• 0

Privé borgstelling bij BMKB

Ik heb op het forum veel nuttige informatie kunnen vinden over borgstellingskredieten (BMKB), maar ik blijf met een specifieke vraag zitten - waarop ik hoop hier een antwoord te vinden. Eerst een (lange) introductie om onze situatie te beschrijven - hopelijk met alle relevante info :)

 

Ik ben samen met een compagnon in 2010 een bedrijf opgericht dat technische consulting diensten aanbiedt. Daarnaast zijn wij bezig in eigen beheer meetinstrumenten te ontwikkelen. Wij maken een gezonde marge op de consulting projecten, waaruit we de productontwikkeling tot nu toe hebben gefinancierd. De eindstreep van het ontwikkelingstraject is in zicht, maar we missen financiele armslag om de laatste fase (waarin veel out-of-pocket kosten gemaakt moeten worden) vlot te kunnen voltooien.

 

Ons bedrijf is financieel gezond, we sluiten elk jaar met een bescheiden plusje af - omzet groeit gestaag, en we werken inmiddels met 7 FTE. De rechtsvorm van ons bedrijf is een BV, zowel mijn mede-eigenaar als ik hebben onze aandelen in een persoonlijke holding ondergebracht.

 

Nu hebben we onze bank gevraagd naar mogelijkheden voor BMKB (starters of innovatie). De bank is bepaald niet happig op borgstellingskredieten, maar wil ons wel het benodigde geld lenen als we prive (vrijwel) volledig borg staan. Verpanding van debiteuren en voorraden wordt niet als optie gezien.

 

Nu hebben we voor onszelf een plafond bepaald aan de mate waarin we prive willen blootstaan aan bedrijfsmatige risico's - en zonder staatsborgstelling komen we er dan niet uit. Nu stelt de bank dat borgstellingskredieten in feite niet veel helpen, omdat wij als DGA's [beiden[ voor minimaal 25% persoonlijk borg moeten staan - dus samen voor 50% van de lening. Klopt deze interpretatie? Wij komen er niet uit met de informatie die AgentschapNL geeft.

 

Complicerende factor is dat ik 60% van de aandelen heb en mijn compagnon 40%, dus ik ben de enige met meer dan 50% - maar we hebben statutair geregeld dat we op alle relevante gebieden gezamenlijk beslissingsbevoegd zijn. Dus voor de belasting zijn we beiden DGA, maar hoe dat voor BMKB uitpakt zou ik niet weten. Dus dat is de tweede vraag.

 

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Nu hebben we onze bank gevraagd naar mogelijkheden voor BMKB (starters of innovatie). De bank is bepaald niet happig op borgstellingskredieten, maar wil ons wel het benodigde geld lenen als we prive (vrijwel) volledig borg staan. Verpanding van debiteuren en voorraden wordt niet als optie gezien. [/Quote]

Een krediet met staatsgarantie regelen is voor een bank extra werk en niet alle accountmanagers zijn bekend met het hoe en wat van een borgstellingskrediet.

 

Nu hebben we voor onszelf een plafond bepaald aan de mate waarin we prive willen blootstaan aan bedrijfsmatige risico's - en zonder staatsborgstelling komen we er dan niet uit. Nu stelt de bank dat borgstellingskredieten in feite niet veel helpen, omdat wij als DGA's [beiden[ voor minimaal 25% persoonlijk borg moeten staan - dus samen voor 50% van de lening. Klopt deze interpretatie? Wij komen er niet uit met de informatie die AgentschapNL geeft.

[/Quote]

Bij een eenmanszaak of VOF is hoofdelijke aansprakelijkheid van toepassing. Bij een BV wordt inderdaad van DGA een persoonlijke borgtocht gevraagd van 25 %

Complicerende factor is dat ik 60% van de aandelen heb en mijn compagnon 40%, dus ik ben de enige met meer dan 50% - maar we hebben statutair geregeld dat we op alle relevante gebieden gezamenlijk beslissingsbevoegd zijn. Dus voor de belasting zijn we beiden DGA, maar hoe dat voor BMKB uitpakt zou ik niet weten. Dus dat is de tweede vraag.

 

Borgtocht cumuleert niet ! er wordt een stuk opgesteld voor 25 % van het kredietbedrag door beiden te tekenen. Als de een aangesproken wordt, dan krijgt deze automatisch een vordering op de ander die niet betaald heeft.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.