• 0

NL personeel werken in Belgisch bedrijfspand

Geachte heren,

Zien de kenners in het volgende enig bezwaar en/of risico?

 

Ik heb een NL BV, met een personeelslid. Heb ook een BVBA en wil daar een nieuw kantoor in België voor openen en wil

mijn NL personeels lid daar laten werken.

Zou dat bezwaarlijk zijn?

 

Ik had als idee een maandelijkse factuur te sturen van de BVBA naar de BV voor de personeelskosten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi RonL,

 

Ik neem aan dat het NL personeelslid inwoner van Nederland is.

 

Op zich is er niets op tegen om een NL personeelslid in Belgie te laten werken.

 

Dit heeft echter wel consequenties voor het NL personeelslid. Zijn inkomen uit dienstbetrekking wordt dan niet meer belast in Nederland, maar in België en voor de sociale verzekeringen valt hij ook onder het Belgische stelsel. Dit betekent bv dat voor elk jaar dat hij in Belgie werkt, in Nederland 2% minder AOW-recht opbouwt. Als hij ontslagen wordt, krijgt hij wel weer Nederlandse WW.

 

Voor het eventuele fiscale nadeel, kan hij compensatie krijgen op grond van de grensarbeidersregeling.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je reactie.

Ontbreekt nog een detail zij heeft ook als zelfstandige een praktijk in NL.

 

Dan valt ze voor het sociale zekerheidsstelsel m.i. nog steeds onder het Belgische stelsel. In principe is ze in Belgie verzekerd als ze meer dan 25% van haar werkzame uren in Belgie doorbrengt.

 

Overigens is er wel een escape. Als de werknemer tijdelijk te werk wordt gesteld in Belgie, kan ze onder het Nederlandse stelsel blijven vallen. Dan kan via een E-101 verklaring http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/a1-verklaring

 

Let op: Dit geldt alleen voor de sociale verzekeringen en niet voor de belastingen, maar daarvoor kan ze compensatie krijgen door middel van de grensarbeidsregeling

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 74 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.