• 0

Lening privé aan BV (waarvoor ikzelf weer heb geleend)

Beste Higherlevel,

 

In meerdere discussies wordt het onderwerp 'privé lenen aan BV' behandeld. Wat ik daaruit begrijp is dat deze lening in principe in Box 1 belast wordt. Nu ga ik binnenkort geld lenen aan mijn BV (voor 10% rente), die ik persoonlijk heb geleend van familie (voor 5% rente). Komt deze lening dan ook in Box 1 terecht?

 

Is er wellicht een financieel betere manier om deze geldstromen te laten lopen?

 

Dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beide leningen komen in box 1 terecht. Alternatief is kapitaal, of rechtstreeks door de familie aan de BV laten lenen (al dan niet met borgstelling door jou, maar ook dat valt in beginsel in box 1) . Bij dat laatste is wel van belang welke familierelatie het betreft, als het te dichtbij is, kan ook daar box 1 van toepassing zijn.

 

Zonder nadere informatie is het onmogelijk om aan te geven wat een goede optie zou kunnen zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi Cazijn,

 

De lening komt in box 1 terecht. Is 10% dan niet wel een erg hoog percentage? De verschuldigde inkomstenbelasting (box 1) is al snel meer dan de bespaarde vennootschapsbelasting.

 

Waarom leent de familie niet rechtstreeks aan de B.V.(met borgstelling in privé)?

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Odeon,

 

Het is inderdaad een optie voor ons om de familie direct te laten lenen aan de BV. De situatie is overigens dat het geld uiteindelijk moet komen in een werkmaatschappij, waar ik een belang van 25% in heb. De afspraak met deze werkmaatschappij is dat alle aandeelhouders geld lenen aan deze werkmaatschappij (met 6% rente). Iedereen doet dat vanuit hun eigen holding. Dat was ik ook van plan. Zit er fiscaal nog verschil tussen de volgende twee opties?

 

1) Mijn holding leent het geld (a 5%) van familie en deze leent het weer door aan de werkmaatschappij (a 6%)

2) Mijn familie leent het geld direct aan de werkmaatschappij

 

Dank

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vanuit fiscaal oogpunt hoeft daar niet zoveel verschil tussen te zitten. Belangrijker is echter of de medeaandeelhouders wel bereid zijn akkoord te gaan met optie 2. Je hebt dan immers te maken met een schuldeiser/niet-aandeelhouder. Mocht het nodig zijn, dan zal die minder snel geneigd zijn om die schuld kwijt te schelden - hij heeft dan immers niets meer. Dat kan, mocht de werkmaatschappij in de problemen komen, een negatief effect hebben op eventuele reddingsplannen. Om maar eens een dwarsstraat te noemen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.