• 0

Lenen van je stamrecht BV en BKR registratie

Hallo,

 

Ik heb de FAQ over de stamrecht BV aandachtig doorgenomen.

Petje af! Daar er erg veel over te vinden is. Echter ben ik geen antwoord tegengekomen op mijn vraag.

 

Situatie:

We gaan scheiden (helaas)

We hebben samen een doorlopen krediet van 40.000 (Defam, 5,2% rente)

Daarnaast is vandaag een makelaar langsgekomen en heeft aangegeven dat we in onze handen mogen knijpen als we maar 50.000 van de hypotheek nog moeten inlossen ná verkoop huis (wanneer die dan ook verkocht is). (Florius, 4,9%, nog 1 jaar voor de rentevast periode)

 

Concreet: 45.000 euro pp schuld.

 

Nu wordt binnenkort 56.000 gestort in de stamrecht BV. Ben nl 1,5 mnd geleden ontslagen en er is een bepaalde doorlooptijd om alles te regelen. Gisteren bij de notaris geweest (io valt er binnenkort van af). Nog steeds werkloos :(

 

Als ik goed ben ingelicht, mag ik prive een lening aangaan bij mijn stamrecht BV. (45.000)

Ik wil hiermee mijn deel van de schulden inlossen en stukje bij beetje de schuld bij de SBV inlossen.

 

Nu vraag ik mij het volgende af:

Wordt deze lening geregistreerd zodat deze meegenomen wordt bij hypotheek aanvragen voor een volgend (veel goedkoper!) huis?

Ben je verplicht dit te melden bij een hypo-verstrekker?

Kan ik, zonder echt een onderpand te hebben, een dergelijke lening aangaan? Of kan ik het huidige huis hiervoor gebruiken?

Zijn er nog andere mogelijke oplossingen (ik ben ook maar een mens)

 

Ik kijk uit naar de reacties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoewel dit geen ondernemersvraag betreft, toch een kort antwoord: Je mag lenen bij je eigen stamrecht BV, maar die lening moet wel worden terugbetaald. De BV moet bij het verstrekken ook de afweging maken of het verstandig is om de lening te verstrekken, of dat dat een te groot risico oplevert. In het laatste geval is feitelijk sprake van afkoop van het stamrecht en dus directe belastingheffing. Nu je geen zekerheden hebt te bieden aan de BV, is die kwalificering niet ondenkbeeldig.

 

De lening wordt niet geregistreerd bij het BKR, de BV is daarbij immers niet aangesloten. Wel zal de bank de gegevens willen inzien en zullen deze dus ook van invloed zijn op de financieringsmogelijkheden. Hoeveel invloed, is uiteraard aan de bank.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Zoals ronaldinho al aangeeft is dit een ondernemersforum en gaan niet-ondernemersgerelateerde vragen op slot. Vroeger zijn stamrechtvragen regelmatig wel op het forum geplaatst, maar we willen de focus meer richten op ondernemers die actief bedrijven willen opbouwen dus is een tijdje geleden besloten die focus wat strenger te bewaken. Om deze reden doe ik op dit topic een slot. Uiteraard zijn vragen over actief ondernemersschap wel welkom.

 

Wie er expertise op dit vlak hebben is niet lastig te zien in onderwerpen uit het verleden, dus zij kunnen buiten het forum natuurlijk altijd benaderd worden voor vragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.