• 0

Afstuderen Small Business

Vorige weer heeft mij het genoegen gesmaakt om het afstuderen van 8 (groepen) studenten mee te maken aan de Hoge School INHolland te Dienen. Ik mocht (met anderen) de eindscripties (businessplannen) beoordelen en een eindcijfer geven. Helaas heeft de helft van de studenten het niet gehaald. Niet dat de plannen niet goed waren, maar de concurrentie is hard en de plannen moesten mede op realiseerbaarheid beoordeeld worden.

 

Ik moet mijn complimenten uitspreken over de moed van de begeleiders (waaronder Erik Hendriks van de Small Business opleiding) die het gewaagd hebben om de studenten voor de leeuwen te werpen en marktconforme eisen te stellen. Dit geheel in lijn met de onderstaande aanbeveling externen aantrekken om college te geven en het eindresultaat te beoordelen.

 

Eén van de meestopmerkelijk zaken is het feit dat de studenten geen sjabloon krijgen voor een businessplan. De randvoorwaarden worden wél gesteld, maar verder moet iedereen zelf invulling geven aan zijn plan. Heel goed! Het leid natuurlijk eerst tot enige verwarring onder de studenten, omdat ze geen vastomlijnde opdracht krijgen, maar in tweede instantie gaan ze zelf nadenken en op zoek naar de beste manier om hun verhaal te presenteren. Dat lijdt tot enthousiaste studenten en originele plannen.

 

Chapeau!

 

Advies: extra beoordeling scripties - 2-07-'04

 

De Onderwijsraad vindt dat in het hoger onderwijs docenten niet als enige de afstudeerscripties van hun eigen studenten moeten beoordelen. De raad pleit ervoor dat deskundigen van buiten de opleiding een eigen oordeel vellen over de scripties en stageverslagen. Dat staat in een advies over examens in het hoger onderwijs.

 

De raad oppert daarin dat een onafhankelijke instantie buiten de school de examens zou kunnen afnemen. De raad vindt dat de beoordeling nu "een subjectieve aangelegenheid" is, omdat de exameneisen vaak onduidelijk zijn.

 

Om de eisen aan te scherpen, wil de raad dat het bedrijfsleven duidelijker aangeeft waar de toekomstige werknemer op beoordeeld zou moeten worden. Dat moet de waarde van de diploma's overeind houden.

 

Sluitstuk

Nu is op veel instellingen de kwaliteit van de examens "het sluitstuk van het onderwijsproces", vindt de raad. Daarom moet een goede examinering ook meetellen bij de beoordeling van de kwaliteit van een universiteit of hogeschool. Als de examens te slecht zijn, zou een opleiding niet officeel erkend moeten worden en ook geen overheidsgeld moeten krijgen.

 

Verder stelt de raad dat in examencommissies beter geen managers van de instelling kunnen zitten, omdat universiteiten en hogescholen geld krijgen voor het aantal afgestudeerden dat zij hebben. Zij zouden zo in de verleiding kunnen komen om zo veel mogelijk studenten te laten slagen. Het is evenmin de bedoeling dat er alleen maar docenten in de examencommissie zitten, aldus de raad.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goed initiatief

zelf geef ik nu voor het derde jaar aan de RUG het vak E-Venturing.

Onderdeel is dat studenten in groepen een real business plan maken op basis van vaak al een bestaand idee/bedrijf.

De presentatie is voor een jury van externen en die beoordelen ook.

De docenten geven geen oordeel

Juryleden zijn afkomstig van bedrijven, financiele instellingen en adviesorganisaties.

Het vak scoort goed..

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Goede zaak Bernd. Beoordeling door derden geeft mijns insziens meer grantie voor kwaliteit ven de opleiding. Mat name voor zo'n vaag vak als "ondernemerschap". Dit lijkt me ook een speerpunt voor het technopartnerbeleid.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.