• 0

ontbindende clausule?

Hoi,

 

Ter voorbereiding op de oprichting van een gezamelijke BV hebben ik en mijn twee partners een kort puntsgewijs document over de aandelen verdeling, inbreng en doelstellingen opgesteld en ondertekend. Een van de punten was: De BV wordt opgericht voor 1 augustus.

Zonder dat dit een van de partijen te verwijten is is deze datum voor de oprichting niet gehaald er zijn voor die tijd wel een aantal stappen ondernomen.

Een van m'n partners beweert nu dat de complete overeenkomst ongeldig is omdat de datum 1 augustus voor oprichting niet is gerealiseerd.

 

Vraag: Is dit waar? Of is de overeenkomst nog steeds geldig ondanks het verstrijken van de bedoelde datum?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

Groet,

 

Iemand

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vraag is wat partijen bedoeld hebben met deze overeenkomst. Was 1 augustus als definitieve datum gesteld of meer een richtdatum? Hoe hebben partijen zich gedragen t.o.v. elkaar en met betrekking tot het oprichten van de B.V. voor 1 augustus maar ook na 1 augustus?

 

De wijze waarop partijen feitelijk met elkaar en de overeenkomst zijn omgegaan kunnen best tot de conclusie leiden dat de datum van 1 augustus niet meer geldt, althans, niet fataal was. Overeenkomsten evolueren maar al te vaak vanaf het moment van het tekenen van een schriftelijke overeenkomst door het gedrag van partijen.

Link naar reactie
  • 0

Wekkel, bedankt voor de reactie.

 

In de overeenkomst staat:"De BV zal worden opgericht voor 1 augustus."

 

Na deze datum zijn er echter nog diverse activiteiten geweest gericht op het overbrengen van activiteiten van de participanten naar de nieuwe onderneming. Bijvoorbeeld introductie van e nieuwe onderneming bij klanten, etc.

 

Begrijp ik het goed dat dit aangeeft dat partijen nog steeds gericht waren op het oprichten van een gezamelijke BV en dat dit DUS volgens de bestaande overeenkomst is. (Waarbij de voorwaarden daarvan dus nog steeds van kracht zijn?)

 

Iemand

Link naar reactie
  • 0

jawel, hij heeft niet helemaal ongelijk dat hij er bekaaid vanaf komt. Ik ben nu alleen even de hardheid van de standpunten aan het controlere. De discussie gaat ook niet over mjn aandeel maar over de verhouding tussen zijn aandeel en dat van de derde partner.

 

I

Link naar reactie
  • 0

Okay, het wordt nu iets duidelijker, en het lijkt mij dat er onenigheid bestaat binnen de groep van drie partners met betrekking tot de inbreng in de op te richten bv. Het zou natuurlijk best zo kunnen zijn dat er 1 partner is die in verhouding minder inspanning heeft geleverd (of lijkt te hebben geleverd) om de doelstellingen te verwezenlijken. Vraag blijft waarom je in eerste instantie hebt besloten om met z'n drieen te gaan ondernemen (wat is de individuele toegevoegde waarde) en waarom je daar nu op terug komt.

 

Als je met drie partners een bedrijf wilt oprichten of besturen, zal je duidelijke en harde afspraken moeten maken mbt. de taken, inbreng en bevoegdheden van iedere individuele deelnemer. Als je nu in dit stadium al onenigheid hebt op dit punt moet je je sterk gaan afvragen of het wel zo'n goed idee was.

 

Vandaar de vraag : wat is de individuele toegevoegde waarde van iedere deelnemer.

 

Ga met z'n drieen aan tafel, en maak de kwestie bespreekbaar. het is beter om daar nu helderheid in te verschaffen dan later(als je er al veel in geïnvesteerd hebt).

 

Dat document, dat aangeeft dat het voor 1 augustus gerealiseerd had moeten zijn, is slechts een onderhandse intentieverklaring. Als je daar nu over moet gaan twisten, is het einde reeds in zicht.

 

het kan geen kwaad om je eens te bezinnen over de inbreng van je (potentiële) partners en wat hun aandeel zou moeten zijn. maar doe dit wel voordat je de bv opricht en de aandelen zijn verdeeld.

 

Groet Henk.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me bijna onmogelijk om die vraag er buiten te houden.

 

Probeer de discussie die je hebt zoveel mogelijk te beperken tot de bekende feiten, en ga niet teveel op de "als" scenario's zitten.

 

Maak een paar afspraken in de vorm van "zo gaan we het doen", leg dit vast en geef elkaar de hand (of drink een borrel).

 

Ik kan nu geen uitspraken doen mbt. een redelijke verdeling, want daarvoor heb ik gewoonweg niet de juiste info.

 

Succes, Henk

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.