• 0

Strategisch document naast business-plan

Ik ben bezig om in plaats van een businessplan (of eigenlijk, ernaast) een strategisch document te maken. Dit omdat ik erachter kom dat ik mijn businessplan te statisch vindt en ik er te weinig tussentijdse veranderingen in kan aanbrengen, zonder het hele plan eigenlijk te herschrijven. Bovendien merk ik, dat ik in de loop van de tijd er van afwijk, omdat het zo statisch is. Daarom wil ik een document hebben, waarin ik met de geaggregeerde gegevens uit mijn businessplan (streefcijfers qua winst, gebruik, etc) een 'eenvoudige' strategische planning kan maken op jaar/kwartaalniveau, aan de hand waarvan ik acties kan ondernemen.

 

Heeft iemand ideeen hierover? Is dit een goed idee of gewoon een hoop extra werk? En, als ik zo'n document maak, wat zouden in zo'n document willen zien? ik heb er wel ideeen over, maar zou graag de input van anderen horen...

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe kan een businessplan nou statisch zijn als het geen vaste vorm heeft ;D

 

Het stoort mij mateloos dat businessplannen steeds meer op elkaar gaan lijken en de vorm krijgen van een invuloefening. Bah. Het zou het "strategische document" bij uistek moeten zijn en van vorm veranderen naarmate de functie veranderd.

 

Ik maak zelf ook veel "strategische documenten". Ik merk dat als ze eenmaal opgesteld zijn, ze de neiging hebben te statisch te zijn. Ongeacht of het een businessplan of wat anders is.

 

Met name visiestukken zouden met enige regelmaat gewoon fris opgezet moeten worden. Dat doe ik dan ook regelmatig. Ik maak eerste mijn hoofd leeg en begin met een leeg vel (of scherm) en orden mijn gedachten.

 

Welke trents zie ik (hoe was het, hoe is het en hoe wordt het)

Over welke doelgroep(en) hebben we het en wat onderscheid hen van vergelijkbare doelgroepen.

Wat is het "probleem" van die doelgroep

Hoe kunnen we dat "probleem" oplossen

Hoe kunnen we de "oplossing" financieren

Waarom gaat onze "oplossing" meer gebruikt worden dat de beschikbare alternatieven.

 

Ik ons bedrijf hebben we meedere van dit soort strategische uitdagingen door elkaar lopen waarvoor ook nog enige samenhang gezocht moet worden.

 

Maak het probleem niet te groot en schrijf een afgeond stuk op 3 tot 6 pagina's. Maak ook een kosten batenanalyse, maar maakt niet een heel financieel plan. Dat hoort weer in een businessplan.

 

Schrijf met enige regelmaat een "fris" startegisch plan.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils, bedankt voor je feedback.. je omschrijft precies het probleem dat ik ook tegenkom, alleen beter ;)

 

Over welke termijn maak jij doorgaans je strategische document? Ik zat te denken op jaarbasis of misschien 6 kwartalen, om dan na een jaar het document te verversen met nieuwe input op basis van de afgelopen 4 kwartalen en de veranderende omgeving..

Link naar reactie
  • 0

Nils, bedankt voor je feedback.. je omschrijft precies het probleem dat ik ook tegenkom, alleen beter ;)

 

Over welke termijn maak jij doorgaans je strategische document? Ik zat te denken op jaarbasis of misschien 6 kwartalen, om dan na een jaar het document te verversen met nieuwe input op basis van de afgelopen 4 kwartalen en de veranderende omgeving..

 

Een stategisch document is bij voorkeur kwalitatief van aard. Het heeft derhalve geen vaste termijn. Het document is courant zolang het niet uitgevoerd of achterhaald is. Als dat w'el het geval is maak je een nieuw document (ik maak er wel 6 tot 8 per jaar)

 

Ik ben toch bank dat jij het meer over een operationeel document hebt, met planningen, budgetten en prognoses. Die hebben een andere functie en een andere aard. Die maak je in excel (i.p.v. Word of Powerpoint) en houd je doorlopend bij. Vooral ook omdat je " actuals" koppeld aan prognoses.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

@Nils: misschien wil ik wel beide inderdaad.. Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een vertaalslag van mijn missie en mijn langetermijn planning naar een middellange termijn planning. Maar het is weer niet zo dat het heel kwantitatief wordt.. ik probeer weliswaar een aantal cijfers uit mijn businessplan te halen, maar vertaal die vooral naar kwalitatieve waarden in de zin dat ze de richting bepalen (bijvoorbeeld: 'ik wil xxx gebruikers' vertaalt zich in 'ik moet (op die en die manier) gebruikers scoren, want in kwartaal X is dat belangrijk')

 

@Hans: ik heb redelijk wat ervaring met de BSC, maar denk dat hier niet echt geschikt is. Ik vind het geschikter als tool om de perfomance van je organisatie te meten. Wat ik juist wil is beslissingen nemen op basis van een strategische richting.

Link naar reactie
  • 0

Nouja, het heeft natuurlijk wel betekenis.. het is een leuk deel van de omzet van m'n onderneming en heeft vooral voor mezelf als persoon betekenis (en dús ook voor m'n onderneming, die is gebouwd op de visie dat ik mijn passies leef), maar niet op de manier zoals een strategisch document dat zou hebben. Dat moet m'n bewuste handelen beinvloeden, niet m'n onbewuste handelen.

Link naar reactie
  • 0

...maar niet op de manier zoals een strategisch document dat zou hebben. Dat moet m'n bewuste handelen beinvloeden, niet m'n onbewuste handelen.

 

Volgens mij beïnvloedt een strategisch document beide. Als ik oude strategische documenten opvis uit mijn Reference bak (jaja, GTD ;-) dan zie ik vaak dingen terug die ik wél gerealiseerd heb, maar zonder er nog bewust mee bezig te zijn. Dat lijkt gewoon gebeurd maar maakte wel degelijk uit van mijn strategie. Dat is één van de geheimzinnige effecten van je doelen opschrijven, zelfs als je niet iemand bent die dan regelmatig die lijstjes nog eens gaat nalezen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben oa hoofdredacteur en mag daarom graag over mijn grootste passies schrijven.. Zonder enige betekenis voor m'n onderneming :)

 

Daar geloof ik niks van. Je passies zijn de bron voor je "competetive edge". Je gaat je klanten alleen maar overtuigen en je concurrenten alleen maar verslaan op je passie en je talent. Dat moet je juist koesteren.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk denk ik dat je naast een business plan, wat over het algemeen meer geschreven is voor de operationele uitvoering (tot 1 jaar) je een strategie (document) moet hebben die gericht is op het tactische niveau (middellange termijn) en een visie/missie (document) voor de lange termijn.

 

Uiteraard dien je met de laatste te beginnen. Vervolgens de strategische en vervolgens hoe ga ik deze strategie dan ook daadwerkelijk bereiken.

 

Documenten kunnen je helpen om te toetsen of je het een en ander moet herzien in het licht van veranderingen in de context, passies ambities of welke invloeden jij dan ook belangrijk vind en die nodig zijn om je visie/missie te volbrengen.

 

my 2ct's

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.