangegaan voor: 12000 eu (rentevergoeding aan bank voor 2011 is 277 eu) en 3 termijnen van 250 eu betaald.

(Afschrijvingen voor 2011 is tijdelijk 50 % voor zover ik heb begrepen dus betrekking op 3500 eu en 2000 eu servers)

 

Winst/verlies-rekening heb ik zo ingevuld:

 

- Netto opbrengst: 38000 eu

- Afschrijvingen machines/installaties: 2750 eu

- Overige bedrijfskosten: 9250 eu

- Financiele baten/lasten: 277 eu

 

Saldo winst/verliesrekening: 25723 eu

 

Maar kom ik bij ACTIVA en PASSIVA dan weet ik het even niet meer met alle mogelijke opties:

 

Bij ACTIVA moet ik dan zoiets als volgt invoeren:

 

- Materiele vaste activa: 2750 boekwaarde einde boekjaar (restwaarde is dan 2750 eu) (servers investering)

- Liquide middelen : saldo zakelijke rekening per 31-12-2011 ?

 

Bij PASSIVA zou ik dan deze opties moeten invullen:

 

- Ondernemingsvermogen ? Saldo zakelijke rekening per 31-12-2011 ?

- Langlopende Schulden ? Die 12000 eu lening neem ik aan

 

En die 3 termijnen wat ik heb afgelost, waar kan ik die laten ?

 

Zouden jullie aub een beetje kunnen helpen met vooral die activa/passiva ?

 

Dank !

 

 

Bedankt voor de reacties ! Hier zijn nog wat details:

 

- Priveontrekkingen: 28000 eu (dus van zakelijk naar prive rekening)

- saldo 31-12-2011 17875

- Er zijn geen prive stortingen (van prive naar zakelijk)

- Bij de bedrijfskosten, moet ik ook de 3x 250 eu aflossingen optellen voor de lening bij de bank ? Dan zou het 12750 moeten zijn ipv 12000 eu

- Alles gaat via bank (antw op joshout (bedankt voor de xls, ik ga deze ook checken)

 

 

Ben niet echt een kei in veel van de termen die ik tegenkom op de aangifte, maar het zou enorm helpen als iemand met deze gegevens de exacte termen van de IB aangifte gebruikt dan kan ik 1 op 1 zien waar wat hoort te staan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ergens zit nog een klein kinkje van 100 en een afrondingsverschil (maar dat is vrij eenvoudig weg te poetsen) van 2.

 

Klopt het eindsaldo van de bank? 17875

Klopt de privé opnamen? 28000

 

Als het banksaldo 100 hoger moet zijn of de privé opname is 100 hoger dan zijn we eruit.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ergens zit nog een klein kinkje van 100 en een afrondingsverschil (maar dat is vrij eenvoudig weg te poetsen) van 2.

 

Klopt het eindsaldo van de bank? 17875

Klopt de privé opnamen? 28000

 

Als het banksaldo 100 hoger moet zijn of de privé opname is 100 hoger dan zijn we eruit.

 

John

 

John, ik hoop het, kan zijn dat de 100 meer komt door het beetje afronden voor leesgemak. Als je het geen probleem vindt dan kunnen we ervanuit gaan dat het eindsaldo 100 extra krijgt.

 

Ben eeuwig dankbaar als we dit in de juiste velden van de IB kunnen invoeren vandaar dat ik het sneller snap als we dezelfde termen gebruiken zoals in de IB. Hopelijk begrijp ik dan zo wat ik bij de volgende IB aangifte kan invoeren. Heb gelukkig geen complexere zaken zoals voorraden, effecten, pand etc.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, als ik jou was, zou ik nog even doorspitten hoe het exact zit met die 100. Zo maar ergens dat bedrag er bij plakken (en zeker niet bij het banksaldo want dat is heel eenvoudig te controleren) zou ik niet doen. Even gewoon de tijd nemen om met name het banksaldo en de privé-opnamen goed te controleren.

 

Moet je aangifte doen als EMZ of Inkomsten uit overige werkzaamheden?

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Nou, als ik jou was, zou ik nog even doorspitten hoe het exact zit met die 100. Zo maar ergens dat bedrag er bij plakken (en zeker niet bij het banksaldo want dat is heel eenvoudig te controleren) zou ik niet doen. Even gewoon de tijd nemen om met name het banksaldo en de privé-opnamen goed te controleren.

 

Moet je aangifte doen als EMZ of Inkomsten uit overige werkzaamheden?

 

John

 

Je hebt gelijk. Zo te zien heb ik 2x gepind van de zakelijke rekening maar niet voor zakelijke doeleinden, deze heb ik over het hoofd gezien want normaal gesproken gebruik ik de zakelijke rekening nooit voor prive uitgaven (behalve prive ontrekkingen naar prive rekening dan). Een bedrag van 64,55 eu en een bedrag van 29 eu. Die 64,55 was volgens mij toen ik m'n prive pas niet kon gebruiken bij de supermarkt en die 29 eu is zo te zien bij een shoarmatent (heb geen idee waarom ik de zakelijke pas heb gebruikt)

 

Weet niet wat EMZ is maar wel dat ik voor de belasting winst uit eigen onderneming heb (VAR-WUO).

 

ps: Kunnen we nu met deze cijfers de activa/passiva invullen ? Winst/verliesrekening zou goed moeten zijn denk ik.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, oké. EMZ = eenmanszaak.

De cijfers worden dan als volgt (zie ook de bijdragen van Joshout en Brood):

 

Activa

Vaste activa 2.750 en Liquide middelen 17.875 in totaal 20.625

Passiva

Eigen vermogen 9.375 Leningen 11.250 in totaal 20.625

 

Resultatenrekening

Omzet 38.000

Bedrijfskosten 6.500 Afschrijvingen 2.750 Rentekosten 277 in totaal 9.527

Netto resultaat 28.473

 

Eigen vermogen

Stand 1/1 9.000 -/- privé opnamen 28.098 +/+ winst 28.473 is 9.375

 

Dit zijn de gegevens die je zult moeten opnemen in de aangifte. Het kan zijn dat de bedrijfskosten nog verder uitgesplitst moeten worden. Ook zul je ongetwijfeld nog wat meer informatie moeten verstrekken over de investeringen en afschrijvingen.

Ik ken echter het aangiftebiljet 2011 ondernemingen niet voldoende om je verder te helpen met het invullen er van. In ieder geval heb je nu de juiste cijfers op een rijtje staan.

 

Overigens: Kennelijk ben je niet BTW-plichtig; dit omdat ik geen te betalen afdracht opgenomen zie aan het einde van het boekjaar.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja, oké. EMZ = eenmanszaak.

De cijfers worden dan als volgt (zie ook de bijdragen van Joshout en Brood):

 

Activa

Vaste activa 2.750 en Liquide middelen 17.875 in totaal 20.625

Passiva

Eigen vermogen 9.375 Leningen 11.250 in totaal 20.625

 

Resultatenrekening

Omzet 38.000

Bedrijfskosten 6.500 Afschrijvingen 2.750 Rentekosten 277 in totaal 9.527

Netto resultaat 28.473

 

Eigen vermogen

Stand 1/1 9.000 -/- privé opnamen 28.098 +/+ winst 28.473 is 9.375

 

Dit zijn de gegevens die je zult moeten opnemen in de aangifte. Het kan zijn dat de bedrijfskosten nog verder uitgesplitst moeten worden. Ook zul je ongetwijfeld nog wat meer informatie moeten verstrekken over de investeringen en afschrijvingen.

Ik ken echter het aangiftebiljet 2011 ondernemingen niet voldoende om je verder te helpen met het invullen er van. In ieder geval heb je nu de juiste cijfers op een rijtje staan.

 

Overigens: Kennelijk ben je niet BTW-plichtig; dit omdat ik geen te betalen afdracht opgenomen zie aan het einde van het boekjaar.

 

John

 

John, bedankt voor bovenstaande ! Het helpt in elk geval om een aantal dingen op een rijtje te zetten. Qua afschrijvingen heb ik alleen die 2 servers en de rest van de kosten zijn voor het leeuwendeel betalingen voor systemen die ik per maand huur en overige zoals kantoorartikelen, kabels, kleine netwerk apparatuur, geheugen, netbook, schermen etc. Voor 2011 zijn alle inkomsten (electronische dienstverlening) buiten de EU waarop ik geen BTW op de faktuur kan zetten.

 

Hopelijk kan nog iemand zo vriendelijk zijn om nog de IB aangifte 2011 "termen" hier gebruiken met bovenstaande gegevens dan weet ik 1 op 1 waar wat ik moet invullen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat John heeft bereikt klopt geheel.

 

Wat de BTW betreft, is het jouw volledige verantwoordelijkheid hoe je die behandeld hebt. Als je daar specifieke vragen nog voor hebt kun je die nog in een apart topic stellen. Zo krijg je wellicht de snelste antwoorden. Dan zou het misschien nog deel kunnen uitmaken op de Balans (activa of passiva).

 

Probeer eerst de W&V in te vullen. Sommigen wijzen zichzelf.

Wanneer je daar problemen ziet noem ze dan hier.

Het resultaat moet op € 28473 uitkomen.

Voor het leren van de termen is het wat laat maar kan en passant gebeuren.

 

Daarna komt de Balans (Begin ondernemersvermogen en prive onttrekkingen ook invullen).

 

                     

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  
      Opbrengst      

      

   

   

   38000,00   

   

      omzet      
            

      

   

   

      

   

            
      kosten      

   6500,00   

   

   

      

   

            
      afschrijving      

   2750,00   

   

   

      

   

            
      rente      

   277,00   

   

   

      

   

            
      resultaat      

   28473,00   

   

   

      

   

      winst      
            

   =======   

   

   

   ========   

   

            
            

   38000,00   

   

   

   38000,00   

   

            

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.