• 0

Bezwaar maken tegen Ziekenfondsverklaring

Sinds 1 augustus 2004 ben ik voor mezelf begonnen. Twee maanden voor deze datum heb ik me ingeschreven als zelfstandige bij de belasting. Toen heb ik samen met een accoutant een formulier voor de belasting ingevuld.

 

In dit formulier moest je ook een schatting voor je belastbaar inkomen geven. Ik gaf aan dat ik verwachte dat ik zo rond de 35.000 euro zou zijn. De accountant vulde echter 15.000 euro in omdat het gunstiger zou zijn om ziekenfonds verzekerd te zijn. Nu heb ik van de belastingdienst een verklaring gekregen dat ik me ziekenfonds moet verzekeren.

 

Ik kom er nu pas achter dat dit helemaal niet gunstig is. De premie voor dit jaar is zo'n 8% van 20.800 euro plus de nominale premie voor het ziekenfonds. Een particuliere vezekering die vergelijkbaar is zou op 70 euro per maand uitkomen. Daarnaast heb ik een opdracht die loopt tot het einde van het jaar en ongeveer 45.000 euro zal opbrengen. Niet zo slim gedaan dus....

 

Overige info: voor 1 augustus was ik particulier verzekerd als werknemer.

 

Nu heb ik de volgende vragen.

- Is het werkelijk zo ongunstig om ziekenfonds verzekerd te zijn of mis ik iets in de wet- en regelgeving?

- Wat zijn mijn mogelijkheden en kansen om bezwaar aan te tekenen tegen de beslissing van de belastingdienst (bv door aan te geven dat ik een vergissing heb gemaakt in het invullen van de verklaring)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat nu het voordeligst is voor jou kan ik niet zeggen, daarvoor zijn de Expert Members op dit forum.

 

Wel kan ik je vertellen dat je altijd tegen de verklaring bezwaar kunt maken. Op de verklaring zelf staat aan welk adres je het bezwaarschrift moet richten en binnen welke termijn. Wanneer je aangeeft dat jouw accountant een fout heeft gemaakt bij het inschatten van jouw inkomen, kan ik mij niet voorstellen dat de fiscus het bezwaar afwijst.

Link naar reactie
  • 0

Als ik me niet vergis, betaal je max 8% van 20.800. Dus als je 45.000 verdient betaal je 8% van 20.800 + ziekenfondsmaandpremie (zeg 30 euro).

 

30 euro * 12 + 1664 = 2024

70 euro * 12 = 840

 

Als je slechts 70 euro premie had voor particulier verzekerd te zijn is het zeker een slecht idee geweest. Ten alle tijden eigenlijk, want als je al meer dan 6000 euro zou verdienen ben je al duurder uit dan met je particuliere verzekering.

 

(ik ben geen expert dus doe het met de gegevens die ik heb verkregen vorig jaar)

Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link naar reactie
  • 0

Je hebt wel een hele vreemde accountant moet ik zeggen. Volgens mij is het wel algemeen bekend dat ziekenfonds-verzekerd zijn voor vrijwel iedere ondernemer nadelig is. De enige denkbare uitzonderingen zijn een extreem laag inkomen of extreem hoge particuliere premies door voorgaande medische problemeten etc.

Link naar reactie
  • 0

 

Beste michielysm,

 

Allereerst stel ik mijn vraagteken bij de maandpremie voor de particuliere ziektenkostenverzekering. € 70,00 is wel erg laag. Alleen de wettelijke bijdragen (MOOZ WTZ) bedraagt al € 42,80 per maand. (20-64 jaar) Wanneer je jonger bent dan 20 dan bedraagt deze bijdrage € 21,40.

 

Wat is je leeftijd?

Is die € 70,00 inclusief of exclusief de wettelijke bijdragen?

 

Of particulier verzekerd zijn nu beter is als ziekenfonds hangt van een aantal factoren af. Uiteraard speelt de premie een rol maar gezondheid, eigen risico en het gewenste pakket (dekkingen en extra voorzieningen) zijn zeker belangrijke factoren die je mee moet wegen om tot een redelijk vergelijk te kunnen komen. Daarnaast speelt de gezinssituatie ook een rol. Heb je bijvoorbeeld kinderen en ben jij de hoofdkostwinner, dan zullen deze op jouw particuliere polis meeverzekerd moeten worden hetgeen resulteert in een flinke premiestijging.

 

Wat is je gezinssituatie?

Ben jij hoofdkostwinner?

Welke dekking en eigen risico wil je? (normaal, goed, best, incl of excl tandarts)

 

Afhankelijk van de situatie kan ziekenfonds verzekerd zijn zeker voordeliger zijn dan particulier.

 

Om een duidelijke indicatie te kunnen geven heb ik meer informatie nodig.

 

Bezwaar maken tegen de beslissing van de belastingdienst kan altijd binnen een termijn van 6 weken. (val je buiten deze termijn dan ben je afhankelijk van de coulance van de fiscus)

 

Groet

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Allereerst hartelijk dank voor alle snelle reacties. Ik zie dat een vergelijk tussen ziekenfonds en een particuliere verzekering iets genuanceerder ligt dan ik eerder dacht.

 

Die 70 euro is inclusief wettelijke premies. Om precies te zijn :

 

42,80 (MOOZ WTZ) + 30,15 (particuliere premie) = 72,95 per maand.

 

Dit is een basis verzekering met een eigen risico van 544 euro bij CZ. Dus geen aanvullende verzekeringen (zoals tandarts). Dit is aanvaardbaar voor mij omdat ik 31 jaar ben en in goede gezondheid. Mijn vriendin is in loondienst en particulier verzekerd. We hebben geen kinderen en voorzien die voorlopig ook niet.

 

Voor zover ik kan zien is de dekking op hoofdlijnen vergelijkbaar met die van een ziekenfondsverzekering.

 

Ok, bezwaar maken dus. Kan er iemand aangeven op grond waarvan ik dat het beste kan doen (welke argumenten). En heeft het wel zin?

Link naar reactie
  • 0

Bezwaar maken valt zeker te proberen, zeker nu blijkt dat je inkomsten aanzienlijk hoger zullen uitvallen dan de schatting van je accountant. Probeer gewoon duidelijk te maken dat het bedrag een vergissing was, dat het bijvoorbeeld 25 of 35 duizend moest zijn (schrijffout, iets in die geest).

 

Wat die premie betreft: Het kan inderdaad zo, ik betaal minder dan 60 euro, waarvan dus 42 euro toeslagen en andere onzin. Het wordt eens tijd dat ze van die toeslagen een percentage maken ipv een vast bedrag, ik vind het maar vreemd dat 3/4 van het geld meteen in de bodemloze put gaat.

Link naar reactie
  • 0

Wat die premie betreft: Het kan inderdaad zo, ik betaal minder dan 60 euro, waarvan dus 42 euro toeslagen en andere onzin.

 

Waarschijnlijk heb jij (nog) een studenten standaardpakketpolis met een aanvulling.

 

Het wordt eens tijd dat ze van die toeslagen een percentage maken ipv een vast bedrag, ik vind het maar vreemd dat 3/4 van het geld meteen in de bodemloze put gaat.

 

De WTZ en Mooz gaan niet in een bodemloze put. Om o.a. studenten een standaardpakketpolis aan te kunnen bieden is de WTZ een noodzakelijk iets. Aangezien de particuliere verzekeraars op deze verzekeringen veel verlies draaien wordt dit verlies omgeslagen op alle particuliere verzekerden. Zou deze bijdrage verdwijnen dan zullen alle studenten een hogere premie moeten betalen. ;D

 

De jaarpremie voor 2004 ligt voor een student op € 513,60 zonder aanvullingen.(>20 jaar) Deze premie is inclusief de wettelijke bijdragen.

 

De Mooz is er voor om ziekenfondsen die veel oudere ziekenfondverzekeren hebben te compenseren.

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.