• 0

Verwerken van prototype in de administratie

Beste HL'ers,

 

Samen met mijn mede vennoot ben ik afgelopen jaar een vof gestart. Nu hebben wij een prototype van een product ontwikkeld. Daarvoor hebben wij materiaal ingekocht (Rubriek 3, voorraad) en wat kosten gemaakt (Rubriek 4) die direct met het prototype te maken hebben. Loonkosten zijn niet van toepassing omdat alleen de vennoten aan het prototype gewerkt hebben. Het prototype is nu af en getest.

 

Mijn vraag is hoe ik dit proces moet administreren? Moet ik bijvoorbeeld een boeking maken van voorraad naar inventaris? Hoe zit dat met de gemaakte kosten?

 

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is

 

Met vriendelijke groet en bedankt voor de moeite,

 

Thom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Thom,

 

Ik heb hier vorig jaar ook een project naam voor gebruikt. Ik gebruik een aparte kostenpost onder deze naam. Wanneer het project klaar is (of op het einde van het jaar) transporteer ik het totaal van deze kosten naar een inventaris post (dezelfde naam op de Balans).

Van hieruit functioneert het als een investering in machines, apparaat of instrument en zul je in de loop van de tijd erop moeten afschrijven. Tevens geeft dit de mogelijkheid om het bij de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek te plaatsen.

De kostenpost verdwijnt dus.

 

groet

Brood

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Brood,

 

Bedankt voor je reactie! Ik begrijp geloof ik wel ongeveer wat je bedoelt, maar ik zie de journaalposten nog niet helemaal voor me. En ik vraag me af wat dat dan betekent voor de verlies- en winst-rekening aan het eind van het jaar.

Betekent deze constructie dat je de kosten die je voor het prototype hebt gemaakt niet van de winst aftrekt?

 

In mijn zoektocht kwam ik ook de termen 'activeren van productie voor eigen bedrijf' tegen. Is dat wellicht hier van toepassing? (ik begrijp die termen niet helemaal, en googlen heeft me niet veel verder geholpen. In de aangifte IB bijvoorbeeld komt de term 'geactiveerde productie voor het eigen bedrijf' terug bij de post opbrengsten. Ik zie, met mijn gebrekkige kennis, niet hoe dit opbrengsten zijn.

 

Nogmaals dank en met vriendelijke groet,

 

Thom

Link naar reactie
  • 0
Betekent deze constructie dat je de kosten die je voor het prototype hebt gemaakt niet van de winst aftrekt?

Klopt in principe.

 

Toch zet ik ze eerst bij kosten, maar beslis voor het eind van het jaar of ze daar blijven staan.

Bij projecten is het altijd onzeker of ze slagen. Zijn de eerste investeringen niet succesvol dan kun je ze altijd nog als kosten en dus ten laste van de winst laten staan. Is dus voor betrekkelijke lage bedragen. Dit is bij mij het geval. Het gemak is dat bij het inboeken van de inkoopfacturen in het boekhoudprogramma dit beter automatischer loopt met direct eventuele BTW boeking.

 

Op zich is natuurlijk een directe boeking naar een inventaris mogelijk. Zeker bij waardevolle onderdelen die nog een mogelijke verkoopwaarde vertegenwoordigen en zelfs direct al in de investeringsaftrek vallen. Dus de term die jij gebruikt klinkt geschikt. Ik bepaal over het algemeen mijn eigen termen. ;). Bij eventuele verkoop, boek je alles of deelstukken weer naar kosten en een verkoopsprijs op Opbrengsten (overige opbrengsten o.i.d.) . In hetzelfde jaar kan ik de deel kosten oproepen omdat ze nog in het kostenboek staan (saldo € 0). Bij afbraak moet er wel weer in een volgend jaar een desinvesteringsaftrek (indien van toepassing) opgegeven worden.

 

Groet

Brood

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.