Ga naar inhoud
  • 0

Marketing Nieuwe Juwelierszaak.

Hierbij vraag ik jullie tips en adviezen om een nieuwe juwelierszaak winstgevend(er) te maken.

 

Het gaat om een Kleine Juwelierszaak met een aantal modemerken in het assortiment (horloges), naast de "reguliere" goud en zilver afdeling. Reparaties horen uiteraard ook tot de mogelijkheden. De lokatie was volgens de makelaar "A1". Het betreft een plaats met ca, 24000 inwoners met een centrumfunctie voor de regio.

 

De winkel is nu bijna 2 maanden open, geen slechte 2 maanden, maar naar mijn mening zit er meer in. Natuurlijk heeft een juwelier vertrouwen nodig en kost dit tijd, toch denk ik dat dit proces met een goede marketing versneld kan worden.

 

De vraag is alleen "hoe".

 

Ik heb al wat ideeën, maar ben benieuwd of jullie mij misschien een beetje verder kunnen helpen.

 

Een beetje jammer vind ik dat er geen officiële opening gedaan is en de winkel stilzwijgend open is gegaan.

 

Misschien een beknopt beeld, maar waar mogelijk zal ik proberen aanvulldende info te geven.

 

Bvd.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij wordt er door juweliers sowieso niet zoveel aan marketing gedaan, laat staan een beetje originele.

 

Beginvraag: waar komt je omzet vandaan? Wie koopt wat, waar, wanneer? Wat is de typische klant van een juwelier, en in hoeverre bij het dat modezaken en speciaalzaken als Accessorize goedkope bling verkopen? Hoe belangrijk zijn vaste klanten? Wat zijn belangrijke omzet- en winstmakers?

 

Vervolgvraag: waarop wil je je onderscheiden? Hoe wil je gekend zijn? Wat doe je anders dan andere juweliers, dan andere zaken voor cadeaus en zelfverwennerij? En verkoop je via internet?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een juwelier heeft allerlei klanten.

 

Bijna iedereen heeft wel eens een sieraad nodig. Ik ben op dit moment de doelgroep aan het aftasten, maar wil hier redelijk vrij in blijven

 

De huidige klanten zijn vaker mensen van buiten de vestigingsplaats, de inwoners zijn afwachtend.

 

Vaste Klanten zijn zeer belangrijk, zeker omdat het geen grote stad betreft.

 

Een andere heel belangrijke doelgroep zijn mensen die van plan zijn te gaan trouwen ( trouwringen..)

 

Er word weinig reklame gemaakt, dat wil nog niet zeggen dat er geen marketing is. Ik ben niet van plan alle bushokjes te gaan afhuren, paginagrote advertenties in de kranten etc. Ik zoek iets originelers en effectievers( iig effectief;)

 

Het assortiment bestaat momenteel uit zilveren armbandjes van 4,95 (ik verkoop iig geen nep spul/ byoux) tot Diamanten sets van 4000 en horloges tot 2000.

 

Website, wordt aan gewerkt.. ( als iemand zich geroepen voelt..)

 

Een aantal jaren geleden heeft er in hetzelfde pand een andere juwelier gezeten. De reacties op zijn werkwijze zijn wisselend (vaak negatief). Misschien heeft dit dus ook invloed. Ik heb voor de rest op geen enkele manier iets te maken met deze juwelier.

Link naar reactie
  • 0

 

Een aantal jaren geleden heeft er in hetzelfde pand een andere juwelier gezeten. De reacties op zijn werkwijze zijn wisselend (vaak negatief). Misschien heeft dit dus ook invloed. Ik heb voor de rest op geen enkele manier iets te maken met deze juwelier.

 

Het zou mij niets vebazen als het ontbreken van lokale klanten en de vaak negatieve reacties op je voorganger veel met elkaar te maken hebben.

Twee maanden open zijn is te kort om de positieve mond op mond reclame zijn werk te laten doen. Ik zou in iedergeval goed luisteren naar de kritiek die zij hebben en het juist op die punten veel beter doen.

 

Je schrijft dat je trouwringen verkoopt. Wellicht dat je samen met andere leveranciers uit te regio die ook producten voor de trouwerij hebben een soort van beurs voor mensen die binnenkort willen gaan trouwen kan houden. Dit in een gelegenheid waar een andere ondernemer trouwzalen probeert te verhuren. Hoef je ook niets af te huren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bijna iedereen heeft wel eens een sieraad nodig. Ik ben op dit moment de doelgroep aan het aftasten, maar wil hier redelijk vrij in blijven

 

 

Maak duidelijk wat je doelgroep is! Je zegt ik wil hier redelijk vrij in blijven maar dat is verkeerd. Hoe kun je nu een effectief marketingplan schrijven als je geen doelgroep bepaalt hebt. Hoe beter je de doelgroep afbakend des te effectiever je marketing zal zijn. (Mits gericht op die doelgroep)

 

 

Het assortiment bestaat momenteel uit zilveren armbandjes van 4,95 (ik verkoop iig geen nep spul/ byoux) tot Diamanten sets van 4000 en horloges tot 2000.

 

 

Hiervoor geld hetzelfde verhaal als hierboven. Klanten moeten weten waarvoor ze naar je winkel komen (beter is nog dat jij weet waarom de klant naar je winkel komt) Bij een onduidelijk assortiment weet de klant niet waar hij of zij aan toe is. Dit benadeeld ook weer een effectief marketingplan..

 

 

Website, wordt aan gewerkt.. ( als iemand zich geroepen voelt..)

 

 

Stuur me maar eens een pm.

Meer informatie over internet marketing lees je op mijn persoonlijke weblog: http://www.karelgeenen.nl

Link naar reactie
  • 0

Laat ik het zo zeggen, natuurlijk wil ik een zo hoog mogelijk publiek aantrekken, maar dat heeft heel veel tijd nodig en natuurlijk een uitgebreid assortiiment in het hoger segment, wat de nodige investeringen vergt.

 

Om te beginnen dus het middensegment. De voorbeelden wat betereft de prijzen zijn erg extreem. Ik denk dat ik een redelijk assortiment heb voor het middensegment.

 

Maar.. Hoe krijg ik de mensen binnen? Zien kopen, doet kopen..

 

De lokatie is perfect, iedereen ziet dat we er zitten, veel glas, maar het valt daardoor natuurlijk ook weer op dat de winkel vaak leeg is.

 

Ik heb voor de rest geen bord of iets buiten staan, misschien ideeën en evt. leveranciers hiervoor?

 

De drempel om bij een juwelier binnen te stappen is natuurlijk ook al iets hoger dan normaal (kledingwinkel bijv).

 

Bedankt voor de reacties zover.

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie
  • 0

Typische depositair-reactie. Vitrine vol met spullen, koffie warm en dan maar afwachten tot de klanten vanzelf komen want 'iedereen heeft weleens een sieraad nodig'.

 

Ondertussen wordt de onderkant van je markt leeggehaald door modezaken, speciaalzaken zoals Accessorize en webwinkels (waar tegenwoordig al behoorlijk dure sieraden te koop zijn). Met goedkope impulssieraden zuigen deze winkels nu ook de klanten uit het midden weg, terwijl de topklant naar de grote steden gaat waar de topwinkels zitten. Die hebben terecht een hoge drempel, maar jij kan overwegen jouw drempel te verlagen. Bling is big! Het zijn niet alleen de klassieke klanten die geld uitgeven aan juwelen, er zijn totaal nieuwe groepen actief. Allochten bijvoorbeeld, pronken graag met dure merkartikelen en horloges.

 

Je zal dus uit je schulp moeten komen. Organiseer een expositie van een lokale kunstenaar, zet een horloge-inruilactie op (Tourneau in de VS garandeert 100% geld terug op horloges), organiseer een schatgraafspel, zet een lokale ruilbeurs op, huur een gangsta rapper en toon iced out gear, zet een poedel in de etalage, ga desnoods goudmijnen in de lokale sloot: maar kom achter die toonbank vandaan.

 

En er zal door de branche-organisatie toch wel eens onderzoek gedaan zijn naar klantkenmerken en koopmomenten? Ik geloof er niks van dat iedereen wel eens bij een juwelier binnenloopt.

 

cb22_Lg.thumb.jpg.e49ee937a5b69194b5cacbb00fb1c6f8.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Tja.

 

Voor een juwelier met een brede doelgroep kan je zeker wel een effectief plan schrijven hoor Karel....

 

Zijn doelgroep zal waarschijnlijk de omgeving zijn tot aan een straal van X kilometer om zijn vestigingsplaats....

 

Daar kan je altijd wat mee.

 

Maar belangrijk voor een juwelier is dat hij vanuit de winkel (dus fysiek) verkoopt.

 

Hierbij zijn instore marketing en outstore marketing belangrijke eigenschappen.

 

Toevallige passanten moeten aangetrokken worden om binnen te komen...binnengekomen passanten moeten verleid worden om snel iets te kopen....of juist iets duurs..maar dat hangt van je productaanbod af.

 

Een website is zeker een goed uithangbord voor de wijde omgeving die niet direct benaderbaar is...vanaf ca. 5KM om de vestigingsplaats heen kan je die overige doelgroep daar goed mee bereiken.

 

Maar de doelgroep binnen de straal van 5KM moet je een ander plan voor maken...daar kan je gebruik maken van regionale reclame, zowel offline als online....maar ook tell-a-friend is een goede mogelijkheid...geef je huidige kopers iets mee dat ze bij anderen kunnen/mogen achterlaten om jouw naam gratis te promoten en beloon ze daarvoor...

 

Denk verder aan regionale tv, regionale radio, regionale kranten (zowel huis aan huis als dagblad)....maar denk ook aan flyers, folders, sponsoring en nog veel meer..

 

Belangrijk..wat wil je spenderen? Maak aan de hand daarvan je eigen plan!

Link naar reactie
  • 0

 

Voor een juwelier met een brede doelgroep kan je zeker wel een effectief plan schrijven hoor Karel....

 

 

Uiteraard, maar dan zul je nog altijd moeten weten wie je doelgroep is. Je zult een duidelijke omschrijving moeten hebben, anders weet je toch niet waar je de marketing op moet richten?

 

Mijn mening is overigens wel dat je beter een kleinere maar duidelijke doelgroep neemt dan een brede doelgroep. Het lijkt misschien interessanter om een bredere doelgroep te nemen omdat je dan meer klanten hebt. Maar met de juiste kleinere doelgroep zul je veel meer uit die doelgroep kunnen halen, je visitor value zal veel hoger liggen. (Excuses voor mijn online marketing termen, maar dit geld ook voor offline marketing) MAW woorden je kunt dan met minder inspanningen meer omzetten én je marketing zal effectiever zijn. Maar nogmaals dit is mijn mening en ik wil hier natuurlijk graag over discusieëren..

 

 

Meer informatie over internet marketing lees je op mijn persoonlijke weblog: http://www.karelgeenen.nl

Link naar reactie
  • 0

@Karel,

 

Zoals al wordt aangegeven is de gemeenschap waarin de juwelier zich bevindt niet heel groot.

 

Vraag is dan dus van mijn kant...kan je wel leven van een specifieke doelgroep? Dus levert dat totaal dan wel genoeg omzet op? Hoe staat het dan met je concurrentiepositie? Zijn er al veel "specialisten" in de directe omgeving?

 

Massa bereik is dan, naar mijn mening, wel een goede techniek voor een dergelijke juwelier, hoeft niet de beste te zijn..

 

En ben het wel met je eens dat je keuzes moet maken...pas dan kan je ook echt (effectief) aan de slag.

 

Ps...kom maar op met je online termen..kan ze hebben ;-)

Link naar reactie
  • 0

Daar zal inderdaad onderzoek naar gedaan moeten worden. Belangrijk is om te weten wat voor mensen er wonen (jongeren/ouderen) wat hun opleidingsniveau is en daaraan gekoppelt wat hun inkomen is.

 

Zonder deze gegevens zal het moeilijk worden om een effectief marketingplan te schrijven. Aan de andere kant, dit zijn toch echt wel de basisgegevens die je nodig hebt bij het schrijven van een marketingpan/businessplan.

 

Meer informatie over internet marketing lees je op mijn persoonlijke weblog: http://www.karelgeenen.nl

Link naar reactie
  • 0

Het begint voor mij een beetje op marketing uit het boekje te lijken.

En als er dan toch een boek aangeprezen moet worden dan wil ik graag het boek Calimeromarketing even pluggen.

 

Verder denk ik even met mijn boerenverstand.

Wat heb je eraan om te weten wat voor soort mensen er in je stad wonen als deze mensen geen boodschappen in hun eigen stad doen, weinig denk ik. Kun je nog zo'n leuk plan maken maar kijk dan liever in de winkelstraat en lees je potentiele klanten.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Juweliers zijn natuurlijk vanouds diefstal- en inbraakgevoelig. Dat verklaart waarom ze een hoge drempel hebben. Veel juweliers hebben hun winkels bewust ontoegankelijk gemaakt, met als gevolg dat ook gewone klanten minder makkelijk over de drempel komen.

 

Kijk je nou naar de grote juweliersketens internationaal, dan zie je dat ze nieuwe preventiemaatregelen genomen hebben waardoor het mogelijk is de winkels een opener karakter te geven. In winkelcentra en op airports zijn deze winkels zelfs letterlijk open.

 

Zie voorbeelden.

 

store-exterior-harris.thumb.jpg.4d657abb9546bae35dc05bee7fd48aaa.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Een beetje jammer vind ik dat er geen officiële opening gedaan is en de winkel stilzwijgend open is gegaan.

 

 

Het is niet alleen ''jammer" dat de winkel stilzwijgend is open gegaan, het is gewoon een gemiste kans!

Nu denken waarschijnlijk veel mensen uit de buurt dat ze nog met de oude winkelier te maken hebben. Zèlfs als de winkel een tijdlang gesloten is geweest (nadat de vorige eigenaar gestopt is) nemen mensen vaak aan dat het een voortzetting van de eerdere winkel is.

 

Daarom lijkt het mij zeer belangrijk dat er nu zo snel mogelijk een folder verspreid wordt in de buurt. In zo'n folder moet vooral duidelijk gemaakt worden dat er sprake is van een nieuwe eigenaar/winkel.

Is de winkel helemaal opnieuw ingericht of is er gestart met (een deel van) de inrichting van de vorige eigenaar?

Zijn de etalages veranderd -de indeling- sinds je de winkel hebt betrokken?

Staan de toonbank, vitrines, kasten en dergelijke op een andere manier opgesteld dan bij de vorige winkel?

 

Alle dingen die je winkel een totaal ander aanzien geven zijn van groot belang!

Je zegt zelf: "Ik heb al wat ideeën".

Wat zijn die ideeën zo ongeveer, zijn ze makkelijk en snel uit te voeren? Want ik ben van mening dat je -nu de winkel nog niet zo lang open is- toch zo snel mogelijk aandacht moet gaan trekken...!

 

Link naar reactie
  • 0

Het begint voor mij een beetje op marketing uit het boekje te lijken.

 

 

Je haalt mij de woorden uit de mond.

Je meer als ondernemer opstellen en iets organiseren, of het nu voor bruiloften of rappers is (kan Ammar zelf wel uitmaken), lijkt mij veel nuttiger dat een plan gaan schrijven met allerlei analyses.

 

Link naar reactie
  • 0

De plannenmakers & de meer actiegerichte ondernemers hebben allebei evenveel gelijk, want een goede ondernemer is zowel analytisch, creatief en actiegericht! (Een enorm veelzijdig persoon dus en daarom ook erg zeldzaam op deze planeet.)

 

Wat mij betreft begin je elke onderneming met het bouwen van een goede strategie. Saai onderzoek onder klanten, concurrenten, branche e.d. horen daar helaas bij. Dit hoeft geen dik theoretisch boekwerk te zijn waar je een half jaar mee bezig bent geweest, maar een aantal blaadjes (het meeste blijft toch in je hoofd zitten) met goede input vanuit brancheorganisaties en klanten kan geen kwaad. (Heel belangrijk is om met klanten te gaan praten, want die zorgen uiteindelijk voor je omzet!). Waarschijnlijk heb je al een groot gedeelte van dit werk gedaan toen je besloot om een zaak te starten.

 

Als je uit al die onderzoeken een strategie hebt gevormd (Dit is weer een verhaal op zich, maar door de input uit de onderzoeken met gezond boerenverstand te combineren kom je een heel eind.) kun je verder naar het leuke werk, namelijk het verzinnen van leuke acties die je daarna gaat uitvoeren.

 

Het uitvoeren van die acties zonder een goed beeld te hebben van de markt en de strategie die je daarin wilt volgen, is erg ineffectief omdat je geen duidelijke positionering krijgt en het wellicht niet binnen de markt past. Zo'n rapper laten langskomen is een heel leuk idee, maar als er bijna alleen maar 50-plussers in het betreffende gebied wonen heb je er waarschijnlijk weinig aan. Het doet je misschien wel meer slecht dan goed!

 

Mijn post samengevat: Ga eerst eens eenvoudig onderzoek verrichten onder klanten, concurrenten en de betreffende brancheorganisatie, vorm een strategie en ga dan pas verder met de precieze invulling van je marketingbeleid en promotieactiviteiten.

 

Veel succes!

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik weer..

 

Bedankt voor de reacties tot zover,

 

De vorige juwelier is hier al een tijdje weg en ik heb alles weer vanaf het begin moeten inrichten (zelfs nieuw rolluik, kluis etc). De winkel heeft een totaal andere uitstraling en in de tussentijd heeft hier een uitzendbureau en een speelgoedwinkeltje gezeten.

 

Ik ben nog steeds op zoek naar een niet te dure effectieve actie, misschien dat een bord buiten al een hele verandering is, maar heb hier zelf geen ervaring mee en misschien dat het wel iets 'te min' is voor een juwelier.. en heeel traditioneel..

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ben even op zoek gegaan naar cijfers. De Federatie Zilver en Goud houdt wel bij wat juweliers verkopen, maar van de totale sieradenmarkt hebben ze geen beeld. Ahum.

 

Bij GfK (pas op: pdf) hebben ze dat wel. In volume is het marktaandeel van de klassieke juwelier binnen een jaar (vergeleken zijn 2004 en 2005) gedaald van 15% naar 10%. De bijouterie pakt 21%, de modezaken 18% en de warenhuizen 11%. Dat proces is al jaren gaande.

 

Met andere woorden: negen van alle tien sieraden in Nederland worden niet bij de juwelier verkocht!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je inzet TwaLevel,

 

Met die cijfers kan ik momenteel niet zo heel veel..

 

Ik vind de cijfers die je geeft niet heel erg relevant. Je hebt het over de sieradenmarkt, daaronder vallen dus bijvoorbeeld ook byou-oorbellen van 3 euro en ik vind het heel normaal dat die heel wat vaker verkocht worden dan gouden oorbellen van 69 euro. Ook vind ik het heel normaal dat deze worden verkocht bij byoux-zaken en kledingwinkels.

 

Deels heb je natuurlijk wel gelijk. Veel vrouwen kopen misschien liever 20 verschillende soorten oorbellen. Ook heb je gelijk, of de cijfers nou erg relevant zijn of niet, dat er een daling plaatsvind voor de juwelier.

 

Ik denk persoonlijk dat er toch altijd een markt voor de klassieke juwelier zal blijven bestaan, hoe groot die zal zijn kan ik niet vertellen. "Echte mannen" kunnen natuurlijk niet aankomen met een ring gekocht bij het (of de?) Kruidvat.

 

Naast de markt voor trouwringen die ik al eerder heb genoemd, is er natuurlijk ook een groeiende markt voor bijzondere horloges (even terzijde, ik kan ook exclusieve horlogemerken bestellen met een aanzienlijke korting..).

 

Ook is een groot aspect in deze business: Vertrouwen.

 

Maar om even helder te krijgen waar ik dit topic voor begonnen ben, ik ben nog steeds op zoek naar een paar goede ideeën m.b.t. de marketing. De ideeën voor een trouwbeurs zal ik in gedachte houden. Om nu te gaan discussiëren of het wel verstandig is geweest de winkel te openen vind ik iets minder interessant.

 

barst los..

Link naar reactie
  • 0

Ben je al aangesloten bij een netwerk van ondernemers in je regio? Ik kan mij voorstellen dat als je binnen de regionale ondernemersgroep goede contacten krijgt je gezamelijk acties kan gaan opzetten.

 

De ondernemer die het trouwpak verkoop verwijst zijn klanten (dmv van kortingen, flyers of gewoon als referentie) naar jouw en de klanten die jij binnen krijgt verwijs je naar de trouwpakken verkoper.

 

Ik denk dat als je dit doet je een aantal voordelen kan behalen:

1) Het is niet duur: De contacten onderhouden is het belangrijkste

2) Het wekt vertrouwen: de andere ondernemers hebben wellicht al een lange, goede reputatie in de markt. Als zij jouw noemen als referentie, profiteer je daar direct van. Je moet dat vertrouwen dan natuurlijk ook waar kunnen maken.

3) Je creeert 'uihangborden' van je zaak op verschillende plekken in de regio.

 

Veel succes.

Site: http://www.younify.nl | Winnaar MKB Best Choice Award WINMAG Pro

Magento portfolio: http://bit.ly/younify_portfolio

Twitter: http://twitter.com/younify

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

    Button 1
  • Wie is er online?
    5 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.