• 0

Beeindiging onderneming, stakingswinst

Ik heb nu bijna een jaar een eigen onderneming als zzp' er. Regelmatig heb ik dit forum kunnen raadplegen voor diverse administratieve handelingen, dank daarvoor! Maar nu ik ga stoppen moet ik afrekenen met de belastingdienst en ik kom daar toch niet echt uit. Mijn apparatuur (laptop/printer), niet verkochte voorraad, gereedschap en inventaris (kastje, postbakken etc.) wil ik naar privé overhevelen. Wat is nu precies de stakingswinst en waar moet ik BTW over betalen?

 

Restwaarde (verkoopbaar voor):

Apparatuur: 950 euro

Inventaris: 75 euro

Restvoorraad: 150 euro

Gereedschap: 50 euro

Contant: 450 euro

Rekening: 800 euro

 

Bij voorbaat dank!

 

Stephan

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Stephanovic,

 

Ik denk dat we daar snel klaar mee zijn.

 

Je hebt (nagenoeg) geen stakingswinst. Inventaris, restvoorraad en gereedschap kun je afboeken naar nihil omdat de door jou genoemde bedragen niet materieel zijn.

Apparatuur boek je over voor € 950 naar privé en over dit bedrag draag je BTW af.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Beste Stephanovic,

 

Je betaalt geen belasting over geld dat je vanuit de onderneming overboekt naar privé. Dat is namelijk een onttrekking. Je betaalt alleen belasting over je (stakings)winst. Stakingswinst is het verschil tussen waarde in het economisch verkeer en boekwaarden van je activa en daarbij opgeteld de fiscale reserves (zoals de fiscale oudedagsreserve). Tot een bepaald bedrag (€ 3.630) is de stakingswinst vrijgesteld. In jouw casus vermoed ik dat er geen belastbare stakingswinst is.

 

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    8 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.