• 0

Factuur met negatief bedrag

Ik heb een klein occasionbedrijf en loop nu tegen de volgende vraag aan.

 

Ik heb voor een particulier een auto verkocht middels een B2B veiling. De financiele afwikkeling met de veilingsite is via mijn bedrijf verlopen en ik breng voor deze dienst 200,- in rekening bij mijn klant. Ik heb dus het bedrag van de auto ontvangen en moet deze nu doorzetten naar mijn klant. Moet dat als volgt?

 

Voor uw verkocht, auto 8.000,-

Verkoopprovisie 200,-

BTW over verkoopprovisie 38,-

 

Totaal door u te ontvangen: 7.762,-

 

Klopt bovenstaande? Of moet de 8.000,- een negatief bedrag zijn? En gaat dit wel via een normale factuur of kan ik beter een factuur versturen van de geleverde dienst en een inkoopverklaring opstellen ter grootte van 7.762,- voor de auto?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een klein occasionbedrijf en loop nu tegen de volgende vraag aan.

 

Ik heb voor een particulier een auto verkocht middels een B2B veiling. De financiele afwikkeling met de veilingsite is via mijn bedrijf verlopen en ik breng voor deze dienst 200,- in rekening bij mijn klant. Ik heb dus het bedrag van de auto ontvangen en moet deze nu doorzetten naar mijn klant. Moet dat als volgt?

 

Voor uw verkocht, auto 8.000,-

Verkoopprovisie 200,-

BTW over verkoopprovisie 38,-

 

Totaal door u te ontvangen: 7.762,-

 

Klopt bovenstaande? Of moet de 8.000,- een negatief bedrag zijn? En gaat dit wel via een normale factuur of kan ik beter een factuur versturen van de geleverde dienst en een inkoopverklaring opstellen ter grootte van 7.762,- voor de auto?

 

 

Ik zou het zelf als volgt omschrijven:

 

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

Verkoopprovisie € 200,00
19% BTW - 38,00
Factuurbedrag € 238,00
Opbrengst veiling (na inhouding veilingkosten) - 8.000,00 -/-
Totaal door u te betalen € 7.762,00 -/-

 

Het door ons verschuldigde bedrag is {of: wordt) per ommegaande aan u betaalbaar gesteld.

 

En inderdaad, een beetje terugkoppelen doet wonderen ;)

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nou ja, de factuur bedraagt € 238,00 en is dus niet negatief.

Dat je de factuur aangrijpt om ook nog iets te verrekenen zou ik gewoon efficiënt noemen ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.