• 0

Afschrijvingen

Ik doe de boekhouding van een kennis van mij en nu loop ik tegen het volgende probleem.

 

Die kennis van mij verhuurd schaatsen. Op de balans staat voorraad verhuurd schaatsen 60 x 42 = 2520. Deze worden in 3 jaar afgeschreven. Dat zou betekenen dat aan het eind van de 3 jaar de voorraad op 0,- zou staan. Maar dat zou niet echt goed zijn denk ik. Want soms gaan schaatsten binnen de 3 jaar kapot en worden vervangen door nieuwe en die zitten dan weer aan het begin van de 3 jaar afschrijvingen. En uiteindelijk zou het dus nooit op 0,- kunnen uitkomen.

Hoe moet ik dit nu boekhoudkundig aanpakken? Welke JP's moet ik maken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je ze echt helemaal verslijt, dus na 3 jaar weggooid, kun je ze volgens mij volledig afschrijven.

Ga je ze nog weer verkopen, dan kun je een restwaarde laten staan.

 

Uiteindelijk wordt dit toch met elkaar verrekend:

 

Vervangingskosten van de schaatsen zijn 60 (of 42?) euro per 3 jaar (dus kosten). Verkoop je ze voor 10 euro zijn dat weer opbrengsten.

Of je ze voor 5/6 afschrijft en 'schaatsen' ruilt voor 'cash', of dat je alles afschrijft en 1/6 terugkrijgt als geld maakt aan het eind van de rit niet uit.

 

Persoonlijk zou ik ze tegen een reëele waarde laten staan.

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

De post "Schaatsen" zal alleen op 0 komen te staan na 3 jaar als je dan geen andere schaatsen hebt dan de schaatsen die je aan het begin van jaar 1 hebt aangeschaft...

 

Als er schaatsen voortijdig wegvallen uit de voorraad (door verkoop of doordat ze kapot zijn gegaan), dan wordt de resterende boekwaarde van DAT paar schaatsen afgeboekt naar de verlies en winst rekening. In geval van verkoop komt de verkoopopbrengst daar in de verlies en winst rekening tegenover te staan...

 

Zijn er nieuwe schaatsen bij gekomen, dan zal de post schaatsen na 3 jaar niet op nul staan (er vanuit gaande dat ook de nieuwe schaatsen een verwachtte economische levensduur hebben van 3 jaar). De waarde zal dan nog zijn: 1/3 van de aanschafwaarde van de schaatsen die eind jaar 1 gekocht zijn, en 2/3 van de aanschafwaarde van de schaatsen die eind jaar 2 gekocht zijn. (even voor het gemak er vanuit gegaan dat er 1x per jaar schaatsen gekocht worden... in praktijk zit dat natuurlijk iets gedetailleerder.)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.