Jammer dat ik deze website nu pas heb ontdekt, want het is precies de informatie en de sector die op mij van toepassing is.
Ik heb over dit onderwerp verder weinig kunnen vinden en weet ook niet bij welk forum het het beste zou passen. Excuses als het fout staat.
Ik ben een jongen van 18 jaar en ga in augustus beginnen aan 6 VWO. Ik ben daarnaast al enkele jaren actief op internet, leid verschillende websites en heb al enkele klanten voor projecten. Nu zou ik deze activiteiten graag willen onderbrengen in een bedrijfje (eenmanszaak).
KvK, zakelijke bankrekening en belastingdienst zal allemaal wel lukken, na een oriëntatie. Over verzekeringen wordt ik helaas niet veel wijzer.
Volgens de belastingdienst zou ik voor de verplichte ziekenfondsregeling aan een aantal voorwaarden moeten voldoen:
- Ik moet in aanmerking komen voor WAZ. Deze wordt echter vanaf 1 augustus afgeschaft...
- Ik zit onder de inkomensgrens.
Mijn vader is verzekerd bij een particuliere verzekering. Ik ben daar meeverzekerd omdat ik nog studeer.
Mijn vraag is: Moet ik nu wel of niet verplicht ziekenfonds regelen?
En verder: Ik ben maar enkele uren in de week met mijn bedrijfje bezig en heb amper kosten en opbrengsten. De belastingdienst stelt op http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemerworden/5a57ccc.htm enkele vragen aan de hand waarvan ze bepalen of je inkomensbelasting moet betalen. Mijn antwoorden hierop:
Maakt u winst en zo ja, hoeveel?
Ja, schatting: 100 euro per maand
Hoe zelfstandig is uw onderneming?
Volledig zelfstandig, eenmanszaak
Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld of goederen)?
Ja, maar niet veel; 1000 euro en een pc of zo ;)
Hoeveel tijd steekt u in de onderneming?
Ongeveer 15 uur per week
Wat is de omvang (in tijd en geld) van uw werkzaamheden?
? Wat wordt hiermee bedoeld?
Hoeveel klanten heeft uw onderneming?
Stuk of 4, in de toekomst hopelijk meer
Is er geen sprake van een hobby?
Er is wel sprake van een hobby
Hoe maakt uw onderneming zich bekend naar buiten?
? Als eenmanszaak?
Loopt u 'ondernemersrisico'?
Ja, maar amper
Bent u aansprakelijk voor de schulden van de onderneming?
Ja, eenmanszaak
Mijn vraag is nu: Moet ik inkomensbelasting betalen, ja of nee?
En moet ik aan de hand van deze gegevens, en met het feit dat ik nog steeds studeer, me aanmelden bij het ziekenfonds?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
ardjan
ardjan
Jammer dat ik deze website nu pas heb ontdekt, want het is precies de informatie en de sector die op mij van toepassing is.
Ik heb over dit onderwerp verder weinig kunnen vinden en weet ook niet bij welk forum het het beste zou passen. Excuses als het fout staat.
Ik ben een jongen van 18 jaar en ga in augustus beginnen aan 6 VWO. Ik ben daarnaast al enkele jaren actief op internet, leid verschillende websites en heb al enkele klanten voor projecten. Nu zou ik deze activiteiten graag willen onderbrengen in een bedrijfje (eenmanszaak).
KvK, zakelijke bankrekening en belastingdienst zal allemaal wel lukken, na een oriëntatie. Over verzekeringen wordt ik helaas niet veel wijzer.
Volgens de belastingdienst zou ik voor de verplichte ziekenfondsregeling aan een aantal voorwaarden moeten voldoen:
- Ik moet in aanmerking komen voor WAZ. Deze wordt echter vanaf 1 augustus afgeschaft...
- Ik zit onder de inkomensgrens.
Mijn vader is verzekerd bij een particuliere verzekering. Ik ben daar meeverzekerd omdat ik nog studeer.
Mijn vraag is: Moet ik nu wel of niet verplicht ziekenfonds regelen?
En verder: Ik ben maar enkele uren in de week met mijn bedrijfje bezig en heb amper kosten en opbrengsten. De belastingdienst stelt op http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemerworden/5a57ccc.htm enkele vragen aan de hand waarvan ze bepalen of je inkomensbelasting moet betalen. Mijn antwoorden hierop:
Maakt u winst en zo ja, hoeveel?
Ja, schatting: 100 euro per maand
Hoe zelfstandig is uw onderneming?
Volledig zelfstandig, eenmanszaak
Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld of goederen)?
Ja, maar niet veel; 1000 euro en een pc of zo ;)
Hoeveel tijd steekt u in de onderneming?
Ongeveer 15 uur per week
Wat is de omvang (in tijd en geld) van uw werkzaamheden?
? Wat wordt hiermee bedoeld?
Hoeveel klanten heeft uw onderneming?
Stuk of 4, in de toekomst hopelijk meer
Is er geen sprake van een hobby?
Er is wel sprake van een hobby
Hoe maakt uw onderneming zich bekend naar buiten?
? Als eenmanszaak?
Loopt u 'ondernemersrisico'?
Ja, maar amper
Bent u aansprakelijk voor de schulden van de onderneming?
Ja, eenmanszaak
Mijn vraag is nu: Moet ik inkomensbelasting betalen, ja of nee?
En moet ik aan de hand van deze gegevens, en met het feit dat ik nog steeds studeer, me aanmelden bij het ziekenfonds?
Hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3695-ziekenfonds/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag