• 0

Hoe bereken ik mijn verkoopprijs

Hallo, even voorstellen. Mijn naam is Janine en ben nieuw hier :)

 

Een tijd terug kwam ik op het idee een webshop te openen met haar en lichaamsproducten voor blackhair (het is een gegeven dat de allochtone vrouw meer geld uitgeeft aan haar en cosmetiche producten) op natuurlijke basis. Ik heb hiervoor een aantal maanden onderzoek gedaan en nu aardig wat goede producten kunnen verzamelen. Bij kenissen en in de kappersbranche heb ik balletjes opgegooid mbt de producten en die worden goed ontvangen (heb zelfs al een groothandel weten te interesseren voor een product dat ik nog niet eens heb!!). Ik krijg steeds meer het idee dat mijn idee zo slecht nog niet is. op dit moment ben ik bezig met een bedrijf om een website te bouwen (zij bouwen de site doen de hosting etc. voor 35 per maand, ok toen was ik nog geen lid van deze site ;D). Met mijn ondernemingsplan ben ik ook al bezig en neem hier mijn tijd voor (wil niet alleen leveren aan particulieren maar ook aan groothandels aangezien de producten niet te krijgen zijn in Nederland).

nu mijn vraag:

van diverse leveranciers vnl uit USA en INDIA heb ik rpijzen opgekregen van wat de producten (evt incl transport) moeten gaan kosten. Kan iemand mij vertellen hoe ik van die prijs kom tot een goede verkoopprijs? (c/n + v/w volstaat in deze niet dacht ik zo)

zie jullie reacties / hulp graag tegemoet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Welkom hier Janine :)

 

Een goede verkoopprijs zie ik als de prijs waarbij op de lange termijn de verhouding tussen de prijs en de gevraagde hoeveelheid het gunstigste is. Het bepalen van deze prijs is zo goed als onmogelijk. Je weet namelijk nooit welke prijs de beste prijs is. Toch is het verstandig om zo goed mogelijk die beste prijs te benaderen, want stel je zit met de prijs € 0,20 te laag en je verkoopt duizend stuks per maand, dan loop je toch al €2.400,- mis per jaar.

 

Er zijn een aantal basismethoden die gebruikt kunnen worden voor het vaststellen van de prijs. Bij die methoden wordt o.a. gekeken naar de kosten, de marge's v/d tussenhandel en de concurrentie. Zo is een vaak gebruikte methode de "opslag-methode". Hierbij telt men bij de kostprijs acceptabele marge's voor de tussenhandel en een winstmarge op, en kijkt of dit niet te duur is voor de consument.

Met het kijken naar de concurrentie, je positionering, etc, kun je wel een grove schatting maken, maar vaak blijkt het nog dat producten en diensten te laag of te hoog worden geprijst.

 

Met de meeste van dat soort methoden kom je vrij eenvoudig tot een redelijke verkoopprijs, maar ik raad ze niet aan. Als je prijs immers veel verschilt van de beste verkoopprijs dan loop je namelijk ook veel geld mis.

 

Beter is het vaak om te testen naar wat de afnemers voor het product zouden betalen. In de praktijk wordt dit bijvoorbeeld gedaan door meerdere testmarkten, waarbij verschillende prijzen worden gehanteerd. Aan de verkochte hoeveelheid per testmarkt kan dan ongeveer worden afgemeten welke prijs de perfecte prijs het beste benadert. Ook dit zegt lang niet alles over de perfecte prijs, want een testmarkt levert natuurlijk altijd een vertekend beeld op. Het gebruiken van een testmarkt heeft natuurlijk ook een aantal nadelen: het kost geld, tijd en de concurrentie kan proberen de testmarkt te beïnvloeden.

 

Soms wordt men echter gedwongen om bijvoorbeeld de opslag-methode te gebruiken, omdat door historie en concurrentie de tussenhandel een bepaalde (hogere) marge gewend is.

Je kunt dus misschien het beste eerst bij die kennissen in de kappersbranche navragen of er bepaalde gebruiken zijn m.b.t. het vaststellen van de prijzen in de kappersbranche.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.