• 0

Drive-in inschrijven: maar in welke rechtsvorm?

 

Beste Goden der ondernemers, ;D

 

Ik heb een vraag,

 

Ik heb nu al een aantal jaar een drive-in discotheek (voor degenen die niet weten wat dit is: (een drive-in is een mobiele discotheek, wij rijden met een vrachtwagentje licht en geluidsaparatuur naar een van ter voren besproken feestlocatie en daar bouwen wij een discotheek op inclusief licht en geluid).

Nu is het zo dat we dit als hobby zijn gestart (we zijn met zijn drieen) maar gezien het grote aantal feesten die we aangeboden krijgen en het feit dat we graag reclame willen maken en onze onkosten vergoed willen hebben (kosten liggen vrij hoog gezien vrij hoge afschrijving van aparatuur en muziekdragers, transportkosten en dergelijken.

 

Nu kan ik me inschrijven als BV, VOF of iets dergelijks alleen is het probleem dat er twee van ons een gewone baan hierbij hebben en dat er nog een op school zit, wanneer wij ons inschrijven als gewone onderneming kan dit ons veel belasting gaan kosten en een studiefinanciering en dit terwijl deze drive-in gewoon hobby moet blijven en we al het verdiende geld weer in deze drive-in steken.

we kunnen dus eigenlijk niet echt spreken van winst omdat 100% van de inkomsten weer geinvesteerd worden.

 

Nu heb ik gehoord dat in ons geval inschrijven als vereniging een goede optie zou kunnen zijn, zolang we de inkomsten en uitgavan gelijk houden zou dit DE optie moetten zijn.

Is dit echt zo?? en wat gebeurt er met de eigendommen van een vereniging wanneer deze wordt opgeheven?

 

Allerlei vragen waarvan ik hoop dat er hier iemand aanwezig is die er me alles over kan vertellen.

 

Mochten jullie betere ideeen hebben dan een Vereniging, Natuurlijk hoor ik dat dan graag

eventueel via e-mail: ron@upgrade-drive-in.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een vereniging mag wel winst maken zolang deze maar niet ten goede komt van haar leden maar toekomt aan het algemeen doel van de vereniging. Is hier sprake van? Wat is jullie intentie voor de toekomst? Willen jullie op termijn geen inkomen gaan genereren?

 

Je kunt kiezen voor een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid en met beperkte rechtsbevoegdheid. Willen jullie dat de vereniging volledig zelfstandig drager wordt van alle rechten en verplichtingen dan ontkom je niet aan een gang naar de notaris. De vereniging zal dan bij notariële akte moeten worden opgericht. Wil je een beperkte rechtsbevoegdheid dan kun je volstaan met een onderhandse akte. Let wel op, er zijn ontzettend veel bepalingen die je goed op papier zult moeten zetten. Inherent aan het verhaal wel of geen volledige rechtsbevoegdheid is de persoonlijke aansprakelijkheid van de bestuurders. Deze persoonlijke aansprakelijkheid kan reiken tot zelfs na het aftreden als bestuurder in het geval van een vereniging met beperkte bevoegdheid.

Zoals ik het verhaal begrijp zal jullie vereniging ook nog aangemerkt gaan worden als onderneming. Het nadeel hiervan is dan dat de vereniging vennootschapsbelasting gaat betalen.

 

Een vereniging brengt nogal wat verplichtingen met zich mee. Ik zou niet voor deze vorm kiezen in jullie geval. Jullie ondernemen duidelijk commerciële aktiviteiten en ik zou voor een "normale" ondernemingsvorm kiezen. Dit maakt het transparant. Een Vof is een goede optie om samen te werken met anderen. Op het moment dat jullie veel investeren dan loopt je partner met stufi niet veel risico. Hij of zij mag tot € 10.218,00 bijverdienen zonder dat de stufi in gevaar komt. Dat anderen daarnaast nog werk hebben is geen enkel probleem. Zolang de winst beperkt blijft (jullie investeren veel) zullen jullie weinig "ruzie" hebben met de fiscus. Ik persoonlijk betaal liever een ton aan de belasting want dan is mijn winst hier ook naar. ;D

 

Binnen de Vof kun je veel zaken vastleggen en verschuiven. Zorg wel voor een goed vennootschapscontract, daarmee kun je een hoop ellende in de toekomst voorkomen. (laat je informeren tijdens het gratis notariskwartiertje) Specificeer de inbreng en bevoegdheden van eenieder duidelijk, zorg voor een correcte winstverdeling vraag een BTW nummer aan en ondernemen maar!! :D

 

Uiteraard zijn er meer factoren die bepalend zijn voor de uiteindelijke keuze.

 

Succes!!

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Okdan, dus ik kan toch het beste kiezen voor een Vof. Ik moet idd zeggen dat ik het verhaal van Vereniging wat vaag vond klinken, vandaar dat ik het hier maar even navraag.

 

idd geval hoef ik niet te gaan voor de verplichte ziekenfondsverzekeringen omdat er buiten de VOF wordt gewerkt en naar school wordt gagaan, Klopt dit? Ja toch?

 

zijn er verder nog handige tips en trucjes in mijn geval?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

Als zelfstandige krijg je wel te maken met het fenomeen ziekenfondsgrens voor ondernemers. Deze ligt lager dan de gebruikelijke grens die voor werknemers geldt. Verdien je minder dan circa € 20.000,00 dan moet je verplicht verzekerd worden. Er is op dit forum al het nodige geschreven. Gebruik even de zoekfunctie.

 

Waar je even op moet letten is het volgende:

 

Kijk in je arbeidsovereenkomst of je nevenwerkzaamheden mag verrichten. Vaak is in de AO een beding hieromtrent opgenomen. Wanneer dit het geval is zou ik wel in overleg gaan met de werkgever over jullie voornemen. Wanneer je nevenaktiviteiten geen raakvlakken en concurrentie oplevert voor de werkgever zal deze hierover niet moeilijk doen. (laat het wel op schrift stellen)

 

Verder zou ik je willen adviseren om contact op te nemen met een boekhouder en notaris bij je in de buurt om een en ander verder uit te pluizen.

Kijk verder goed rond op dit forum, je zult enorm veel antwoorden vinden op je vragen!!

 

Groet

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.