• 0

Van VOF naar eenmanszaak

Beste technostarters.

 

Ik ben op het moment al een half jaar samen met een partner van mij een VOF begonnen. Het kwam per toeval uit dak nog wat servers had staan in Adam, en er dus wat mee wou doen. Het liep allemaal zeer goed totdat mijn compagnon mij begon te beflikkeren door bedragen van zakelijk naar prive over te schrijven.

 

Ik heb nu zijn pas laten blokkeren en we zijn overeengekomen dat hij uit de vennootschap treed. Ook het ontvreemde geld heb ik al grotendeels mogen ontvangen. Maar ik heb dus geen vennoot meer en mag dus niet verder gaan als VOF.

 

Voor de kvk maakt het niet zoveel uit, maar de belastingdienst is hier moeilijker over. Nou heb ik hierover gebeld naar de belastingdienst met wat vragen, maar ik kreeg meteen zo een randebiel aan de lijn (moet je net hebben) die mar met termen bleef gooien die ik niet snap. Daarom hier maar even:

 

- Wat houd de stakingswinst in??

- Wat te doen met nog onbetaalde facturen die zijn uitgeschreven op het oude btw nummer??

- Zijn er nog andere haken en ogen?

 

alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Wanneer je als enige vennoot overblijft wordt de vennootschap ontbonden. Er is immers geen sprake meer van een samenwerking. Afhankelijk van de bepalingen in het vennootschapscontract, (voortzettingsbeding, overnamebeding, toescheidingsbeding, verblijvingsbeding) kun jij wel verder gaan als eenmanszaak. Alle verplichtingen die in het verleden zijn aangegeaan komen dan volledig bij jou te liggen. Jij hoeft in deze situatie niet fiscaal af te rekenen, jou vennoot wel. Die krijgt in principe wel te maken met de stakingswinst.(hij stopt met ondernemen) Hij kan geen gebruik maken van de doorschuiffaciliteit (Art 3.63 wet IB 2001) aangezien de samenwerking geen twee jaar heeft bestaan.

 

De grondslag voor de berekening voor de stakingswinst is het verschil tussen de waarde in het economisch verkeer van zijn aandeel en de boekwaarde daarvan. Hierbij komen de stille reserves van de VOF en de fiscale reserves naar voren. (aangezien de VOF nog niet zo lang bestaat weet ik niet of hier al sprake van is)

Jou vennoot kan wel gebruik maken van de stakingsvrijstelling.

 

Het is lastig om op basis van de door jou verstrekte informatie diep op de materie in te gaan. Een eventuele uittreding om niet behoort ook tot de mogelijkheden. Het lijkt mij in ieder geval verstandig om informatie in te winnen bij een notaris, boekhouder of fiscalist.

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb maandag een afspraak met mijn accountant. Ik zou misschien nog mijn partner hierin kunnen betrekken en dus een vof blijven (man-vrouw firma) op die manier behoud ik mijn btw nummer (volgens mij) en is er gewoon een verschuiving van vennoten.

 

Daarnaast is het makkelijker om eventuele "te veel" winst als "loon"naar mijn partner te schuiven. Toch werkt mijn partner fulltime en zou dan eigenlijk op een nul-uren basis als vannoot beschikbaar zijn.

 

Wat is daarin de beste keus? terug naar eenmanszaak of man-vrouwfirma worden?

Link naar reactie
  • 0

 

De vennootschap in stand houden brengt de minste rompslomp met zich mee. De man-vrouw firma biedt het meeste voordeel wanneer je partner ook gebruik kan maken van de IB faciliteiten. Ze zal dan ook onder andere aan het urencriterium moeten voldoen. Aangezien je partner full-time werkt, wordt dit een lastig verhaal. Wanneer je je partner in wilt laten treden in de vennootschap, dan kan dat natuurlijk altijd. Je kunt de winstverdeling naar eigen wens invullen.

 

Mocht er bij jullie sprake zijn van huwelijkse voorwaarden of registratievoorwaarden dan hebben deze geen effect meer wanneer je partner vennoot wordt. Zij wordt automatisch mede hoofdelijk aansprakelijk. (ook met haar prive vermogen)

 

Willen jullie het prive vermogen absoluut gescheiden houden dan kun je kiezen voor de eenmanzaak. Je kunt dan ook gebruik maken van de meewerkaftrek. Wel zul je de uren die ze maakt moeten verantwoorden om hiervan gebruik te kunnen maken.

 

Zie voor de tabel: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/helpendehanden/5a57cf7.htm

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.