• 0

Van 4 aandeelhouders naar één is dat mogelijk?

Beste forumleden,

 

Zoals de regels aangeven ben ik eerst via Google, kvk en de Belastingdienst en via deze site gaan zoeken maar ik kom er niet goed uit. Wel heb ik mijn vraag daardoor beter kunnen formuleren. Mocht het antwoord toch op jullie site staan dan lees ik graag waar dat is.

 

De volgende situatie: BV die niet goed loopt met 4 aandeelhouders. 3 aandeelhouders willen eruit. Is het mogelijk dat de enige aandeelhouder de andere 3 uitkoopt? Of in dit geval overneemt. De 3 aandeelhouders willen niets hebben voor de aandelen maar willen er gewoon uitstappen. (Is een lastige situatie i.v.m. familiebanden)

De aandeelhouder die overblijft is momenteel de DGA en is ook in dienst van de BV de andere 3 aandeelhouders zijn niet in dienst van de BV.

 

Ik weet dat het wel mogelijk is om één aandeelhouder in een BV te hebben (bijvoorbeeld bij een Personal Holding) maar werkt dit ook bij een BV als werkmaatschappij? En is het wellicht fiscaal voordeliger voor de aandeelhouder die overblijft om de BV om te zetten naar een VOF? (of zeg ik nu iets heel raars).

Wellicht wat weinig aan informatie maar graag jullie expertise.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even schot voor de boeg: Een bv met slechts 1 aandeelhouder kan prima. Zo doen heel veel bv's dat, toch? Dat de andere 3 uittreden moet wel even notarieel worden gewijzigd, wat dus nog een paar centen kost.

 

Een vof in je eentje kan niet. Vof is altijd met minimaal 2 personen. In je eentje wordt het een emz en het zou inderdaad fiscaal aantrekkelijker kunnen zijn. Maar er komt ook een hoop persoonlijke risico bij en of dat weer zo handig is als de zaak slecht loopt moet je nog even overdenken. Wellicht kan je accountant daar een en ander over vertellen (als je die hebt).

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 1

De vraag over emz/bv moet je bij je accountant neerleggen, oftewel degene die jullie boekhouding doet. De notaris kan je daar weinig mee helpen, denk ik. De accountant is degene, die weet hoe het bedrijf er voor staat en kan daar dan in principe een passend advies over uitbrengen. Fiscaal kan een emz voordeliger zijn en is vooral afhankelijk van de hoogte van de omzet en winst, maar je hebt ook meer persoonlijke risico.

 

Overigens of je zomaar een bv kunt omzetten in een emz weet ik niet. Ik denk dat daar wel het een en ander bij komt kijken. Wellicht zal het er op uitdraaien dat jullie de bv moeten liquideren, balans opmaken, schulden verreffenen en de zaak netjes afsluiten en dat jij dan een emz opstart, waarbij je de boedel van de bv overneemt. Het lijkt me dus wel zo handig om dat eerst even uit te zoeken voordat je een weg naar de notaris maakt om de andere 3 aandeelhouders uit te schrijven, voordat later blijkt dat je alsnog de bv moet liquideren en dan alles op jouw dak terecht komt.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ok, die vragen zal ik bij onze accountant/boekhouder neerleggen.

 

Even een vraag mbt de laatste zin: 'voordat later blijkt dat je alsnog de bv moet liquideren en dan alles op jou dak terecht komt.

 

Ik neem aan dat je hier bedoelt de aandeelhouder die overblijft. Ik behoor namelijk tot de aandeelhouders die hun aandelen van de hand willen doen. Als we eenmaal de aandelen hebben overgedragen is het risico voor de enige aandeelhouder toch?

 

We hebben namelijk een probleem met deze aandeelhouder, wij willen dat hij de stekker eruit trekt, maar hij wilt dit niet, ivm familiebanden vinden wij het moeilijk om samen die stap te zetten tot opheffen, daarom dachten wij aan deze stap.

 

Link naar reactie
  • 0

Yasmine,

 

Als je als aandeelhouder uit een BV stapt en je aandelen voor 0 euro verkoopt, kan je een fiscaal voordeel halen.

 

Het gaat om de Aanmerkelijk Belang Heffing (ABH), die iedere aandeelhouder moet betalen bij het verkopen van de aandelen. In de ABH betaal je normaal gesproken 25 procent over de winst die gemoeid is met de verkoop van de aandelen.

 

Dus als je de aandelen voor 4.500 euro hebt gekocht (1/4 van het oprichtingsbedrag van een BV van 18 000) en voor 0 euro verkoopt, heb je een verlies van 4500 euro. Dit kan leiden tot een belastingvoordeel in box 2. Je mag het verlies verrekenen met positief inkomen uit voorafgaande jaren in box 2.

 

Als dat niets oplevert, kan de korting ook worden verrekend met box 1. Dat kan pas na een paar jaar en daarvoor heb je toestemming van de fiscus nodig. Raadpleeg hiervoor een fiscalist.

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Yasmine,

 

Als je als aandeelhouder uit een BV stapt en je aandelen voor 0 euro verkoopt, kan je een fiscaal voordeel halen.

 

Het gaat om de Aanmerkelijk Belang Heffing (ABH), die iedere aandeelhouder moet betalen bij het verkopen van de aandelen. In de ABH betaal je normaal gesproken 25 procent over de winst die gemoeid is met de verkoop van de aandelen.

 

Dus als je de aandelen voor 4.500 euro hebt gekocht (1/4 van het oprichtingsbedrag van een BV van 18 000) en voor 0 euro verkoopt, heb je een verlies van 4500 euro. Dit kan leiden tot een belastingvoordeel in box 2. Je mag het verlies verrekenen met positief inkomen uit voorafgaande jaren in box 2.

 

Als dat niets oplevert, kan de korting ook worden verrekend met box 1. Dat kan pas na een paar jaar en daarvoor heb je toestemming van de fiscus nodig. Raadpleeg hiervoor een fiscalist.

 

 

Kleine toevoeging: het kan maar zo zijn dat een verkoopprijs van €0,- als onzakelijk bestempeld wordt(als de BV er echt heel slecht voor staat is een prijs van €0 natuurlijk wel te verantwoorden, maar dat is afhankelijk van de situatie). Als de prijs onzakelijk is, zal er afgerekend dienen te worden over de waarde economisch verkeer. Dus inderdaad, aftikken met een fiscalist die de hele situatie kan overzien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.