• 0

Starten B&B

Beste allemaal,

 

Er wordt mij de kans geboden om een B&B te starten in een gemeente waar nog geen hotel of andere mogelijkheden voor overnachtingen zijn. Het huis heeft 8 ruime slaapkamers en totaal oppervlak is 3000m2. Het pand zal ik huren.

Nu heb ik geinformeerd bij de gemeente waar ik aan moet denken indien ik goedkeuring ontvang tot wijziging van het bestemmingsplan.

Eerder heb ik wel met mijn expartner een zaak gerund en daarvoor de boekhouding gedaan. Dit was een totaal andere onderneming en omdat deze branche voor mij eigenlijk helemaal nieuw is ben ik benieuwd wat de valkuilen kunnen zijn qua belastingen.

Op internet heb ik gekeken maar kom er niet echt uit waar ik allemaal aan moet denken;

verzekering, oa brandverzekering maar is het ook nodig om een verzekering af te sluiten voor de personen die komen overnachten?

Weten jullie of er een kant en klaar formulier bestaat welke zaken ik dien te betalen aan de fiscus?

Welke kosten kan ik terug vragen van de belasting?

Ik dien dan ook een HACCP plan op te stellen?

Is het altijd nodig om toestemming te vragen bij Buma en Sena, wat bedoelen ze precies muziek in het openbaar?

Wat wordt verstaan onder auteursrechtelijk beschermende werken?

Veel vragen dus en ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

 

Met vriendelijke groet

Ellen

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op het forum!

 

Ik zie je allerlei vragen en opmerkingen schrijven die niet allemaal even belangrijk zijn in de oriënterende fase waarin je nu zit. Zo is de bestemmingsplanwijziging essentieel maar is de vraag of je wel of niet een radio aan mag zetten op dit moment een stuk minder relevant. Wil je echt dat we het over al die onderwerpen doorelkaar gaan hebben? :)

 

Waarom begin je niet gewoon om een ondernemingsplan te gaan schrijven. Op die manier dwing je jezelf om gestructureerd te werk te gaan en om volledig te zijn. Maar vooral helpt het je om te beginnen met de hoofdzaken en langzaam in te zoomen op de details en bijzaken. Dan wordt het oook veel eenvoudiger om gericht informatie te verzamelen, bijvoorbeeld voor de financiële basis van je onderneming waar ook de fiscus bij hoort. Dat gaat niet als je niet eerst over een bedrijfsvorm nagedacht hebt.

 

Inhoudelijk kan ik je niet helpen omdat dit niet mijn sector is, maar ik hoop dat je hier toch wat aan hebt.

Link naar reactie
  • 0

Op internet heb ik gekeken maar kom er niet echt uit waar ik allemaal aan moet denken;

 

Op mijn internet vind ik onmiddellijk een startersgids die je meeste vragen beantwoordt...

 

Deze gids is totstandgekomen met medewerking van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, het Bedrijfschap Horeca & Catering, de Kamer van Koophandel, de Belastingdienst, de Nederlandse Hotel Classificatie, de Keuringsdienst van Waren, Buma/Stemra, SENA, Stichting Reprorecht, de gemeente Amsterdam, Streekhuis Beerze-Reusel in Hilvarenbeek, Stichting NORT Brabant.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ellen,

 

Wij hebben een handig stappenplan gemaakt voor het starten van een B&B: http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/stappenplan/bed-breakfast-starten

 

Dit stappenplan is tot stand gekomen i.s.m. B&B Nederland (van het handboek).

 

Groeten en succes,

Elke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben een handig stappenplan gemaakt voor het starten van een B&B:

 

Ik heb het hele stappenplan van de eerste tot en met de laatste stap zorgvuldig uitgevoerd, maar ik kijk nog steeds tegen een lege kavel aan, heb geen gasten, rentelasten op mijn schulden die ik niet kan dragen en leveranciers die met incassoprocedures dreigen. Maar gelukkig mag ik volgens de overheid nu wel kopieën maken van auteursrechtelijk beschermde werken.

Link naar reactie
  • 0

Een goede kans, dat zeker. Maar daar komt erg veel bij kijken. Hier een paar tips:

- Zorg voor de juiste opleidingspapieren die hiervoor nodig zijn. Belangrijkste is denk wel het certificaat Sociale Hygiene. Je kunt kijken wat je wilt halen en nodig hebt op svh.nl

- Verzekeringen voor je zelf, de locatie, inboedel etc.

- Starterskapitaal. Om de huur de komende maanden te betalen, zelf rond te kunnen komen en je personeel etc. te kunnen betalen.

- Vergunningen die geregeld moeten worden met de gemeente.

- De kosten die je kunt terugvragen aan de belasting is sowieso de voorbelasting. Wat je investeerd in het bedrijf en de factuur hiervan inboekt, de btw hiervan kan je terugvragen.

- Bedenk wat je precies wilt aanbieden en ga op zoek naar een vaste leverancier.

- Stel een plan op met alle producten en diensten die je precies gaat aanbieden, hoeveel personeelsleden wil je aantrekken, wat zijn de vaste lasten per maand, wat moet er aan omzet gedraait worden per maand om alles te kunnen betalen etc., wat voor diensten/shifts worden er gedraait en van hoelang etc. etc.

- Rechtsvorm van het bedrijf.

 

Eigenlijk te veel om op te noemen. Zoals eerder aangegeven, maak eerst een goed plan met alle hoofdzaken. Zodra je dit hebt en hebt geregeld, ga dan over tot de kleinere zaken en details. Werk deze stapsgewijs af en werk op deze manier gestructureerd het plan af.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Even voor de goede orde: er bestaat geen verplichte opleiding voor het starten van een B&B. Je hebt alleen een SVH Verklaring Sociale hygiëne nodig als je alcohol gaat schenken. In dat geval moet je nl.een drank- en horecavergunning bij de gemeente aanvragen.

 

 

Groeten, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.