• 0

Onroerend goed particulier en/of zakelijk verhuren - waar moet ik op letten?

Ik heb onlangs onroerend goed gekocht wat ik deels zou willen verhuren. Ik denk hierbij aan korte termijn verhuur aan particulieren en bedrijven. In mijn regio zijn veel seizoenswerkers (zowel land/tuinbouw als industrie) die behoefte hebben aan korte termijn huisvesting.

 

Verhuren kan direct aan de seizoenswerker maar ook aan bv uitzendbureaus.

 

Waar moet ik op letten ?

 

Een factuur schrijven is voor mij geen probleem, echter mijn eenmanszaak is een IT bedrijf. Kan dit dan zomaar?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Verhuur voor 'kortdurend' verblijf is belast met 6% btw, dat zou betekenen dat je btw mag afdragen over je huurinkomsten maar ook de btw op eventuele verbouwing mag terugvragen. Zie voor meer details het besluit van 25 november 2011.

 

Je schrijft daarnaast dat je het deels wil gaan verhuren, als je het andere deel niet voor btw-belaste zaken gebruikt is de btw op verbouwingskosten slechts ten dele aftrekbaar, naar rato van het 'belaste' gebruik.

 

Het komt voor dat de Belastingdienst aan een ondernemer een tweede btw-nummer toekent om de btw op de verhuur van zulk soort onroerend goed op af te dragen. Wat daar precies de logica van is, weet ik niet, ik kan me voorstellen dat dit vanuit de btw bezien een andere onderneming is. Wellicht maar even informeren bij de Belastingdienst.

 

In de regel wordt verhuur van onroerend goed voor de inkomstenbelasting niet als een ondernemingsactiviteit gezien, maar als een beleggingsactiviteit. Met andere woorden, de waarde van het onroerend goed (minus evt schulden) wordt jaarlijks met 1,2% belast in box 3 en de inkomsten (ná afdracht van btw, dat dan weer wel) worden niet belast in de inkomstenbelasting. Dat wordt anders als verhuur van onroerend goed een substantieel deel van je ondernemingsactiviteiten uit gaat maken (als je er bijvoorbeeld 1 a 2 dagen per week mee bezig bent, zelf de reparaties verricht en de huur contracten sluit, etc. etc.

Het onroerend goed komt in de regel dan ook niet op de balans van je eenmanszaak. Als je een deel van het onroerend goed wél direct in je eenmanszaak gebruikt, komt dát deel wél op je balans te staan.

 

Is dit ongeveer wat je zoekt?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.