De plannenmakers & de meer actiegerichte ondernemers hebben allebei evenveel gelijk, want een goede ondernemer is zowel analytisch, creatief en actiegericht! (Een enorm veelzijdig persoon dus en daarom ook erg zeldzaam op deze planeet.)
Wat mij betreft begin je elke onderneming met het bouwen van een goede strategie. Saai onderzoek onder klanten, concurrenten, branche e.d. horen daar helaas bij. Dit hoeft geen dik theoretisch boekwerk te zijn waar je een half jaar mee bezig bent geweest, maar een aantal blaadjes (het meeste blijft toch in je hoofd zitten) met goede input vanuit brancheorganisaties en klanten kan geen kwaad. (Heel belangrijk is om met klanten te gaan praten, want die zorgen uiteindelijk voor je omzet!). Waarschijnlijk heb je al een groot gedeelte van dit werk gedaan toen je besloot om een zaak te starten.
Als je uit al die onderzoeken een strategie hebt gevormd (Dit is weer een verhaal op zich, maar door de input uit de onderzoeken met gezond boerenverstand te combineren kom je een heel eind.) kun je verder naar het leuke werk, namelijk het verzinnen van leuke acties die je daarna gaat uitvoeren.
Het uitvoeren van die acties zonder een goed beeld te hebben van de markt en de strategie die je daarin wilt volgen, is erg ineffectief omdat je geen duidelijke positionering krijgt en het wellicht niet binnen de markt past. Zo'n rapper laten langskomen is een heel leuk idee, maar als er bijna alleen maar 50-plussers in het betreffende gebied wonen heb je er waarschijnlijk weinig aan. Het doet je misschien wel meer slecht dan goed!
Mijn post samengevat: Ga eerst eens eenvoudig onderzoek verrichten onder klanten, concurrenten en de betreffende brancheorganisatie, vorm een strategie en ga dan pas verder met de precieze invulling van je marketingbeleid en promotieactiviteiten.
Veel succes!