• 0

moelijkheden met financien

goedendag

 

Vooruitkijkend wat er staat te gebeuren voorzie ik problemen/moeilijkheden.

 

Door failliesement van een klant, een scheiding, met daarbij veel tijd kwijt aan juridische kanten in plaats van werk en een hoofd wat in die tijd alleen funcioneerde in plaats van ondernemen, en het verminderde werk in de sector, ben ik behoorlijk ingeteerd in m'n vermogen, waarbij het grootste gedeelte nog de zorg is dat de gemiddelde betaaltermijn in de branche ondertussen op 5 a 6 maanden ligt.

 

als ik de cijfertjes bekijk, optel en aftrek, en daarbij eerlijk ben is er cijfermatig niks aan de hand, alleen de betaaltermijn kan ik momenteel niet overbruggen.

 

de toekomst voelt positief, en er wordt iedere maand nog meer gefactureerd dan uitgegeven.

 

ik zie dus een hevig cash/flow probleem aankomen, inmiddels heb ik de bedrijfslasten en privelasten tot een minimum gekregen, dus daar valt niet meer in te snijden.

 

een grotere financiering bij de bank ben ik nog niet voor weg geweest vanwege een koophuis, en rood staan, bovendien zijn de prognoses voor de brans de komende 2 jaar nog neergaand, dus ik schat de bereidwilligheid van de bank ook niet in.

komt bij dat meer lenen, meer rente betalen wordt, welke ik ook geen fan van ben gezien het in mijn ogen probleemverleggend is.

bovendien ben ik ondertussen ook alleenstaand vader geworden doordat exlief niet voor de kinderen kan/wil zorgen.

 

een bedrijfstak er bij nemen, welke ik geen grote investeringen voor hoef te doen ben ik voorzichtig mee bezig, maar realistisch gezien mag je hier op korte termijn geen grote verwachtingen aan stellen, wel mag je een langetermijnverwachting er aan stellen welke van ruim inkomen zal voorzien.

Alleen is deze voor mij lastig, omdat ik toch al veelal bezig wordt gehouden door de puzzel van de cifertjes.

 

nu is't dat ik een koophuis heb, rentevrije aflossing

gereedschap en auto zijn bezit.

 

ik wens dus nu de juiste stappen te nemen om te voorkomen dat er last komt aan de kant van betaalverplichtingen, dus vraag me af of er instanties zijn die je daarbij ruggesteun kunnen geven en mijn hoofd weer vrijuit kunnen laten ondernemen.

Ik merk namelijk dat het me zo bezig houdt dat het het ondernemen zelfs in de weg staat.

 

nu vraag ik me af, wat het beste te doen.

opties die ik tot nnog toe ben tegen gekomen

de schuldhulpverlening

een jurist op voorhand als curator of iets dergelijks inschakelen

en de laatste, welke ook het minst gewenst is, alsnog met een goed onderbouwd waar verhaal bij de bank aankloppen, waarvan ik al denk dat't weinig kans van slagen heeft.

 

voornamelijk de eerste 2 weet ik momenteel niet de voors en tegens van, die zou ik graag weten, en welke mogelijkheden het ook bied.

 

zolang de omstandigheden maar zo gecreerd kunnen worden dat de hoogst haalbare zekerheid voor mijn kinderen wordt gehaald.

ben er van overtuigd dat iedere zet tijdelijk zal zijn, alleen met kinderen wil je graag ook het doemsenario voorbereid hebben.

 

mijn dank

 

Er bestaan alleen maar oplossingen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is de feitelijke oorzaak van het liquiditeitsprobleem?

 

Gevolgen scheiding/forseopname, waardoor vermindering eigen vermogen/reserves (eenmanszaak/BV? ) of de lange betalingstermijn in de branche of verliezen?

 

Als het laatste het geval is en de balansverhoudingen zijn acceptabel zal een voorraad/debiteurenfinanciering bij de bank wellicht een oplossing kunnen zijn.

 

Heb je je boekhouder/accountant al om advies gevraagd?

Link naar reactie
  • 0

teveel dingen tegelijk bezig.

 

1 aflossingsvrije hypotheek, en heb't huis net voor de recessie aangeschaft, dus negatieve waarde

 

2 ik heb een accountant, welke mij ook mijn vragen beantwoord, maar ik ga nooit van de eerste suggestie af

 

3 scheiding is helemaal klaar.

 

4 de gevolgen zijn wegens een faillisement van een klant, vermindering eigen vermogen door scheidingperikelen en een langere betalingstermijn, in de tijd van scheiding heb ikz elf ook nog even iets te veel geleefd, de oorzaakverdeling mag je verdelen in ieder 25%

 

de optie voorraad/debiteurfinanciering kan ik eens bekijken.

de situatie is wel zo dat momenteel ik mijn jonge auto verkoop voor een ouder exemplaar, dit zal tot gevolg hebben dat als ik de rekening bekijk en m'n uitstaande geld er bij optel ik een positief saldo heb, zal de bank daar genoeg aan hebben om daarmee akkoord te gaan?

Er bestaan alleen maar oplossingen

Link naar reactie
  • 0

 

2 ik heb een accountant, welke mij ook mijn vragen beantwoord, maar ik ga nooit van de eerste suggestie af

 

Dat laatste moet je even uitleggen, dat begrijp ik niet.

 

Voor een voorraad/debiteurenfinanciering heeft de bank jaarcijfers afgelopen drie jaar nodig, aangevuld met indicatie lopend jaar en vooruitzicht komend jaar. Indien belansverhoudingen na financiering acceptabel blijven zijn er mogelijkheden, zeker bij een goede presentatie en eerste klas debiteuren.

Link naar reactie
  • 0

accountant, ik ben heel blij met die man, die doet veel werk voor mij, is altijd berijkbaar en ook een overlegorgaan.

het enige nadeel van accountants, ze zijn meer bezig met geen belasting betalen dan met hetgeen er uiteindelijk verdiend wordt.

 

als ik alles in een accountantstraatje ga uitrekenen dan zit ik met 5 leaseauto's een huis hier, een huis in spanje en een huis in florida, omdat zo'n beste man graag heeft dat je geld uitgeeft.

 

daarom hoor ik ook graag meningen van anderen, er is altijd meer dan 1 weg die naar rome gaat

Er bestaan alleen maar oplossingen

Link naar reactie
  • 0

Begrijp me niet verkeerd maar is het niet geheel onverstandig om een andere accountant te zoeken , een goede accountant helpt je juist alles financieel eerst goed op orde te hebben dan het eerst uit te geven .

 

Misschien niet een erg goede reactie maar het moest me echt ff van het hart .

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.