• 0

Privelening zakelijk gebruikt hoe te verwerken in boekhouding

Hallo,

 

Ik heb een privelening gebruikt voor mijn ondernemning. Dit is een lening gedeeltelijk (al bestaand) privé en overig zakelijk. Ik heb al berekend over welk deel ik rente kan aftrekken en de rente over het zakelijk deel heb ik al geboekt in mijn zakelijke boekhouding via memoriaal want ik betaal deze altijd van mijn privé rekening.

 

Nu twijfel ik of ik nu wel of niet de lening (het zakelijke stuk) moet boeken als balans. Het bedrag is namelijk nooit gestort op mijn zakelijke rekening maar op mijn privé rekening. Ik heb het nu wel opgevoerd en heb dus een x bedrag bij passiva staan. Maar toch twijfel ik of dit goed is. Dank alvast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Indien het om een eenmanszaak gaat, is het is volgens mij niet aan te tonen dat je Privé Stortingen, waarmee je zakelijk iets hebt bereikt, afkomstig zijn van een privé lening. Je kunt dus geen rente als kosten boeken.

 

Alleen wanneer de lening aangegaan is op de zakelijke naam komt deze op de balans en zijn rentes aftrekbaar.

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor je antwoord. Het is een VOF. Het gaat om een webwinkel waar ik voor behoorlijk wat investeringen heb gedaan. Bouw website, inkoop producten etc etc. ( het gaat om een serieuze webwinkel en niet zomaar een leuke hobby) Deze facturen en bedragen (en dat is nog al wat) staan ook in mijn boekhouding. Volgens mij is het duidelijk aantoonbaar dat we dat bekostigd hebben met de lening, er was immers geen spaarpot op mijn privé-rekening.

 

Dus dat de rente niet aftrekbaar is betwijfel ik. Ook omdat ik meerdere vragen over dat specifieke onderwerp ben tegen gekomen op dit forum waarin weer andere antwoorden gegeven worden. Vandaar mijn vraag hoe ik het dan moet boeken. Maar goed jouw antwoord geeft weer twijfels of het überhaupt aftrekbaar is.

Link naar reactie
  • 0

Een IB-ondernemer heeft maar 1 naam en dat is zijn eigen naam. Hij kan een handelsnaam gebruiken, maar de onderneming is en blijft onderdeel van hem. Vandaar ook het bestaan van het leerstuk van de vermogensetikettering. Een lening wordt toegerekend aan het doel van die lening. Als je de door een lening verkregen middelen aanwendt ten behoeve van de onderneming dan is (dat deel van) die lening zakelijk en is de rente (in beginsel) aftrekbaar. Let wel: als je een lening aangaat om eerst iets in prive mee te doen en vervolgens steek je geld in de onderneming, dan kun je niet zomaar zeggen dat je vanaf dat moment de lening zakelijk etiketteert. Als je eerst de lening aflost en een nieuwe lening aangaat, dan kan dat weer wel.

 

Omdat je in dit geval zelf de lening bent aangegaan en niet (namens) de VOF, boek je (het betreffende deel van) de lening als onderdeel van je IB-onderneming, de middelen verwerkt je vervolgens bij de VOF op je kapitaalrekening. De rente is (in beginsel) aftrekbaar, mits je uiteraard dat deel van de lening ook oorspronkelijk bent aangegaan met het oogmerk om dit bedrag in de onderneming te steken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.