• 0

Wel of niet ondernemer?

Ben al bij de KvK en de belastingdienst langsgeweest, maar zij wijzen naar elkaar, en ik kom er dus niet uit.

 

De situatie is als volgt:

Sinds januari dit jaar heb ik, na een jaar ww, geen uitkering meer.

In januari ben ik gestart met een masterclass om mijn bestaande kennis verder te verrijken tbv toekomstig werk (betaald door UWV).

 

Eind januari heb ik een freelance opdracht aangenomen (een webanalalyse klus; een dienst dus) voor een in Duitsland gevestigd bedrijf van een kennis. Ik had niet de intentie een bedrijf te starten, ik wil het liefst weer een baan. Navraag bij KvK leerde dat ik me in dit geval niet in hoef te schrijven als ondernemer, opgeven als 'inkomsten uit overige werkzaamheden' is voldoende.

 

Tegen 'facturatietijd' vroeg ik me opnieuw af of ik echt geen ondernemer ben, dus:

Opnieuw navraag bij de KvK. Dit leerde me dat het waarschijnlijk nog steeds niet nodig is me als eenmanszaak in te schrijven, en dat ze me het ook niet aanraden om het te doen aangezien het nu alleen maar geld (inschrijvingskosten e.d.) zou kosten, zonder dat ik er de voordelen van zou hebben. Maar dat moest ik bij de belastingdienst checken: als ik voor de belasting ondernemer ben, moet ik me inschrijven.

 

Navraag bij de belastingdienst: waarschijnlijk hoeft het niet, maar ik moet voor de zekerheid maar het formulier invullen dat ze me meegeven om een BTW nummer te krijgen. Ook als is dat nummer niet belangrijk in de correspondentie met Duitsland omdat de BTW verlegd wordt.

Dit formulier kan ik echter niet invullen: ik moet een bedrijfsnaam en een KvKnummer opgeven, en die heb ik dus niet. Uiteindelijk dus de factuur verstuurd zonder BTW nummer of bedrijfsnaam, maar ovv 'BTW verlegd'.

 

Inmiddels heeft mijn Duitse klant aangegeven met ouderschapsverlof te gaan, en me aangeboden de rechtstreekse contactpersoon te worden van de Canadese klant waarvoor ik via hen indirect werkte.

Bovendien heb ik nog twee opdrachtgevers waarvoor ik als freelancer werk, en begint het daardoor meer op een eenmanszaak te lijken.

 

Ik twijfel of ik contactpersoon van de Canadees wil worden, als dat betekent dat ik daarvoor een bedrijf zou moeten starten. Vrag 1: Klopt het dat dat nodig is als ik rechtstreeks met de Canadees wil werken?

 

Van de andere kant, misschien heb ik wel voordeel van een inschrijving bij de KvK als ik mijn eenmanszaakzaak met terugwerkende kracht per 1 januari kan laten starten. Want in dat geval kan ik alle gewerkte uren, rechtstreeks en indirect, die ik in mijn zaak heb gestopt, opgeven om aan de eis van 1225 uren te voldoen, zodat ik toch nog startersaftrek en dergelijk krijg. Als ik nu start gaat het me natuurlijk nooit meer lukken om voor het einde van het jaar 1225 uren te maken.

Vraag 2: is het mogelijk met terugwerkende kracht te starten?

Vraag 3: mag ik in dat geval de uren die ik aan de masterclass heb besteed opvoeren als uren gemaakt voor mijn bedrijf? (immers, met die kennis kan ik mijn klanten beter van dienst zijn).

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Opgeven van inkomsten uit overige werkzaamheden kan altijd. Als je gebruik wilt maken van de ondernemersaftrek hoef je je niet met terugwerkende kracht in te schrijven, ook de uren die je besteed aan de voorbereiding van je bedrijf mag je meetellen. De masterclass zou hier mijns inziens onder mogen vallen. Heb je wel alle uren goed gedocumenteerd (in overeenstemming met je agenda?)

 

groet,

 

Paul

Alle info voor startende ZZP'ers: www.zzperworden.info

Link naar reactie
  • 0

@paul 71 dank je voor je snelle reactie.

 

Als ik je goed begrijp zou ik me NU kunnen inschrijven, en dan alle (inderdaad geducumenteerde uren) mogen opgeven als investering in mijn bedrijf. Dat de Masterclass door het UWV betaald is maakt daarbij niet uit.

 

Maar hoe zit dat dan met die inmiddels verstuurde factuur? Want die wil ik dan ook onder mijn nieuw-op-te-richten zaak hangen, maar er staat geen BTWnummer op en geen bedrijfsnaam. Kan dat dan wel?

 

groeten,

Tabetha

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat de reeds gefactureerde uren mee kunnen tellen als voorbereidingstijd, het gaat dan om zaken als het opzetten van een ondernemersplan, scholing, zoeken naar een bedrijfsruimte, klanten werven etc.

 

Die inmiddels verstuurde factuur kan niet meer onder je nieuw op te richten zaak. Vwb eerder aangeschafte diensten/producten die met BTW zijn belast kun je wel een deel alsnog als voorbelasting opgeven (als je een BTW nummer krijgt) check ook de site van de belastingdienst

Alle info voor startende ZZP'ers: www.zzperworden.info

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de factuur corrigeren: btw verleggen kan alleen als je zelf voor de btw ondernemer bent. Ben je geen btw-ondernemer, dan dient iedere vermelding van btw op de factuur/declaratie achterwege te blijven.

 

Nu ben je voor de btw al vrij snel ondernemer, maar daarvoor moet je dus wel aangemeld zijn bij de belastingdienst. Die aanmelding betekent overigens niet dat je je ook bij de kvk moet inschrijven, de kvk hanteert namelijk een andere definitie van ondernemer dan de belastingdienst doet (waarbij nog opgemerkt moet worden dat de belastingdienst zelfs verschillende definities van ondernemer hanteert, dat is namelijk voor iedere belastingsoort weer anders). Je kunt het formulier van de belastingdienst dus ook invullen zonder ingeschreven te staan bij de kvk, het is vervolgens aan de belastingdienst om te beoordelen of je inderdaad btw-ondernemer bent.

 

Lees je ook eens in hier op HL, er is al heel veel geschreven over startende ondernemers en fiscale zaken. Zo is het aantal uren voor de btw niet interessant, maar alleen van belang voor het urencriterium dat geldt voor een aantal ondernemersfaciliteiten in de inkomstenbelasting.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties.

Ik heb heel wat leesstof nu en kan denk ik wel weer een tijdje vooruit.

 

Stel dat ik hierover met een deskundige zou willen praten, wie moet ik dan hebben? Een financieel adviseur? Een belasting consulent? Of is er een ander type beroep dat ik nog niet ken misschien...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 527 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.