• 0

Eigenaar van een BVBA maar woon in Azie

Beste mensen,

 

Ik sta op de punt om een BVBA op te richten met mijn partner, maar ik zit in een aparte situatie.

 

De doeling is dat ik 70% van de aandelen bezit en mijn partner 30%. Ik ben zelf van nederlands nationaliteit maar richt dus deze bedrijf op in belgie omdat mijn partner een belg is. Omdat ons bedrijf een handelsbedrijf is en dat er iemand noodzakelijk altijd in Azie aanwezig moet zijn (vooral china) ben ik in het algemeen bijna nooit in zowel nederland als belgie. Ik ben gewoon nog ingeschreven als nederlandse burger.

Daarnaast bezit ik nog een bedrijf in HK die 100% van mij is. Bedrijf structuur is dat de BVBA facturen betaald van mijn HK bedrijf en die dan weer aan de leveranciers.

 

Mij vraag is nu, aan welk land moet ik belasting betalen?? En is dit wel een goed structuur?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste RoyC,

 

Je moet in de regel belasting betalen in het land waar je onderneming is gevestigd. Aangezien de meeste belastingstelsels uitgaan van het domiciliebeginsel en niet het nationaliteitsbeginsel (een uitzondering is de VS), is de nationaliteit van jou en je vrouw voor de fiscaliteit niet echt relevant. Ik zie dan ook niet direct het voordeel van een Belgische BVBA, als je niet in België woont en je onderneming daar blijkbaar ook niet gevestigd is.

 

Dat je nog in Nederland bent ingeschreven, terwijl je vrijwel nooit in Nederland verblijft, lijkt me uit het oogpunt van fiscaliteit ook niet zo handig. Dat houdt namelijk in dat je je wereldinkomen in Nederland moet aangeven.

 

Als je bedrijf actief is in Azie zou ik je adviseren daar je informatie in te winnen.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Beste RoyC,

 

Je moet in de regel belasting betalen in het land waar je onderneming is gevestigd. Aangezien de meeste belastingstelsels uitgaan van het domiciliebeginsel en niet het nationaliteitsbeginsel (een uitzondering is de VS), is de nationaliteit van jou en je vrouw voor de fiscaliteit niet echt relevant. Ik zie dan ook niet direct het voordeel van een Belgische BVBA, als je niet in België woont en je onderneming daar blijkbaar ook niet gevestigd is.

 

Dat je nog in Nederland bent ingeschreven, terwijl je vrijwel nooit in Nederland verblijft, lijkt me uit het oogpunt van fiscaliteit ook niet zo handig. Dat houdt namelijk in dat je je wereldinkomen in Nederland moet aangeven.

 

Als je bedrijf actief is in Azie zou ik je adviseren daar je informatie in te winnen.

 

Succes,

 

Odeon

 

Beste Odeon,

 

bedankt voor je snelle reactie.

 

Het bedrijf is gewoon in belgie gevestigd. Daar wordt al onze goederen verzameld, waar vervolgens het door verstuurd wordt naar de klanten. Dit is het meest praktische vanwege mijn belgische partner. Ik begrijp dat de bedrijf gewoon belasting moet betalen aan belgie, maar moet ik nou inkomstenbelasting betalen aan nederland, belgie of china? Dus u raad het me aan om mezelf uit te schrijven van nederland, en inschrijven waar ik het meest bevind? Ik wil namelijk wel gewoon mijn nederlandse nationaliteit behouden.

 

met vriendelijk groet,

 

Roy

Link naar reactie
  • 0

Beste RoyC,

 

Door je uit te schrijven uit Nederland verlies je niet je nationaliteit.

 

Als het bedrijf in Belgie is gevestigd, valt het onder de Belgische vennootschapsbelasting. Als de onderneming ook in China belasting is verschuldigd, zal Belgie voor dat deel - neem ik aan - een voorkoming dubbele belasting geven. Het is mij niet bekend of er een belastingverdrag is tussen Belgie en China.

 

Aangezien je met 3 belastingstelsels te maken hebt (Nederland, Belgie en China) raad ik je aan advies in te winnen bij een adviseur met gedegen kennis van internationaal belastingrecht. Zelf weet ik hier te weinig van om je gedegen advies te geven.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

hi odeon,

 

je belgische bedrijf importeert dus van je HK onderneming. en je hebt die BVBA ,zodat je zelf vanaf EU bodem kan verkopen als groothandel aan EU bedrijven.

je woont in china voor de QC en/of productontwikkeling en je partner in belgie om de handel daar te regelen.

 

zie ik het zo goed ??

welke branche zit je ?

waar woon je in china ?

 

ik zit in een iets andere, maar vergelijkbare situatie. je kan me hierover eens PM-en, mss worden we wat wijzer.

 

in het algemeen kan ik zeggen:

- dat een bedrijf in china opzetten, zonder chinese partner, niet altijd even gemakkelijk is. die HK constructie wordt veel gebruikt.

- NL inschrijving, waarom ? nee, je verliest niet je NL nationaliteit ( en dan zeker een chinees worden ;D ) je kan zelfs alhier je paspoort verlengen, dus no problem.

- ik zou alles zo simpel mogelijk houden.

 

ik hoor je wel.

wij ontwerpen en fabriceren woon- en tuinaccessoires en interieur. omdat de wereld niet stilstaat, doen wij dat ook niet. we ontwikkelen iedere dag nieuwe producten. 7 d/w. voor een indruk kijk op : www.zaltii.com .

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.