• 0

Ziekenfonds

Jammer dat ik deze website nu pas heb ontdekt, want het is precies de informatie en de sector die op mij van toepassing is.

 

Ik heb over dit onderwerp verder weinig kunnen vinden en weet ook niet bij welk forum het het beste zou passen. Excuses als het fout staat.

 

Ik ben een jongen van 18 jaar en ga in augustus beginnen aan 6 VWO. Ik ben daarnaast al enkele jaren actief op internet, leid verschillende websites en heb al enkele klanten voor projecten. Nu zou ik deze activiteiten graag willen onderbrengen in een bedrijfje (eenmanszaak).

 

KvK, zakelijke bankrekening en belastingdienst zal allemaal wel lukken, na een oriëntatie. Over verzekeringen wordt ik helaas niet veel wijzer.

 

Volgens de belastingdienst zou ik voor de verplichte ziekenfondsregeling aan een aantal voorwaarden moeten voldoen:

- Ik moet in aanmerking komen voor WAZ. Deze wordt echter vanaf 1 augustus afgeschaft...

- Ik zit onder de inkomensgrens.

 

Mijn vader is verzekerd bij een particuliere verzekering. Ik ben daar meeverzekerd omdat ik nog studeer.

 

Mijn vraag is: Moet ik nu wel of niet verplicht ziekenfonds regelen?

 

 

En verder: Ik ben maar enkele uren in de week met mijn bedrijfje bezig en heb amper kosten en opbrengsten. De belastingdienst stelt op http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemerworden/5a57ccc.htm enkele vragen aan de hand waarvan ze bepalen of je inkomensbelasting moet betalen. Mijn antwoorden hierop:

 

Maakt u winst en zo ja, hoeveel?

Ja, schatting: 100 euro per maand

Hoe zelfstandig is uw onderneming?

Volledig zelfstandig, eenmanszaak

Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld of goederen)?

Ja, maar niet veel; 1000 euro en een pc of zo ;)

Hoeveel tijd steekt u in de onderneming?

Ongeveer 15 uur per week

Wat is de omvang (in tijd en geld) van uw werkzaamheden?

? Wat wordt hiermee bedoeld?

Hoeveel klanten heeft uw onderneming?

Stuk of 4, in de toekomst hopelijk meer

Is er geen sprake van een hobby?

Er is wel sprake van een hobby

Hoe maakt uw onderneming zich bekend naar buiten?

? Als eenmanszaak?

Loopt u 'ondernemersrisico'?

Ja, maar amper

Bent u aansprakelijk voor de schulden van de onderneming?

Ja, eenmanszaak

 

Mijn vraag is nu: Moet ik inkomensbelasting betalen, ja of nee?

En moet ik aan de hand van deze gegevens, en met het feit dat ik nog steeds studeer, me aanmelden bij het ziekenfonds?

 

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb precies hetzelfde. Je bent pas ondernemer voor de belastingdienst als je 1255 uur per jaar in de onderneming actief bent. Volgens mij (correct me if i'm wrong) hoef je als ondernemer geen loonbelasting te betalen, want de winst is automatisch je loon. De omzetbelasting moet je natuurlijk ook rekening houden. Maar je zit op 1200 euro per jaar? Dan hoef je geen omzetbelasting af te dragen. Volgens mij geld dit onder de 1800 per jaar?

 

Het ziekenfonds heb ik ook problemen mee gehad. Bij mij deden ze moeilijk als je boven de 10k zou verdienen. Maar dit kan per verzekering verschillen lijkt me.

 

Groeten, Erik-Jan

Als je jezelf niet serieus neemt, doen andere dat ook niet!

Link naar reactie
  • 0

Allereerst hartelijk dank voor je reactie. Mooi om te zien dat er mensen zijn die elkaar wat proberen te helpen.

Ik heb precies hetzelfde. Je bent pas ondernemer voor de belastingdienst als je 1255 uur per jaar in de onderneming actief bent.

Hmm, dat is voor mij nieuw. Kun je aangeven waar je dat hebt gevonden?

Dat zou dus betekenen dat je geen inkomstenbelasting hoeft te betalen? Maar moet ik dan wel een BTW-nummer aanvragen voor de facturatie van mijn klanten?

Volgens mij (correct me if i'm wrong) hoef je als ondernemer geen loonbelasting te betalen, want de winst is automatisch je loon.

Nee, sorry, ik bedoel inkomstenbelasting.

De omzetbelasting moet je natuurlijk ook rekening houden. Maar je zit op 1200 euro per jaar? Dan hoef je geen omzetbelasting af te dragen. Volgens mij geld dit onder de 1800 per jaar?

Hier is inderdaad een regeling voor. Zie: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/aangiftedoen/5a57ed0.htm

Bij € 1.345 of minder BTW per jaar hoef je dat niet te betalen. Moet je dan wel een BTW-nummer aanvragen? Denk het wel hè?

 

Het ziekenfonds heb ik ook problemen mee gehad. Bij mij deden ze moeilijk als je boven de 10k zou verdienen. Maar dit kan per verzekering verschillen lijkt me.

Boven de € 10.000 euro zal ik niet komen... Ik zal eens contact opnemen met mijn verzekering. Het zou nogal raar zijn dat ik een perfecte verzekering zal moeten opzeggen om een eigen bedrijf te kunnen beginnen...

 

Maar moet je niet al automatisch een premie afdragen aan de belastingdienst voor het ziekenfonds? (8%)

 

En zou je willen uitleggen hoe jouw situatie er nu precies uit ziet?

Ben jij wel ondernemer voor de belastingdienst en betaal jij inkomensbelasting en/of omzetbelasting? En is het jou uiteindelijk wel gelukt met je verzekering?

 

Bij voorbaat dank voor je reactie. Het helpt mij een eind op weg! ;)

 

 

Even een [edit] want ik heb al wat meer info gevonden:

Op http://www.dreamstart.nl/index.cfm?PageID=672 wordt vermeld dat alle ondernemers in principe BTW moeten afdragen (tenminste, dat maak ik er uit op) maar dat alleen ondernemers met ondernemersstatus inkomstenbelasting moeten betalen. Voor een ondernemersstatus geldt inderdaad een grens van minimaal 1225 uur per jaar.

 

Vraag is dan: Moeten alleen de ondernemers met ondernemersstatus een verplichte ziekenfonds afsluiten of moeten alle ondernemers dat?

 

 

Ander punt is het volgende:

Als ik nu wel de 1225 uren per jaar haal en dus een ondernemersstatus krijg mag ik diverse zaken aftrekken. Als de hoogte van de winst dan hoger is dan lager dan EUR 12.850, mag ik EUR 6.585 van de winst aftrekken. Maar wat nou als ik niet eens die 6.585 euro winst per jaar haal? Hoef ik dan helemaal geen inkomstenbelasting te betalen, of krijg ik zelfs geld terug van de belastingdienst? :P

 

 

Wat het allemaal nog gecompliceerder maakt is dat ik 18 ben en studeer. Ik krijg daarom een zgn. 'tegemoetkoming in de studiekosten' van het UWV. Is dat 'bijstand' of niet?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Hmm, dat is voor mij nieuw. Kun je aangeven waar je dat hebt gevonden?

Dat zou dus betekenen dat je geen inkomstenbelasting hoeft te betalen? Maar moet ik dan wel een BTW-nummer aanvragen voor de facturatie van mijn klanten?

Ik vind de site van de belastingdienst een beetje onoverzichtelijk. Ik kon het daarom ook niet terugvinden. Gelukkig stond het nog wel op de site van randstad http://www.randstad.nl/content/werknemer/werk/werkpocket/pensioen/aanvpensioen/priv%C3%A9-voorzieningen.xml dit geld voor alle ondernemers. Ik zou zeker een BTW-nummer aanvragen. Kost niks maar kan heel handig zijn. Het komt net wat betrouwbaarder over voor de klant, en je kunt de BTW terugvorderen die je hebt uitgegeven aan "dingen" voor je bedrijf. Ik denk niet dat je inkomstenbelasting hoeft te betalen, dit licht veel hoger.

Hier is inderdaad een regeling voor. Zie: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/aangiftedoen/5a57ed0.htm

Bij € 1.345 of minder BTW per jaar hoef je dat niet te betalen. Moet je dan wel een BTW-nummer aanvragen? Denk het wel hè?

Ja maar dat je lager dan € 1345 euro zit , hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je geen administratie moet voeren. Bewaar iedergeval alle bonnetjes, facturen omtrent je bedrijf.

En zou je willen uitleggen hoe jouw situatie er nu precies uit ziet?

Ben jij wel ondernemer voor de belastingdienst en betaal jij inkomensbelasting en/of omzetbelasting? En is het jou uiteindelijk wel gelukt met je verzekering?

In het begin is de belastindienst twee keer bij me geweest. En geloof me, soms denk je echt: hebben ze niks beters te doen? Ik betaal geen inkomensbelasting, zo hoog zit ik nog niet. De omzetbelasting moet je per kwartaal invullen (krijg je zo'n prachtige belastingenvelop, waar je ouders vroeger trauma's van hadden). En met de verzekering is alles goed, ze hadden mij ooit een brief gestuurd dat ik mezelf moest gaan verzekeren. Maar ik sta nog steeds bij me ouders ingeschreven, handig dus. ;)

Als je jezelf niet serieus neemt, doen andere dat ook niet!

Link naar reactie
  • 0

OK, hartelijk dank voor je antwoord?

 

Heb jij wel een zgn. 'ondernemersstatus'? (zie: http://www.dreamstart.nl/index.cfm?pageid=664)

 

Ik weet niet exact hoeveel ik ga werken maar is het voor mij gunstig om te zorgen dat ik wel zo'n status krijg of juist niet?

 

Ik neem morgen even contact op met mijn verzekering om het na te trekken.

 

[edit] Ik heb je een reus gegeven. Fijn dat er iemand is die moeite neemt om starters te helpen. [/edit]

Link naar reactie
  • 0

OK, hartelijk dank voor je antwoord?

 

Heb jij wel een zgn. 'ondernemersstatus'? (zie: http://www.dreamstart.nl/index.cfm?pageid=664)

 

Ik weet niet exact hoeveel ik ga werken maar is het voor mij gunstig om te zorgen dat ik wel zo'n status krijg of juist niet?

 

Ik neem morgen even contact op met mijn verzekering om het na te trekken.

 

[edit] Ik heb je een reus gegeven. Fijn dat er iemand is die moeite neemt om starters te helpen. [/edit]

Bij mij is het 50/50. Ik haal niet de 1225 uur, maar aan andere criteria voldoe ik wel weer.

 

Groeten, Erik-Jan

Als je jezelf niet serieus neemt, doen andere dat ook niet!

Link naar reactie
  • 0

Dus je hebt wel een ondernemersstatus gekregen van de belastingdienst?

Dat betekent: Moet je inkomstenbelasting betalen officieel? (nu heb je waarschijnlijk zoveel aftrekposten dat dat op 0 euro uitkomt)

Ik zit in de "twijfelperiode" ze weten niet of ik wel ondernemer ben. Ik mag overigens wel gewoon van alle diensten gebruik maken. Ik vermoed dat ze dit volgend jaar weer gaan toetsen.

 

Groeten, Erik-Jan

Als je jezelf niet serieus neemt, doen andere dat ook niet!

Link naar reactie
  • 0

Dus je hebt wel een ondernemersstatus gekregen van de belastingdienst?

Dat betekent: Moet je inkomstenbelasting betalen officieel? (nu heb je waarschijnlijk zoveel aftrekposten dat dat op 0 euro uitkomt)

Ik zit in de "twijfelperiode" ze weten niet of ik wel ondernemer ben. Ik mag overigens wel gewoon van alle diensten gebruik maken. Ik vermoed dat ze dit volgend jaar weer gaan toetsen.

Haha, dat gaat daar lekker dan! Als ze zelf niet eens weten hoe hun regels moeten worden behandeld...

Bedankt voor je antwoord in ieder geval.

 

Ik denk dat ik het maar eens ga proberen... Na veel oriëntatie denk ik dat ik er bijna klaar voor ben. Nog even een paar zaken natrekken, zeker qua verzekeringen, en dan maar eens naar de KvK.

Link naar reactie
  • 0

 

Twee dingen moet je even goed uit elkaar houden. Het begrip zelfstandige en IB ondernemer. Het feit dat je niet voldoet aan de criteria van de fiscus om als IB ondernemer aangemerkt te worden wil niet zeggen dat je geen zelfstandige bent. Beiden genieten winst uit onderneming en drijven de onderneming in grote mate voor eigen rekening en risico.

 

Voldoe je aan de criteria voor het IB ondernmeningsschap dan kun je gebruik maken van een aantal IB faciliteiten. Denk hierbij onder andere aan zelfstandige-, startersaftrek en oudedagsreserve.

 

Voldoe je niet aan de criteria dan kun je wel zelfstandige zijn. Je kunt gewoon een BTW nummer aanvragen en indien van toepassing kun je ook gebruik maken van de kleine ondernemingsregeling. (saldo BTW < 1.883)

 

Voor het bepalen of je verplicht verzekerd moet zijn krachtens het ziekenfonds wordt het grensbedrag voor ondernemers (lees zelfstandigen) gehanteerd. Het basisbegrip in deze regelgeving is het fenomeen Winst uit onderneming welke je als zelfstandige geniet. Als parttime ondernemer geniet je immers ook winst uit onderneming. (Hier bestaat vooralsnog een koppeling met de WAZ).

 

Aangezien het ziekenfonds een verplichte verzekering is zul je over moeten stappen. Doe je dit niet dan loop je een groot risico. De particulier verzekeraars werken veelal met clausules waarin ze bepalen dat wanneer je krachtens de ziekenfondswet verzekerd zou moeten zijn, zij niet gehouden zijn om kosten te vergoeden. Daarnaast sta je dan niet ingeschreven bij een ziekenfonds en kun je de reeds gemaakte kosten alsnog zelf betalen.

Pas hier dus voor op!!

 

Als je daarnaast een stufi hebt dan mag je niet meer dan € 10.218,00 bijverdienen anders komt deze in gevaar. Maar zoals ik deze draad lees, zul je hier niet aan komen.

 

Ik hoop dat je een stukje duidelijkheid hebt.

Veel succes met het ondernemen!! :D

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Twee dingen moet je even goed uit elkaar houden. Het begrip zelfstandige en IB ondernemer. Het feit dat je niet voldoet aan de criteria van de fiscus om als IB ondernemer aangemerkt te worden wil niet zeggen dat je geen zelfstandige bent. Beiden genieten winst uit onderneming en drijven de onderneming in grote mate voor eigen rekening en risico.

 

Voldoe je aan de criteria voor het IB ondernmeningsschap dan kun je gebruik maken van een aantal IB faciliteiten. Denk hierbij onder andere aan zelfstandige-, startersaftrek en oudedagsreserve.

 

Voldoe je niet aan de criteria dan kun je wel zelfstandige zijn. Je kunt gewoon een BTW nummer aanvragen en indien van toepassing kun je ook gebruik maken van de kleine ondernemingsregeling. (saldo BTW < 1.883)

Ja, dat verschil is me inmiddels duidelijk geworden. Nog een vraag hierover: Als ik geen ondernemersstatus heb (en dus geen ondernemer ben voor de belastingdienst), betaal ik dan wel (loon-)belasting over mijn gemaakte winst?

Want als dat zo is zou het gunstiger zijn om er wel voor te zorgen dat ik een ondernemersstatus krijg. Ik kan namelijk dan mijn volledige inkomstenbelasting aftrekken en hoef daar dus geen belasting over te betalen.

Correct me if I'm wrong!

 

Voor het bepalen of je verplicht verzekerd moet zijn krachtens het ziekenfonds wordt het grensbedrag voor ondernemers (lees zelfstandigen) gehanteerd. Het basisbegrip in deze regelgeving is het fenomeen Winst uit onderneming welke je als zelfstandige geniet. Als parttime ondernemer geniet je immers ook winst uit onderneming. (Hier bestaat vooralsnog een koppeling met de WAZ).

 

Aangezien het ziekenfonds een verplichte verzekering is zul je over moeten stappen. Doe je dit niet dan loop je een groot risico. De particulier verzekeraars werken veelal met clausules waarin ze bepalen dat wanneer je krachtens de ziekenfondswet verzekerd zou moeten zijn, zij niet gehouden zijn om kosten te vergoeden. Daarnaast sta je dan niet ingeschreven bij een ziekenfonds en kun je de reeds gemaakte kosten alsnog zelf betalen.

Pas hier dus voor op!!

 

Als je daarnaast een stufi hebt dan mag je niet meer dan € 10.218,00 bijverdienen anders komt deze in gevaar. Maar zoals ik deze draad lees, zul je hier niet aan komen.

 

Ik hoop dat je een stukje duidelijkheid hebt.

Veel succes met het ondernemen!! :D

 

Ik heb hierover contact opgenomen met de IZR, waar ik ben meeverzekerd. In hun verordening staat de volgende verklaring:

Er zijn geen aanspraken ten behoeve van een gezinslid, indien deze inkomsten heeft uit of in verband met arbeid of bedrijf, gelijk aan of hoger dan het bedrag van het minimumloon, bedoeld in de Wet minimumloon en minimumvakantietoeslag.

Het minimumloon voor een 18-jarige is 526 euro per maand. Dat haal ik niet en daarom zou ik dan meeverzekerd kunnen blijven.

 

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.