• 0

boeken van levering electronische dienst uit UK

Hallo,

 

Ik heb een electronische dienst afgenomen vanuit de UK (registratie domein naam). Ik weet echter niet zeker hoe deze te boeken.

 

De factuur die ik heb gekregen is grofweg zo:

 

GBP 100.00 domain registration

GBP 20.00 VAT @ 20%

=====

GBP 120.00 Total

 

Ik weet niet hoe ik om moet gaan met die 20% VAT. Klopt het als ik het zo boek?

 

120,00 domain registration

22,80 Te ontvangen omzet belasting (voorbel.)

- 22,80 -/- Te betalen verlegde omzet belasting

- 120,00 -/- Bank

 

Details: ik heb mijn BTW nummer niet doorgegeven aan het hosting bedrijf (weet niet of dat nog uitmaakt)

 

Alvast hartelijk dank,

Rintcius

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 2

Goede avond Rintcius.

 

Allereerst wil ik even zeggen dat het wellicht toch loont om alsnog je BTW nummer door te geven en om een aangepaste nota te vragen. Dit levert je immers GBP 20.00 op.

 

Immers de Engelse BTW is in Nederland niet verrekenbaar.

U kunt deze BTW wel terugvorderen doch of de inspanning loont voor dit bedrag is nog maar de vraag.

(Zie ook de site van de belastingdienst.)

 

Afhankelijk van het gebruikte boekhoudprogramma moet je wel het uitgegeven bedrag als invoer binnen Europa boeken op een daarvoor te gebruiken rekening.

Ook in een BTW aangifte via de site van de belastingdienst dient dit afzonderlijk aangegeven te worden.

 

Mocht u menen dat u alsnog de Engelse BTW terug gaat vorderen dan dient u de betaalde BTW op een balansrekening te boeken als een vordering die bij ontvangst weer weggeboekt wordt. (Met verlegging heeft het niets te maken.)

 

Met vriendelijke groet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo VNIS,

 

Hartelijk dank voor je antwoord.

 

Ik begrijp het nog niet helemaal. Volgens deze rekenhulp http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/ zou de BTW naar mij verlegt moeten worden:

 

Resultaat

 

De dienst is belast in uw land. In dit geval Nederland. De dienstverlener verlegt de btw naar u.

Wat moet u als Nederlandse afnemer doen?

 

U krijgt een factuur zonder btw. De dienstverlener verlegt de btw naar u.

U geeft deze dienst aan in uw aangifte omzetbelasting. U moet dan zelf de btw berekenen.

U geeft de btw op als voorbelasting, u betaalt dan per saldo niets. Dit kan alleen als u recht hebt op aftrek van btw.

 

Ik heb alleen een factuur met BTW gekregen & ik weet niet hoe ik daar mee om moet gaan.

 

Begrijp ik je goed als ik het zo moet boeken als ik mijn BTW nummer niet doorgeef?

 

120,00 domain registration

- 120,00 -/- Bank

 

Met vriendelijke groet,

Rintcius

Link naar reactie
  • 1

Inderdaad, die btw ZOU naar jou verlegd MOETEN worden. Maar het is niet gebeurd. De reden is waarschijnlijk dat het Engelse bedrijf geen btw-nummer van je heeft, en er daarom veiligheidshalve vanuit is gegaan dat je een particulier bent, en dan moeten ze Engelse btw in rekening brengen. In zo'n geval wordt er niet verlegd.

Je voorstel voor een boeking is correct, maar ik zou de bedragen nog even omrekenen naar Euro's. En ik raad je aan om contact op te nemen met het bedrijf, je btw-nummr door te geven en te vragen om een factuur ZONDER btw. Zoals VNIS al aangaf, dat scheelt je 20 pond, dat mag best een mailtjes kosten lijkt me.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ok, het is me nu duidelijk. Hartelijk dank!

 

FYI: Die bedragen waren slechts voorbeelden om makkelijk mee te rekenen, in het echt zijn de bedragen lager & niet de moeite waard van het corrigeren. Maar ik zal het onthouden voor de volgende keer!

 

Rintcius

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.