• 0

vennoot wilt opstappen - hoe uitkopen?

beste medeforummers,

Een aantal jaar geleden ben ik een bedrijf gestart in het licht en geluid. We zijn een VOF begonnen met 2 vennoten. ik heb voor 3000 euro aan apparatuur in het bedrijf gestoken, mijn compagnon voor 5000 euro. Dit was toen de dagwaarde van de apparatuur. Nu zijn we een aantal jaar verder en hebben we eigenlijk geen winst gedraaid. Het is wel zo dat we allebei onze investeringen terug hebben verdiend. De huidige dagwaarde van de apparatuur is nu ongeveer 6000 euro.

Nu wilt de andere vennoot uit het bedrijf stappen, ik wil verder als eenmanszaak. Mijn redenatie is als volgt: We zijn allebei voor 50% eigenaar van het bedrijf, dus als er eentje opstapt, moet de andere de helft van de waarde van het bedrijf betalen.

In dit geval ben ik dus 3000 euro verschuldigd aan mijn compagnon. We hebben verder geen vaste lasten, geen personeel in dienst of ander eigen vermogen (zoals een bedrijfspand oid)

klopt deze redenatie een beetje?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

 

Wat is 'eigenlijk geen winst'?

 

De uitkoopsom is wat je met elkaar overeen komt. Als jouw partner blij is met de helft van de balanswaarde, dan heb je snel een deal. Maar hij kan ook zeggen dat hij een paar jaar van inkomen heeft afgezien om te investeren in naamsbekendheid en dat jij daar nu de vruchten van gaat plukken. Dan wil hij een vergoeding voor de goodwill.

 

Draai het eens om en vrag hem wat hij jou wil betaen om het geheel alleen voor te zetten. Als hij dat niet wil, is jouw onderhandelingspositie al een stuk beter. De helft van de dagwaarde van jullie apparatuur lijkt me wel een minimumoptie. Anders is opheffing en boedelverkoop nog aantrekkelijker.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.