Mijn vrouw heeft samen met een vriendin een VOF. Ze hebben besloten per 01-08 uit elkaar te gaan en ik de uittredende vennoot opvolg. Daar ik zelf de administratie voer en blijf doen met mijn beperkte kennis stuit ik nu op een aantal zaken waar ik niet zeker weet of dit de juiste aanpak is.
1-volgens een assistent-accoutant moet de oude VOF afgemeld worden (Liquiditatie) daar we geen gebruik kunnen maken van de zgn.doorschuifregeling omdat we niet voldoen aan de 36-maande criterium. Dit ook voor de nieuwe LB en OB nummers.Klopt dit?
2-De balans ziet er nu (gemakshalve) als volgt uit :
DEBET:
MVA 50.000
CREDIT:
EV vennoot A (uittredende vennoot) 15.000
EV vennoot B (mijn vrouw) 15.000
VV 20.000
Nu stuit ik op het volgende:
De uittredende vennoot wil voor een bedrag van 10.000 uittreden. Afspraak is om dit in 10-maandelijkse termijnen te voldoen.
Ik hoef bij de intreding geen geld te betalen.
Vraag: wat wordt mijn openingsbalas van de nieuwe VOF?
Is dit:
DEBET
MVA 25.000 (boekwaarde was 50.000 bij liquiditatie maar valt lager uit door de gunstige overnamesom)
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
kemal
kemal
Geachte,
Mijn vrouw heeft samen met een vriendin een VOF. Ze hebben besloten per 01-08 uit elkaar te gaan en ik de uittredende vennoot opvolg. Daar ik zelf de administratie voer en blijf doen met mijn beperkte kennis stuit ik nu op een aantal zaken waar ik niet zeker weet of dit de juiste aanpak is.
1-volgens een assistent-accoutant moet de oude VOF afgemeld worden (Liquiditatie) daar we geen gebruik kunnen maken van de zgn.doorschuifregeling omdat we niet voldoen aan de 36-maande criterium. Dit ook voor de nieuwe LB en OB nummers.Klopt dit?
2-De balans ziet er nu (gemakshalve) als volgt uit :
DEBET:
MVA 50.000
CREDIT:
EV vennoot A (uittredende vennoot) 15.000
EV vennoot B (mijn vrouw) 15.000
VV 20.000
Nu stuit ik op het volgende:
De uittredende vennoot wil voor een bedrag van 10.000 uittreden. Afspraak is om dit in 10-maandelijkse termijnen te voldoen.
Ik hoef bij de intreding geen geld te betalen.
Vraag: wat wordt mijn openingsbalas van de nieuwe VOF?
Is dit:
DEBET
MVA 25.000 (boekwaarde was 50.000 bij liquiditatie maar valt lager uit door de gunstige overnamesom)
CREDIT
EV (mijn vrouw) 15.000
EV (ikzelf) 0
VV (uittrdende vennoot) 10000
of
DEBET
MVA 50.000 (werkelijke boekwaarde)
CREDIT
EV (mijn vrouw) 40.000
EV (ikzelf) 0
VV 10000
Graag jullie expertise
bvd
Kemal
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/37433-overname-vof/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag