• 0

Saldo fiscale winstberekening

Hallo,

 

Ik heb een voor jullie waarschijnlijk simpele vraag. Sinds begin april 2011 ben ik uitgeschreven bij KvK. Ik moet voor de Belastingdienst nog wel een IB 2011 voor ondernemers doen.

 

Aangezien ik het negatieve fiscale ondernemingsvermogen begin boekjaar 2011 (=lening) overhevel naar privé moet ik dit volgens de Belastingtelefoon dus doen als privéstorting. Even fictief gezien is mijn fiscaal ondernemingsvermogen begin boekjaar 2011: € -2.000,-

 

In de eerste paar maanden van 2011 heb ik nog wat inkoop- en bedrijfskosten gehad, laten we zeggen € 500,-. Geen omzet meer gehad, en geen winst gemaakt.

 

Moet ik dan € 2.000 + € 500 = € 2.500,- als privéstorting doen? Ik zie dan ook bij de saldo fiscalewinstberekening in mijn aangifte staan -440,- (-500 +-60 (mkb-winstvrijstelling) oftewel dat verlies heb ik geleden.

 

Maar als ik de Belastingtelefoon moet geloven dan moet ik juist € 2.000,- - € 500,- oftewel maar € 1.500,- als privéstorting doen, maar dan staat er bij saldo fiscalewinstberekening juist dat ik een positieve belastbare winst uit onderneming heb (500,- - 60,-), maar ik heb toch geen winst gemaakt?

 

Welke privéstorting is nu de juiste?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De prive storting moet 2.500 zijn.

 

De vermogensvergelijking (zo heet het sommetje waarmee gecontroleerd wordt of je verlies-en-winst-rekening aansluit bij je balans) gaat als volgt:

 

vermogen einde boekjaar: 0,-

+ privé onttrekkingen : 0,-

-----------+

totaal eindvermogen en privé onttrekkingen (A): 0,-

 

vermogen begin boekjaar: -2.000,-

+ privé strortingen: 2.500

-------------+

totaal beginvermogen + privé stortingen (B) : + 500,-

 

saldo fiscale winstberekening is A - B ofwel 0,- minus 500,- is een winst van minus 500,-

 

Helpt dit?

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Toch nog een vraagje:

 

Bij het opmaken van de balans vul ik bij Passiva vermoedelijk bij Ondernemingsvermogen het bedrag van € -2.000,- uit mijn voorbeeld.

 

Om de balans kloppend te maken zet ik diezelfde € -2.000,- bij Activa bij Liquide middelen?

 

Edit:

Toch klopt er iets niet, als ik nu bij Overzicht op akkoord klik, krijg ik het volgende:

Het saldo fiscalewinstberekening (€ -2.500) is niet gelijk aan het saldo winst-en-verliesrekening of aan het winstaandeel van uw ondernemingen (€ -500).

 

Ik moet dus dit verschil van € 2.000 in de winst-en-verliesrekening verwerken maar onder welke post boek ik dit? Doe ik dit onder Financiële baten lasten-->Kosten van schulden?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.