• 0

Servceovereenkomst leverancier wil ik onderuit!

Wat een goede website, ik heb het hier vaker doorgespit en ben altijd antwoorden op mijn vragen tegen gekomen. Fijn dat iedereen meedenkt en mee helpt.

 

Nu zit ik met een probleem waar ik met wat gegoogle niet zo snel uitkom. Hopelijk weet iemand raad.

 

Ik run een beauty salon en heb een leverancier voor een apparaat. Dit apparaat heb ik ruim een jaar staan en hij functioneert ook prima. Voor een goede werking van het apparaat hoort er na een bepaald aantal gebruik een vervanging van de kop te geschieden. Hiermee heb ik met de leverancier een prijs afgesproken van € 499,- ex begin januari 2011. Toen was het apparaat ook net aangeschaft. Goed, in mei dit jaar is er een defect opgetreden wat snel geholpen moest worden omdat ik nou eenmaal afhankelijk ben van dat apparaat. Ook dit gebeurde snel en ik heb de factuur betaald. Wel herinnerde hij me eraan dat het jaar garantie verlopen was en of ik een onderhoudscontract wil tekenen voor het apparaat. Dit bood nl. een aantal voordelen. Of ik dit ook snel wilde doen want dan kon de betreffende defect met korting worden verholpen. Dit heb ik gedaan, ondanks mijn twijfel omdat ik het contract wel duur vond. Maar goed, dat terzijde. Nu staat er in het contract, getekend in mei wel genoemd wat de prijzen zijn zonder contract, voor de lamp € 750,-

Goed om een lang verhaal kort te maken:

 

Ik heb een factuur ontvangen van € 750 minus 10% (onderhoudscontract).

Ik heb bij ze aangekaart dat ik het er niet mee eens ben omdat we een prijs hadden afgesproken van € 499,-

De leverancier heeft toen gezegd deze keer nog € 499,- te rekenen, maar de volgende keer de gewone prijs te hanteren.

Hier ben ik het niet mee eens en ik heb ze voorgesteld om het contract maar te beeindigen en dat ik die € 750,- wel gewoon betaal.

Hier is hij het niet mee eens want dan loopt hij € 1200,- mis (heeft hij ook zo gezegd) per jaar voor het contract.

En, heel coulant van hem, hij heeft erbij vermeld dat na overleg, er toch besloten is om ook die ene keer het bedrag van € 450,- niet meer te hanteren en ik nu de factuur van € 750,- moet betalen.

Ik heb hem verteld dat ik juridisch ga uitzoeken hoe het zit (hoewel hij niet weet dat ik daar op dit moment helemaal geen financiele middelen voor heb). Maar nu meteen een mail ontvangen met een betalingsherinnering.

 

Ik wil van het contract af omdat ik graag fijn contact wil met leveranciers en niet als het zo moet. Hij is niet bereid coulant te zijn merk ik na het telefoongesprek.

Kan ik de factuur van € 499,- gewoon voldoen en mijn contract opzeggen volgens eigen inzicht of kan dat echt niet?

Wie weet hoe ik dit het beste kan aanpakken?

 

Bedankt voor alle hulp alvast!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hiermee heb ik met de leverancier een prijs afgesproken van € 499,- ex begin januari 2011.

Is die afspraak schriftelijk vastgelegd en staat daar in hoelang die prijs geldig is?

 

Wat vooor werkzaamheden vallen onder het onderhoudscontract?

 

Wat staat er in het contract over opzegging?

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

 

De afspraak zit in mijn mail, dus in die zin is het vastgelegd. Er staat geen geldigheidsduur bij genoemd.

Wat voor werkzaamheden is wel specifiek opgenoemd

 

Wat houdt een Serviceovereenkomst in?

 Jaarlijks onderhoud

 24 uur omruilservice

 Geen voorrijkosten

 Geen kosten voor arbeidsloon

 10% korting op aanschaf onderdelen

 Gratis montage

 

Daarnaast staan er wel bij vermeld:

 

Als u geen serviceovereenkomst wenst, dan zijn de tarieven voor 2012 als volgt:

'mijn onderdeel' € 750,-

Maar goed, ik ging er dus vanuit dat dit niet voor mij geldt (standaard contract) omdat wij een prijsafspraak hadden staan.

 

Verder staat er niets in vermeld over opzeggen, slechts het volgende:

De overeenkomst wordt aangegaan voor 12 maanden en loopt daarna automatisch af.

 

Wat kan ik doen?

 

Link naar reactie
  • 0

In hoeverre ben je van hem afhankelijk voor service en reparatie? Zijn er andere leveranciers die dit apparaat ook leveren en zijn die goedkoper?

 

Als ik het goed lees is de prijs van jouw servicecontract € 1200,00. En als ik dan de inhoud van het contract lees dan ben je er in ieder geval van verzekerd dat je nooit langer dan 24 uur stil staat.

 

Dat is natuurlijk ook wat waard al kan ik niet bepalen hoe vaak zoiets zich voor doet.

 

Hoe lang duurt vervanging of reparatie zonder contract. Als je achter aan moet sluiten of onderdelen zijn niet voorradig dan sta je waarschijnlijk langer stil. Kan je dat veroorloven tegenover jouw klanten?

Link naar reactie
  • 0

Je hebt in mei een onderhoudscontract afgesloten met een looptijd van een jaar. Daarvoor heb je nu 5 maanden de garantie gehad voor een 24-uurs omruilservice en is je defect verholpen zonder voorrijkosten, zonder arbeidsloon en met 10% korting voor het betreffende onderdeel. En als ik het goed begrijp heb je voor dat bedrag van 1200 euro ook nog het jaarlijkse onderhoud te goed.

 

Stel dat je leverancier het contract zou willen ontbinden. Dan betaal je - naast de kosten van het onderdeel - sowieso dus nog 5/12 van die 1200 euro omdat je daarvan gebruik hebt gemaakt (= 500 euro) + de voorrijkosten (= 50 euro?) en het arbeidsloon van de reparatie (= 100 euro?) + de 10% korting (= 75 euro). Vervolgens moet je apart betalen voor het jaarlijkse onderhoud (= 50 euro voorrijkosten + 100 euro arbeidsloon?) en loop je de komende 7 maanden het risico om door een defect tijdelijk stil te liggen en dan ook nog meer te moeten betalen voor de reparatie.

 

Daarnaast is de vraag of je mag verwachten dat een prijs die afgegeven is begin 2011 (misschien ook nog op basis van een andere verwachting qua gebruiksfrequentie?) in mei 2012 nog geldt.

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Ik ben niet afhankelijk van deze leverancier voor onderhoud. Elders kan het beter en goedkoper. Waarom ik hem dan heb aangehouden, loyaliteit en afspraken, plain en simple.

 

Het klopt inderdaad dat ik vijf maanden garantie heb gehad, maar om het verhaal te belichten, in die vijf maanden heb ik er geen gebruik van gemaakt. De omruilservice is niet van toepassing geweest (immers ten tijde van het defect had ik nog geen contract) Het is met de post gegaan (daar gaan de voorrijkosten) en arbeidsloon en korting hebben we het over een kostenplaatje van nog geen € 100,- Ik heb overigens aangegeven dat ik dit bij ontbinding ook met terugwerkende kracht wil betalen.

 

De leverancier heeft overigens al gezegd het contract niet te willen ontbinden omdat hij de rest van het bedrag dan misloopt (afgelopen periode is netjes voldaan). Er is dus geen sprake van diensten die geleverd zijn waarvoor ik niet wil betalen.

Ik kwam pas achter de verhoging toen het behandelstuk weer aan vervanging toe was (bepaalde frequentie van gebruik) en de factuur te zien kreeg.

 

Dat te hebben gezegd, daar gaat het natuurlijk niet om. Het gaat erom dat je betaald voor een service voor ALS er wat gebeurd. Hier kan ik me dan ook volledig in vinden.

 

Echter, we hadden een afspraak over de prijs van het vervangen van het betreffende onderdeel. Omdat ik geen dure prijzen hanteer naar mijn klanten is het voor mij niet gunstig om 750 euro ipv 500 euro te betalen. We hebben het over een onderdeel wat 1x in de twee maanden moet worden vervangen. (Waarom duurde het dan vijf maanden eer dat ik weer een stuk moest vervangen vraag je, goede vraag, ik had nog twee reserve stukken liggen en niet voldoende middelen om ze alle drie tegelijk te vervangen, is ook niet nodig op dit moment.)

 

In anderhaf jaar tijd een verhoging van 50%? Dat is toch wel erg veel van het goede? Daarnaast heeft hij eerst aangegeven de korting nog eenmalig te hanteren, toen ik het lef had om het hier niet mee eens te zijn dit weer terug draaien?

 

Uiteraard ben ik niet voornemens om van hem afhankelijk te zijn in de toekomst. Ben ik nu ook niet.

 

Om terug te komen op mijn vraag (wellicht niet helder genoeg geweest):

Kan ik dit contract ontbinden wegens niet nakomen van prijsafspraak?

 

Heeft iemand dit trouwens ook meegemaakt en hoe heb je dit opgelost, ben ik wel nieuwsgierig naar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan ik dit contract ontbinden wegens niet nakomen van prijsafspraak?

Je hebt dat contract ondertekend met daarin de nieuwe prijzen voor dat onderdeel. Ik ben geen jurist, maar mijn vraag zou zijn of daarmee de oude prijsafspraak niet is komen te vervallen. Wat is de exacte tekst van de oorspronkelijke prijsafspraak?

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat onderdelen niet in het contract zitten maar dat je met het contract 10% korting op onderdelen krijgt. En dan is het de vraag of de andere zaken van het contract de prijs van 100 euro per maand rechtvaardigen. Dat is voor buitenstaanders lastig in te schatten. en een beetje afhankelijk van de uurtarieven die het bedrijf rekent en hoe vaak je er een beroep op doet.

 

Verder staan er in het contract geen ontsnappingsclausules dus lijkt het mij dat je de 12 maanden gewoon uit moet dienen hoe zuur het ook is. En ja als jij al aangeeft dat het elders "beter en goedkoper" zal jouw leverancier niet staan te springen om dit vroegtijdig te ontbinden. Bewust of onbewust zal je die houding op hem overbrengen en kiest hij gewoon voor een jaar zekerheid.

 

En jouw leverancier kan er weinig aan doen dat jij een lagere prijs voor jouw diensten rekent. Vaste kosten zoals onderhoud en reparatie zal je toch in je kostprijsberekening mee moeten nemen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zeer bedankt voor jullie reacties, ik ben erkentelijk dat er moeite wordt gedaan voor mij!

 

De tekst van de prijsafspraak was simpel:

 

Zoals afgesproken stuur ik je een email:

'onderdeel' € 499,- per stuk ex. btw

 

Ik ga morgen toch maar juridisch hulp zoeken, want zoals john zo treffend weergeeft, ik ben geen jurist.

Mijn probleem heeft specialistische hulp nodig ;D

 

Verder wil ik nog wel wat kwijt op de laatste alinea van henkh

 

Ik heb de kosten meegenomen, op basis van de afspraak die we hadden.

Ik bedoelde er mee te zeggen dat ik vind dat afspraken niet eenzijdig gewijzigd kunnen worden.

Dat is het heeeeeeeeele punt ;)

 

Evengoed ben ik het ermee eens, ontzettend dom van mij om er maar van uit te gaan dat de vermelde prijzen niet voor mij golden. Ik had het na moeten vragen / laten wijzigen voordat ik ook maar iets ondertekende.

Laat dit een les zijn voor mij!

En iedereen die dit leest: bij twijfel, gewoon even navragen, kost je niets maar scheelt je bij problemen een hoop narigheid. Ook al is je relatie nog zo goed, pas als er problemen zijn zul je merken hoe mensen echt gaan reageren.

Meeste ondernemers weten dit waarschijnlijk al.

 

Willen jullie nog weten wat de jurist gaat zeggen (als ik antwoord heb) om het verhaal een einde te geven?

Waarschijnlijk niet veel anders dan jullie vermoed ik.

 

 

Link naar reactie
  • 0
De tekst van de prijsafspraak was simpel:

 

Zoals afgesproken stuur ik je een email:

'onderdeel' € 499,- per stuk ex. btw

 

Inderdaad. uit dit stukje tekst is niet echt op te maken of het een eenmalige aanbieding is of een vaste aanbieding en hoe lang deze prijs geldig is.

 

En ik vraag me af waarom dit onderdeel dan voor deze prijs aan jou wordt aangeboden terwijl de basisprijs 750 euro is. Vind dat verschil toch wel erg groot. Hoe liggen de prijzen van dit onderdeel bij andere leveranciers. En heb je dan hetzelfde merk of een vergelijkbare kwaliteit?

 

En je gelijk halen kost vaak geld dus maak wel de afweging of die kosten in verhouding staan tot wat je kunt besparen bij ontbinding.

 

ben toch wel benieuwd of de "profs" nog een andere kijk op deze case hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Na een (bijna) gratis telefoontje bij de jurofoon bericht als volgt:

 

Bij het afsluiten van een contract komen eerdere prijsafspraken niet te vervallen tenzij dit specifiek is genoemd in het contract.

Nou valt er natuurlijk te betwisten of onderstaande zin specifiek genoeg is.

 

Als u geen serviceovereenkomst wenst, dan zijn de tarieven voor 2012 als volgt:

'mijn onderdeel' € 750,-

 

Neen, want je zou er ook uit kunnen lezen: Bij het wel afsluiten van het contract blijven eerdere prijsafspraken staan.

Flauw, ik weet het, maar voor mij om aan te geven dat het echt wel onduidelijk was.

 

Er is dus geen betalingsverplichting.

 

Echter, ik wil er geen heisa van maken dus heb ik de leverancier weer een mail gestuurd met een verzoek tot compromis.

Ik wil echt wel die factuur betalen tegen oorspronkelijk afgesproken prijs en dat het contract verder loopt met de afgesproken prijs, of, en dat is mijn compromis, een acceptabele verhoging.

 

Ik ben heel benieuwd hoe hij reageert.

Link naar reactie
  • 0

De tekst van de prijsafspraak was simpel:

 

Zoals afgesproken stuur ik je een email:

'onderdeel' € 499,- per stuk ex. btw

 

Inderdaad. uit dit stukje tekst is niet echt op te maken of het een eenmalige aanbieding is of een vaste aanbieding en hoe lang deze prijs geldig is.

 

En ik vraag me af waarom dit onderdeel dan voor deze prijs aan jou wordt aangeboden terwijl de basisprijs 750 euro is. Vind dat verschil toch wel erg groot. Hoe liggen de prijzen van dit onderdeel bij andere leveranciers. En heb je dan hetzelfde merk of een vergelijkbare kwaliteit?

 

En je gelijk halen kost vaak geld dus maak wel de afweging of die kosten in verhouding staan tot wat je kunt besparen bij ontbinding.

 

ben toch wel benieuwd of de "profs" nog een andere kijk op deze case hebben.

 

 

Ik heb destijds onderhandeld over de prijzen voordat ik met hem in zee ging. Hij is ermee akkoord gegaan.

Ik kan dit onderdeel (gelijk aan kwaliteit) goedkoper halen, al een tijdje, dit heb ik voor zijn apparaat nooit gedaan.

 

Ik maak zeker de afweging, gewoon, omdat ik het geld en de tijd niet heb :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.