• 0

25% belasting bij de beeindiging van bedrijf (B.V.)?

Hallo higherlevel,

 

Een vraagje, bij de beeindiging van een B.V.... hoeveel belasting zou er betaald moeten worden?

 

-   Er wordt geen winst gemaakt bij de verkoop van het bedrijf.

-   Er was bij de oprichting 5000 euro ingelegd.

-   Het totale saldo bedraagt nu - bijvoorbeeld - 20,000 euro.

-   Over de winst is elk jaar al Vpb betaald.

 

Moet er dan over (20,000 – 5,000 =) 15,000 euro... 25% belasting worden betaald? Dit zou dan 3750 euro zijn en dan blijft er 11250 euro over. Klopt dat?

 

;D

 

Dare to fly...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een AB-houder moet bij vervreemding (waaronder ook liquidatie valt) 25% belasting betalen over zijn vervreemdingswinst. Dit is de opbrengst, verminderd met zijn verkrijgingsprijs. Dus stel hij verkoopt de aandelen (of liquideert de vennootschap) en krijgt daarvoor 20.000, terwijl hij ooit de aandelen heeft gekocht voor 5.000. Dan is de vervreemdingswinst 20.000 - 5.000 = 15.000. De box-2-heffing daarover is 3.750, dus netto houdt hij 20.000 - 3.750 = 16.250 over.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • -1

Hoi Arnoud

 

Je moet 2 dingen wel goed uit elkaar houden wat ik niet helemaal uit jou verhaal kan opmaken:

1. belastingplicht BV

Je zegt zelf dat er geen sprake is van winst dus ook geen VPB

2 belastingplicht aandeelhouders

dit is een wat uitgebreidere verhaal. Ik neem aan dat de aandeelhouders onder het AB regime vallen in box 2? In dat geval hangt er vanaf hoe je de liquidatie afwikkelt en welke titels het aandelenkapitaal is verdeeld.

Heb je bijv. alleen zuivere aandelen kapitaal dan kan je BV kapitaal terugbetalen zonder AB heffing. Je moet dus naar de notaris.

Zit ie kapitaal bijvoorbeeld in agio dan moet er bij uitkering wel AB heffing betaald worden. Maar je kunt agio omzetten in zuivere aandelen kapitaal en daarna terugbetalen zonder AB heffing. Je moet dus langs de notaris.

Of je kunt AB heffing betalen (terugbetaling agio) en eventuele verlies verlies in box 2 want na uitkering van de agio wordt je BV minder waard bij verkoop (ik weet niet hoeveel geld je in je BV heb gestoken). Je kunt het verlies dan terugwentelen in box 1. Dit kan denk ik zonder notaris.

Bij uitkering van winstreservers moet je natuurlijk AB heffing betalen. Maar begrijp ik het goed dat je met 5000 euro een BV heb opgericht. Minimum kapitaal is nog steeds 18000 euro en na 1 oktober 1 cent. Moet toch voldoende zijn om kapitaal terug te betalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.