• 0

Werkgever betaalt 6 maanden WW?

Is er al meer bekend over deze nieuwe regeling?

 

Is het de bedoeling, dat als je iemand aanneemt met een tijdelijk contract, dat je bij niet functioneren nog 6 maanden WW door mag betalen?

Dat is wel een behoorlijke strop voor de kleine zelfstandige hoor...

 

Iemand enig idee per wanneer dit ingaat?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het de bedoeling, dat als je iemand aanneemt met een tijdelijk contract, dat je bij niet functioneren nog 6 maanden WW door mag betalen?

Nee

 

Van iemand met een tijdelijk contract eindigt de arbeidsovereenkomst van rechtswege. Die wordt niet ontslagen. Niks aan de hand dus lijkt me.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Is er al meer bekend over deze nieuwe regeling?

 

 

Nee, moet nog nader uitgewerkt worden. Wij zijn allemaal heel benieuwd :-\

 

 

Is het de bedoeling, dat als je iemand aanneemt met een tijdelijk contract, dat je bij niet functioneren nog 6 maanden WW door mag betalen?

 

 

Hoewel er nog niet veel bekend is kan ik mij dit scenario helemaal niet voorstellen. Het wezen van arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is dat deze eindigt, tenzij werkgever en werknemer anders besluiten. In dit geval is het einde van de overeenkomst voorzien - sterker nog, het einde maakt onderdeel uit van deze overeenkomst.

De strekking van de zesmaandenconstructie lijkt mij in aard van toepassing op arbeidsovereenkomsten waarvan het einde niet voorzien is in de overeenkomst. Maar goed, ik kan hier van alles bedenken maar ik heb wel raardere dingen uit het Haagse zien komen. Afwachten dus...

 

Overigens, men spreekt over maximaal zes maanden doorbetalen van de WW. Het zal dus wel weer een monstrum van een regeling worden met een woud aan mitsen en maren en waar een bulk administratie aan komt te hangen waar je u tegen zegt. De weg naar een kleinere overheid is lang en kent vele omwegen >;(

 

 

Dat is wel een behoorlijke strop voor de kleine zelfstandige hoor...

 

 

Ja, in mijn optiek moet je deze regel invoeren als je de arbeidsmarkt wilt verlammen en zo de economie wilt stilleggen. Ik kan mij voorstellen dat heel wat werkgevers nu drie keer meer nadenken voordat ze een werknemer aannemen. En misschien ook nu versneld afscheid gaat nemen van personeel dat toch al op de schopstoel zat en dan nog mooi in de oude regeling kan vallen.

 

 

Iemand enig idee per wanneer dit ingaat?

 

 

Nope. Maar ik verwacht niet eerder dan na de verkiezingen en ik vermoed absoluut niet eerder dan 01 januari 2013.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ja, in mijn optiek moet je deze regel invoeren als je de arbeidsmarkt wilt verlammen en zo de economie wilt stilleggen. Ik kan mij voorstellen dat heel wat werkgevers nu drie keer meer nadenken voordat ze een werknemer aannemen. En misschien ook nu versneld afscheid gaat nemen van personeel dat toch al op de schopstoel zat en dan nog mooi in de oude regeling kan vallen.

 

 

Ja, ik dacht dat ik gek werd....

 

De regeling gaat trouwens in vanaf 2014 idd.

Dan denk ik dat heel veel mensen die nu een tijdelijk contract hebben, pech hebben.

Zeker op plaatsen waar ze makkelijk te vervangen zijn.

 

Link naar reactie
  • 0
En misschien ook nu versneld afscheid gaat nemen van personeel dat toch al op de schopstoel zat en dan nog mooi in de oude regeling kan vallen.
maar nu betaal je nog een veel hogere ontslag vergoeding.

 

Uiteindelijk komt het er dus op neer dat de werkgever straks lagere ontslag vergoeding hoeft te betalen maar datzelfde geld uiteindelijk dus weer kwijt is aan de (maximaal) 6 maanden WW die hij moet betalen.

Conclusie: de werknemer wordt er slechter van, de ondernemer blijft gelijk en de overheid wordt er beter van.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En misschien ook nu versneld afscheid gaat nemen van personeel dat toch al op de schopstoel zat en dan nog mooi in de oude regeling kan vallen.
maar nu betaal je nog een veel hogere ontslag vergoeding.

 

 

Ik heb toch al heel wat arbeidsovereenkomsten helpen beëindigen waar geen stuiver ontslagvergoeding voor is betaald. Dit is een verschrikkelijk hardnekkig misverstand in ondernemend Nederland. Als er goede redenen zijn om een arbeidsovereenkomst te beëindigen kan dit binnen enkele maanden gerealiseerd worden indien gekozen wordt voor de route via het UWV of, bij medewerking van de werknemer, door het opstellen van een vaststellingsovereenkomst - zonder dat er een ontslagvergoeding betaald wordt.

 

Alleen als gekozen wordt voor de gang naar de kantonrechter wordt meestal de kantonrechtersformule toegepast. Het voordeel is dat dan de arbeidsovereenkomst sneller eindigt dan via het UWV of met behulp van een vaststellingsovereenkomst (er is immers geen opzegtermijn dus hoeft er ook geen loon doorbetaald te worden. Maar dat voordeel wordt meestel meer dan teniet gedaan door de opgelegde ontslagvergoeding.

En bij een dringende reden is het natuurlijk altijd mogelijk om onmiddellijk afscheid van een werknemer te nemen - eveneens zonder het betalen van een ontslagvergoeding.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.