• 0

Loon uit BV

Beste HL,

 

Als startend ondernemer zit ik met een probleem dat ik niet onmiddelijk kan terug vinden op HL.

Ik heb een Holding en een werk BV sinds feb 2011. Mijn bedrijf loopt niet zoals verwacht en er komen zo goed als geen inkomsten binnen. Verwacht wordt dat er vanaf deze maand Juni inkomsten in de BV zullen plaatsvinden.

Tot op heden heb ik mij telkens geld van de BV nar prive uitgekeerd, zoals mijn accountant had aangegeven. Nu blijkt dat dit enkel kan als RC, dus zal ik dit allemaal ooit moeten terug betalen.

 

Sinds deze maand heb ik een particpant gevonden die voor een x bedrag 20% van de aandelen wil en zich mee wil profileren als financieel bedrijfsadviseur.

Een DGA loon zit er voorlopig niet in, maar naar de toekomst is dit wel de bedoeling. Uiteraard wil ik met alles en vooral de belastingdienst volledig in orde zijn.

Wat kunnen jullie mij adviseren om mij maandelijks (voorlopig) toch van een loon of iets dergelijks te voorzien?

Je begrijpt dat ik in privé ook vaste lasten heb en heb ik gemiddeld €2000 p/m nodig heb.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoeveel uur per dag ben je aan het werk voor je BV?

Is het mogelijk (tijdelijk) voor een aantal uur in loondienst te gaan ergens?

Ik heb de fout gemaakt loon uit mijn onderneming te halen, wat er niet was. Omdat het zo 'hoorde'. Daar heb ik nu wel dikke spijt van. Alles moet terugbetaald aan de bank, het bedrag + rente.

Kun je (tijdelijk) bezuinigen thuis? Denk aan abonnementen die je op kunt zeggen, uit eten een keertje schrappen.

Iedere euro die je nu niet nodig hebt, hoef je ook niet terug te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Als startend ondernemer zit ik met een probleem dat ik niet onmiddelijk kan terug vinden op HL.

Ik heb een Holding en een werk BV sinds feb 2011.

 

 

Begrijp ik goed dat je in principe een managementsovereenkomst hebt tussen je holding en je werkmaatschappij? De holding factureert jouw werkzaamheden aan de werkmaatschappij en je neemt loon op uit de holding?

 

 

Mijn bedrijf loopt niet zoals verwacht en er komen zo goed als geen inkomsten binnen. Verwacht wordt dat er vanaf deze maand Juni inkomsten in de BV zullen plaatsvinden.

 

 

Je hebt het nu over de werkmaatschappij neem ik aan?

 

 

Tot op heden heb ik mij telkens geld van de BV nar prive uitgekeerd, zoals mijn accountant had aangegeven. Nu blijkt dat dit enkel kan als RC, dus zal ik dit allemaal ooit moeten terug betalen.

 

 

En nu heb je het neem ik aan over de holding die jou maandelijks een x-bedrag uitkeert. Of wordt dit betaald vanuit de werkmaatschappij. Voordat je het weet zit je in een web verweven waar het lastig in bewegen is hoor...

 

In principe ben je ergens in dienst, tenminste, wel als je werkzaamheden verricht voor een BV. Dit betekent dat je loon vangt voor de werkzaamheden, en in principe is daar de gebruikelijkloonregeling voor (DGA-salaris). Gebeurt dit niet dan zal daarvoor dispensatie verleend moeten worden door de Belastingdienst. Is dat ook gebeurd?

Dat het nu via de RC gaat is niet zo belangrijk, werkzaamheden moeten worden verloond en als dat met terugwerkende kracht gebeurd kan het netto loon verrekend worden met de opgenomen RC-schuld. Even voor mijn nieuwsgierigheid, als er geen inkomsten zijn waarvan worden dan jouw opnamen betaald?

 

 

Sinds deze maand heb ik een particpant gevonden die voor een x bedrag 20% van de aandelen wil en zich mee wil profileren als financieel bedrijfsadviseur.

 

 

Dus ook een stuk salaris op wil nemen? Of wil hij deze werkzaamheden gewoon factureren? Beetje vreemd, met 20% koop je namelijk niet bijster veel. Het kan natuurlijk zijn dat hij heel veel vertrouwen heeft in de ontwikkelingen. Dan kan die 20% best wel in waarde stijgen.

Hij koopt deze aandelen in principe van de holding, of worden er nieuwe aandelen uitgegeven door de werkmaatschappij?

 

 

Een DGA loon zit er voorlopig niet in, maar naar de toekomst is dit wel de bedoeling. Uiteraard wil ik met alles en vooral de belastingdienst volledig in orde zijn.

 

 

Dan hoop ik inderdaad maar dat jouw accountant dispensatie heeft aangevraagd... anders wordt het heel lastig uitleggen waarom er niet is verloond.

 

 

Wat kunnen jullie mij adviseren om mij maandelijks (voorlopig) toch van een loon of iets dergelijks te voorzien?

Je begrijpt dat ik in privé ook vaste lasten heb en heb ik gemiddeld €2000 p/m nodig heb.

 

 

Er is blijkbaar geld (anders kon je ook niet in RC opnemen. Ik zou die € 2.000,00 bruteren en dat gewoon verlonen. Tegelijkertijd een briefje naar de fiscus en uitleggen dat de BV als startend lichaam nog niet kan voldoen aan de gebruikelijkloonregeling en dat je verzoekt om dispensatie met terugwerkende kracht vanaf de oprichting van de BV.

Maar als je antwoord geeft op de vragen die ik hierboven heb gesteld kan er natuurlijk een heel ander advies uit rollen. Ik krijg namelijk niet een eenduidig beeld uit jouw verhaal. Ik zie de antwoorden dan ook met belangstelling tegemoet!

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 2

Oh, een goede tip (van een ander HL lid);

 

Maak een liquiditeitsbegroting. Daarmee heb je houvast voor de komende maanden.

Wat verwacht je dat er binnenkomt?

Wat moet er in ieder geval betaald worden?

Wat verwacht je nog meer te moeten betalen?

Dan zie je ook wat je privé uit de onderneming denk te kunnen gaan halen en hier je privé uitgaven op proberen aan te passen.

 

Wat doe je als het niet volgens verwachting verloopt?

 

Ik ben er nu één aan het maken, voor het eerst. Best wat werk, maar ik denk als hij af is, dat het fijn is om dit naast de werkelijkheid te leggen. Hou grip op de cijfers!

 

edit, ik heb helemaal geen verstand van BV of holdings of maatschappen, maar probeer zelf op de hoogte te blijven van wat er in jouw onderneming gebeurt.

Link naar reactie
  • 0

Als startend ondernemer zit ik met een probleem dat ik niet onmiddelijk kan terug vinden op HL.

Ik heb een Holding en een werk BV sinds feb 2011.

 

 

Begrijp ik goed dat je in principe een managementsovereenkomst hebt tussen je holding en je werkmaatschappij? De holding factureert jouw werkzaamheden aan de werkmaatschappij en je neemt loon op uit de holding?

 

 

Ik heb inderdaad een managementsovereenkomst tussen holding en werkmaatschappij. De holding factureert straks mijn werkzaamheden aan de werkmaatschappij, maar de accountant heeft mij verteld dat ik vanuit de werkmaatschappij loon uitkeer naar mezelf in privé. Momenteel neem stort ik geld van de werk BV naar privé onder de noemer prive geleend.

 

 

Mijn bedrijf loopt niet zoals verwacht en er komen zo goed als geen inkomsten binnen. Verwacht wordt dat er vanaf deze maand Juni inkomsten in de BV zullen plaatsvinden.

 

 

Je hebt het nu over de werkmaatschappij neem ik aan? Inderdaad de werkmaatschappij, in de holding komt momenteel helemaal niets binnen.

 

 

Tot op heden heb ik mij telkens geld van de BV naar prive uitgekeerd, zoals mijn accountant had aangegeven. Nu blijkt dat dit enkel kan als RC, dus zal ik dit allemaal ooit moeten terug betalen.

 

 

En nu heb je het neem ik aan over de holding die jou maandelijks een x-bedrag uitkeert. Of wordt dit betaald vanuit de werkmaatschappij. Voordat je het weet zit je in een web verweven waar het lastig in bewegen is hoor...

 

In principe ben je ergens in dienst, tenminste, wel als je werkzaamheden verricht voor een BV. Dit betekent dat je loon vangt voor de werkzaamheden, en in principe is daar de gebruikelijkloonregeling voor (DGA-salaris). Gebeurt dit niet dan zal daarvoor dispensatie verleend moeten worden door de Belastingdienst. Is dat ook gebeurd?

Dat het nu via de RC gaat is niet zo belangrijk, werkzaamheden moeten worden verloond en als dat met terugwerkende kracht gebeurd kan het netto loon verrekend worden met de opgenomen RC-schuld. Even voor mijn nieuwsgierigheid, als er geen inkomsten zijn waarvan worden dan jouw opnamen betaald?

 

De dispensatie is verleend aan de belastingdienst omdat er geen DGA loon kan uitbetaald worden van 42K. opname gebeuren van zowel het gedeelte dat in de Bv zit, zowel van financiering als eigen inbreng en eerste voorschotten die ik ontvangen heb van mijn klanten.

 

Sinds deze maand heb ik een particpant gevonden die voor een x bedrag 20% van de aandelen wil en zich mee wil profileren als financieel bedrijfsadviseur.

 

 

Dus ook een stuk salaris op wil nemen? Of wil hij deze werkzaamheden gewoon factureren? Beetje vreemd, met 20% koop je namelijk niet bijster veel. Het kan natuurlijk zijn dat hij heel veel vertrouwen heeft in de ontwikkelingen. Dan kan die 20% best wel in waarde stijgen.

Hij koopt deze aandelen in principe van de holding, of worden er nieuwe aandelen uitgegeven door de werkmaatschappij?

 

Zijn werkzaamheden zijn een percentage van de inkomsten die we gaan genereren en dit wordt een op een doorgevoerd.

Hij koopt de aandelen van de werkBV. De holding staat hier los van en daar blijf ik enig aandeelhouder van.

 

 

Een DGA loon zit er voorlopig niet in, maar naar de toekomst is dit wel de bedoeling. Uiteraard wil ik met alles en vooral de belastingdienst volledig in orde zijn.

 

 

Dan hoop ik inderdaad maar dat jouw accountant dispensatie heeft aangevraagd... anders wordt het heel lastig uitleggen waarom er niet is verloond.

 

Dit is gebeurd in 2011 en zal in 2012 ook plaatsvinden.

 

Wat kunnen jullie mij adviseren om mij maandelijks (voorlopig) toch van een loon of iets dergelijks te voorzien?

Je begrijpt dat ik in privé ook vaste lasten heb en heb ik gemiddeld €2000 p/m nodig heb.

 

 

Er is blijkbaar geld (anders kon je ook niet in RC opnemen. Ik zou die € 2.000,00 bruteren en dat gewoon verlonen. Tegelijkertijd een briefje naar de fiscus en uitleggen dat de BV als startend lichaam nog niet kan voldoen aan de gebruikelijkloonregeling en dat je verzoekt om dispensatie met terugwerkende kracht vanaf de oprichting van de BV.

Maar als je antwoord geeft op de vragen die ik hierboven heb gesteld kan er natuurlijk een heel ander advies uit rollen. Ik krijg namelijk niet een eenduidig beeld uit jouw verhaal. Ik zie de antwoorden dan ook met belangstelling tegemoet!

 

Bedankt voor uw informatie!

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel uur per dag ben je aan het werk voor je BV?

Is het mogelijk (tijdelijk) voor een aantal uur in loondienst te gaan ergens?

Ik heb de fout gemaakt loon uit mijn onderneming te halen, wat er niet was. Omdat het zo 'hoorde'. Daar heb ik nu wel dikke spijt van. Alles moet terugbetaald aan de bank, het bedrag + rente.

Kun je (tijdelijk) bezuinigen thuis? Denk aan abonnementen die je op kunt zeggen, uit eten een keertje schrappen.

Iedere euro die je nu niet nodig hebt, hoef je ook niet terug te betalen.

 

Beste lelapoes,

Ik werk gemiddeld 12 uur per dag en 80 uur per week voor de bv. In loondienst werken is onmogelijk gezien de tijd die ik nu nodig heb in mijn BV. Ik heb inderdaad erg bezuinigd thuis en dit al gedurende 1.5 jaar.

 

Mijn investering in de opstart is hoog en het heeft enorm lang geduurd voor het uiteindelijk van de grond kwam. Nu heb ik mijn eerste zaken (franchise) open en de volgende openen ergens in augustus.

 

Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.