• 0

Winkel financiering

Hoi,

 

Mijn vrouw en ik willen graag een winkel met webwinkel in duurzame kinderkleding en speelgoed beginnen. We zijn druk bezig met een marktonderzoek en het maken van een webshop. Voor het inrichten van een pand, het aanhouden van voorraad en het betalen van nuts, internet, telefonie en verzekeringen is natuurlijk geld nodig. Nu zit ik op het moment in de WW, daar mijn werkgever geen voltijd contracten meer voor onbepaalde tijd afgeeft. Ik heb wel ervaring als leidinggevende in de detailhandel en als chef van een servicedienst. Nu lees ik heel veel over de diverse manieren van geld binnen halen, van crowdfunding, qredits, en natuurlijk ook de gewone banklening. Naar wat ik begrijp is het belangrijk dat je rentabiliteitsprognose door een (assistent)-accountant moeten worden nagerekend en dat zo'n handeling ongeveer 4 a 500 euro kost. Ik heb gezien dat wanneer je slim je winkelinrichting via marktplaats of faillissementsveiligen inkoopt je niet zo heel veel hoeft te lenen. Nu ben ik in de gelukkige omstandigheid dat mijn vader redelijk vermogend is en ik bij hem een niet opeisbare lening uit heb staan a 5% en ongeveer voor zo'n 32.000 euro.Elk jaar krijg ik daar een kleine rentevergoeding over.

 

Weet iemand een goede accountant in de omgeving Arnhem/Wageningen die zulke prognoses waarderen?

 

Kan ik die lening onderbrengen als onderpand? en is dat verstandig? kan ik voor een kleine lening (inventaris + voorraad) dan het beste bij Q-redits of de Rabo/ING/ABN aankloppen? En in hoeverre kan ik mijn voordeel halen door zaken te doen met Triodos of ASN (ivm duurzaamheid?)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Kan ik die lening onderbrengen als onderpand

Een niet-opeisbare lening inbrengen als opeisbaar onderpand?

En je hebt die niet-opeisbare lening uitstaan bij je vermogende?? vader tegen 5% rente, en daar krijg jij een kleine rentevergoeding over ?? Ikke totaal niet snappen eerlijk gezegd.

 

Waarom vraag je je vermogende vader die lening niet terug en leen je indien nodig bij hem er nog wat bij, liefst ook tegen 5%; bij een bank of qcredits betaal je al snel het dubbele!

Link naar reactie
  • 0

Kan ik die lening onderbrengen als onderpand

Een niet-opeisbare lening inbrengen als opeisbaar onderpand?

En je hebt die niet-opeisbare lening uitstaan bij je vermogende?? vader tegen 5% rente, en daar krijg jij een kleine rentevergoeding over ?? Ikke totaal niet snappen eerlijk gezegd.

Het is een truuk van zijn accountant om vreemd vermogen op de balans te houden. Dat is beter voor zijn fiscale positie. Afhankelijk van het door gaan van de verkoop van een stuk bouwgrond in 't Gooi is er bij hem wel de mogelijkheid om een voorschoot op mijn erfdeel te krijgen of deze lening uitbetaald te krijgen. Ook kan hij garant staan voor een deel. Mijn vraag is misschien niet helemaal duidelijk in die zin dat ik me ook afvraag bij welke constructie ik minder rente betaal.

Link naar reactie
  • 0

Is daadwerkelijk sprake van een "lening" of een vordering op je vader uit hoofde van de verdeling van de nalatenschap van je moeder ? Dit is het eerste waar in aan denk als ik bovenstaande lees.

 

Een bank zal dit niet als onderpand accepteren omdat de vordering niet opeisbaar is, als jij niet betaald kunnen ze namelijk ook bij je vader het geld niet halen. Zeker als het vermogen van je vader in de "stenen" van het woonhuis zitten.

Link naar reactie
  • 0

Nee het is echt een lening die bestaat uit de, volstrekt legale, methode van het belastingvrij schenken van een geldbedrag en dat vervolgens weer teruglenen tegen een afgesproken rente. De rentevergoeding is fiscaal aftrekbaar voor hem en mijn vrouw en ik krijgen een leuk extraatje in Januari. Dit is voor zijn balans erg prettig en scheelt hem aardig wat belasting, ook als mijn zuster en ik het geld in 't bedrijf laten zitten, scheelt dat later weer successiebelasting.

Link naar reactie
  • 0

Op zich een bekende methode, echter vaak is de lening pas opeisbaar bij het overlijden van de ouders. Voor de bank geeft een dergelijke niet opeisbare lening dan ook geen zekerheid.

 

Het door jou aangegeven borg staan door je vader is wellicht een optie, maar wees je bewust van de risico's voor je ouders, met name als deze het geld niet liquide beschikbaar hebben (bv alles in onroerend goed).

 

Heb je geen eigen woning wat (deels) als onderpand kan gaan dienen ?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb helaas geen eigen woning. (alhoewel helaas, als je ziet wat er onder water staat, denk ik niet dat banken daar ook heel erg op happen....) Ik weet ook dat winkelformules niet echt dingen zijn waar banken om zitten te springen. Ik hoop door goed in te zetten op duurzaam en cross channel selling en veel dingen zelf te regelen een goede kans te maken op een financiering. De lokatie van de winkel moet ik nog goed uitzoeken. Daarvoor doe ik ook een gedegen marktonderzoek samen met een hogeschool. Eigen vermogen is hoog uit een euro of 4 a 5000 (spaarrekeningen) dat gaat waarschijnlijk in principe al op aan de kosten voor een accountant, webhoster en levensonderhoud gedurende de eerste paar maanden

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.