• 0

BTW terugvorderen van producten verkocht aan consumenten binnen de EU

Beste higherlevellers,

 

Ik heb een online spel, waarmee ik premium accounts verkoop aan mijn spelers. Nu hoorde ik laatst dat als de consument buiten Nederland komt, maar binnen de EU, ik wel BTW moet rekenen, maar dat ik deze BTW ook weer terug kan vorderen via een voorheffing ( of zo iets).

 

Dus ik vroeg me af hoe het nu zit: Levering van elektronische dienst aan consumenten:

 

Binnen Nederland: 19% BTW

Binnen EU: 19% BTW, maar terug te vorderen? (en hoe?)

Buiten de EU: 0% BTW (belasting van dat land is van toepassing).

 

Is het verkopen van een online account wel een elektronische dienst, en hoe zit het met de BTW, en is deze terug te vorderen?

 

Groeten,

 

Geert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Was ik maar zo gelukkig dat ik een euro kreeg als ik iemand hoorde zeggen "ik hoorde laatst" ... ;-)

 

Als eerste maar even de vraag 'is het verkopen van een online account' een elektronische dienst?

De btw-richtlijn bevat in bijlage 2 (pagina 1038 van de pdf een _indicatieve_ lijst van elektronische diensten. Ik vermoed dat je jezelf wel in dat rijtje kunt vinden, en ik vermoed dat je er onder valt.

 

Dan de omzetbelasting, als een Nederlandse btw-ondernemer (JIJ) een elektronische dienst (een online account) verkoopt aan een niet-ondernemer die in een EU-land woont (Glen uit Schotland).

 

artikel 6 van de Wet Omzetbelasting geeft de hoofdregel, en zegt dat die dienst in Nederland belast is.

artikel 6a t/m 6i geven de uitzonderingen op de hoofdregel.

 

art 6h betreft de elektronische dienst afgenomen door een niet-ondernemer uit de EU (Glen uit Schotland), die aan hem verkocht is door een ondernemer van BUITEN de EU. (E-dinges uit Canada).

art 6i betreft o.a. de elektronische dienst afgenomen door een niet-ondernemer van buiten de EU (Martina uit Venezuela),

 

Volgens mij valt de situatie "NL ondernemer levert elektronische dienst aan particulier Glen in Schotland" niet onder een uitzondering, dus onder de hoofdregel en is die in Nederland belast.

 

Er is geen mogelijkheid om die btw terug te vorderen.

 

Vermoedelijk was de persoon die je dit vertelde in de war met de situatie waarin je als ondernemer (al dan niet elektronische) diensten afneemt van een ondernemer in een ander EU-land. Je moet daarover in Nederland btw afdragen, maar DIE btw mag je terugvorderen, op voorwaarde dat je de diensten gebruikt voor belaste prestaties.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij valt de situatie "NL ondernemer levert elektronische dienst aan particulier Glen in Schotland" niet onder een uitzondering, dus onder de hoofdregel en is die in Nederland belast.

 

Bijna helemaal eens met het antwoord van Marcel, tenzij de verkopen aan EU-particulieren of EU-instellingen zonder BTW-identificatienummer een per land verschillende grens overschrijden. Dan hebben we het over afstandsverkopen en moet je het BTW-tarief van dat land hanteren en je daar laten inschrijven. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/export_van_specifieke_goederen_en_in_bijzondere_situaties/export_naar_klanten_die_geen_btw_aangifte_doen_drempelbedragen/drempelbedragen_afstandsverkopen

 

Maar ook dan heb je geen recht op aftrek van de BTW die je in rekening brengt. :'(

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.