Beste lezers,

Ik hoop dat u mij wat wegwijs kunt maken bij het volgende probleem.

Ik woon in België maar werk fulltime in Nederland. Ik betaal IB in NL en trek dus ook mijn hypotheekrente af. Ik heb dus gekozen voor NL belastingplichting.

Nu heb ik onlangs een eenmanszaakje opgericht in België. Ik verwacht daar een bijverdienste uit van ca. 15.000 euro per jaar.

Krijg ik nu problemen met de fiscus in Nederland. Zo ja, welke en hoe los ik dit op ?

Alvast erg bedankt voor jullie bijdrage.

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste lezers,

Ik hoop dat u mij wat wegwijs kunt maken bij het volgende probleem.

Ik woon in België maar werk fulltime in Nederland. Ik betaal IB in NL en trek dus ook mijn hypotheekrente af. Ik heb dus gekozen voor NL belastingplichting.

Nu heb ik onlangs een eenmanszaakje opgericht in België. Ik verwacht daar een bijverdienste uit van ca. 15.000 euro per jaar.

Krijg ik nu problemen met de fiscus in Nederland. Zo ja, welke en hoe los ik dit op ?

Alvast erg bedankt voor jullie bijdrage.

Dag Zoma,

Lastige vraag waarvoor we meer info nodig hebben:

[*]Wat voor prestaties lever je met je eenmanszaak?

[*]Voer je de werkzaamheden op locatie uit?

[*]Waar is je eenmanszaak gevestigd? Sta je ingeschreven in het Nederlandse handelsregister?

[*]Heb je een Belgisch en/of Nederlands BTW-nummer?

[*]Hoeveel klanten heb je/hoop je binnen twee tot drie jaar te hebben?

Als je hier antwoord geeft kunnen wij ons een beeld vormen van jouw omsandigheden en inschatten wat je te wachten staat.

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Hallo,

Alvast bedankt dat je de moeite neemt om me te antwoorden.

Het betreft een dienstenchequesonderneming. Dat is een BTW vrijgestelde onderneming die schoonmaakdiensten inzet bij particulieren in België.

Het is een Belgische eenmanszaak met vestigingsplaats in de gemeente Ravels.

Ik verwacht dat het in beginsel klein zal zijn en ondergeschikt aan mijn inkomen in Nederland in loondienst. Maar dat kan natuurlijk groeien als het goed gaat.

• 0

Dag Zoma,

Lastige situatie hoor, eenheid op fscaal gebied is nog ver te zoeken. Ik ga er even vanuit dat de winst uit jouw eenmanszaak kwalificeert als winst uit onderneming, bedrijfswinsten worden belast in het land waarin de winst gegenereerd is. Gezien je een bedrijf hebt in België met een Belgische vestiging en de werkzaamheden volleig n België uitvoert is dat land België. Met andere woorden: je zult voor je eenmanszaak in België aangifte moeten doen en belasting moeten betalen.

Tegelijkertijd ben je in Nederland belastingplichtig over je hele inkomen. Dit betekent dat je de Belgische winst ook in Nederland moet aangeven. Echter, je kunt in de aangfte opnemen dat er al heffng heeft plaatsgevonden in Belgë. Er wordt dan geen belasting geheven over deze wint. Je moet dus wel aangeven in Nederland maar je hoeft niet te betalen (in Nederland dan). Dit in het kader van het voorkomen van dubbele belastngheffng,

Dan jouw vraag, krijg je problemen met de fiscus? In mijn optiek niet, als je maar goed aangeeft. De hypotheekrenteaftrek geniet je over je Nederlandse inkomen en aan dit inkomen verandert niets. Je behoudt dus je recht op deze aftrek, zolang deze nog blijft bestaan. Het an wel inloed hebben op de Toeslagen (zorg- en eventueel kinderopvangtoeslag). Jouw inkomen wordt immers hoger dus kan het zijn dat je recht hebt op minder of geen toeslag.

Kom je hiermee uit de voeten?

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar