Beste forumleden,

Ik ben al een tijdje overal aan het zoeken maar kan niet echt een antwoord vinden op mijn vraag...

Ik ben samen met een goede vriend een jaar geleden een website gestart als hobbyprojectje. We hebben er tijd in zitten, maar geen geld. Nu de inkomsten hiervan wat serieuzer aan het worden zijn (maar er ook meer tijd in gestoken moet worden) wil ik hier graag een onderneming van maken. Die vriend heeft er echter geen tijd meer voor en ik mag tegen x keer de maandomzet hem uitkopen uit het project om er zelf mee verder te gaan.

Hoe zit het precies met die zgn 'uitkoopsom'? Het is niet een groot bedrag maar ik wil deze kosten wel meenemen in mijn net gestarte eenmanszaak. Zijn deze kosten aftrekbaar of afschrijfbaar of hoe zit dat precies? Wat moet ik hier belasting en balans technisch mee?

Alvast dank voor het meedenken!

Flo

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36298-overnamesom-op-de-balans/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Ha Flo,

is "x keer de maandomzet" een van te voren vaststaand bedrag, of is dat afhankelijk van de omzet in die maanden (die dan dus nog moeten komen?)

Want in dat laatste geval is zijn vergoeding mijns inziens afhankelijk van de winst (OK, niet letterlijk, maar toch goeddeels) en zou het er dus op neerkomen dat jullie overeengekomen zijn om een VOF te beginnen waar hij na een X aantal maanden weer uitstapt, met medeneming van een afgesproken winstdeel. Over dat winstdeel betaalt hij belasting, over wat er overblijft betaal jij belasting.

Een andere kijk op de zaak zou zijn dat jij hem een bedrag (laten we zeggen 2.000 euro) betaalt voor de onderneming. In die onderneming zit behalve de website voor 500 euro aan waarde (bijvoorbeeld een laptop + printer), dus je betaalt 1.500 "te veel". Dat wordt belastingtechnisch aangeduid als goodwill, en goodwill schrijf je af (kosten ten laste van de winst brengen) over een periode van 10 jaar. Dat jij die 2.000 euro niet in een keer betaalt maar over een periode van 'x maanden', haalt dan niet uit.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Hoi Marcel,

Dank voor je uitvoerige reactie!

Het gaat om een vastgesteld bedrag, waarmee hij afstand doet van de website die we samen gemaakt hebben. We hebben dit een contract vastgelegd. Behalve de website (dus uren aan vrijwillige arbeid) zitten er geen goederen of inventaris in de onderneming (die dus niet geregistreerd is, het is dus een soort maatschap of niet-geregistreerde vof). Is de volledig uitkoopsom dan goodwill? En moet die afschrijving perse over 10 jaar worden uitgespreid?

• 0

Volgens mij kan het zo:

Jullie handelen nu nog niet als onderneming. Je kunt met elkaar vrijwillig (met contract) afspreken wat de website (of is het shop) voor de helft waard is. Eventueel uit een klein marktonderzoek. Dit betaal je hem prive, met bankafschrift als bewijs.

In je opstart bedrijf kun je de totale waarde als fictieve prive storting (kapitaal) inbrengen en op de balans zetten.

• 0

Ok, dat klinkt aannemelijk, en is toepasbaar op onze situatie denk ik.

Moet daarvoor de website getaxeerd worden of is de waarde van de website automatisch het dubbele van wat ik hem betaal? Dus stel ik heb afgesproken dat ik hem €1000 geef, is de waarde van de website dan €2000 en kan ik dit als fictief kapitaal op de balans inbrengen in mijn gestarte eenmanszaak?

Nu heb ik bijvoorbeeld zelf ook nog een andere website die ook wat geld in het laatje brengt, gaat dat dan daar ook voor op? Met andere woorden, als ik die andere website schat op €1000 waarde, kan ik die dan ook inbrengen in de zaak? Wat is het voordeel hier dan van?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar