Jump to content

Annedien Hoen

Legend
  • Content Count

    3,189
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Annedien Hoen last won the day on August 7 2019

Annedien Hoen had the most liked content!

Community Reputation

235

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    41-45
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    commercie en marketing
    innovatief ondernemen
    expert advies

Company info

Vision

  • I'm looking for people who
    Ondernemend zijn en mee willen bouwen aan onze groeiende organisatie. Netwerk, communicatief sterk en autonoom.
  1. Ik zou een dossier gaan vormen van zijn fouten - als hij dubbele afspraken maakt is dat aantoonbaar, idem voor dat hij vergeet met wie hij aan tafel zit, en je geeft aan dat er nog veel meer voorbeelden zijn. Ik neem aan dat als dit doorgaat, de situatie niet houdbaar zal blijken en dan moet je sterk staan, aangezien je compagnon het zelf niet onderkent. (Dat kan koppigheid zijn of ontkenning, als het inderdaad vroeg optredende Alzheimer is, is dat niet iets dat je meteen even gemakkelijk onderkent...). Zaak dus, om een paper trail te gaan maken van je zorgen, je kunt hem bijvoorbeeld ook een mail of brief sturen waarin je je zorgen opschrijft, met de duidelijk aantoonbare zaken en de andere voorvallen, die misschien niet direct bewijsbaar zijn maar die wel gebeuren. Als je hem ook niet meer 'helpt' of 'redt' zal het ook wel duidelijker worden neem ik aan. Wellicht helpt dat hem als wake up call, misschien niet, maar het gaat vooral om dat als het er op aankomt dat jij de zaak veilig wilt stellen, eventueel met behulp van een jurist, je dan al wat hebt. Er zal vast geen kwade intentie achter zitten, maar als het schadelijk is voor het bedrijf is het verstandig om je voor te bereiden. De reden waarom dit het geval is, is nog een ander verhaal (Alzheimer, overspannenheid, een andere (ernstige) ziekte), het is niet goed in te schatten hoe dat verloopt en wat dat betekent, er zijn allerlei scenario's denkbaar, maar jouw zakelijke belangen staan bovenaan natuurlijk. En die van hem uiteindelijk ook - want wat als het een ziekte is? Staat er iets in jullie (onderlinge/formele) overeenkomst hierover? Over nalatigheid, ziekte, enz.? Is diegene getrouwd en is het een optie dat je eens bij de partner je zorgen uit en vraagt of hij thuis ook dit gedrag vertoont?
  2. Zo'n sidenote is dat niet, want deze situatie is het resultaat van dat je (zoals ik het nu lees) dus helemaal niet helder hebt hoe je dit dan voor ogen hebt. Want dan zou je meteen weten wat je afwegingen zijn of je in een VOF wilt stappen met iemand. Leuke ambitie, maar blijkbaar ben je voor jezelf nog helemaal niet concreet geworden wat dat dan inhoudt. Daarvoor is het belangrijk dat je uit je zzp mindset komt en als een ondernemer gaat denken. Wil je directeur worden en mensen gaan managen en aansturen? Wil je werken met andere zelfstandigen of met compagnons in een VOF? Wil je alle hassle van een BV op je nemen, of een losser samenwerkingsverband opzetten, waarbij je werkt met mensen die hun eigen broek kunnen ophouden? Wil je een lead generator worden of veel meer de synergie van een netwerk uitnutten, en hoe ga je dat dan organiseren? Mijn ervaring met mensen in de sector waar je over spreekt (creatives en zzp'ers) zijn vaak redelijk passief en hebben vaak weinig ondernemerschap. Die communicatie-expert voelt waarschijnlijk wel dat er een ondernemende vonk en capaciteit bij jou zit en wil daar op meeliften door zichzelf uit te nodigen. Onthoud dat bij een grotere schaal, meer factoren (mensen!) in je game de mate van gedoe ook enorm toeneemt, voordat je er de vruchten van gaat plukken. En dat er heel veel mensen zijn die maar al te graag aanhaken bij mensen die leiderschap tonen of in staat zijn van een idee een succesvolle onderneming te maken. Als je zo van vrijheid houdt moet je dat heel zorgvuldig optuigen en met heldere afspraken, en bereid zijn de psychologie en dynamiek van zulke samenwerkingen te doorgronden en in goede banen te leiden, wat een heel andere tak van sport is dan een mooie opdracht uitvoeren voor een mooie klant. Als die persoon zo graag met jou wil ondernemen, moet hij maar eens beginnen met ondernemen en laten zien wat hij in huis heeft. Helder worden hoe hij dat voor zich ziet en hoe hij gaat bijdragen aan de groei van de venture. Ondernemen is namelijk ook investeren, risico nemen, en gaat ook over karakter en daadkracht, niet over zomaar in een VOF gaan zitten met iemand. (Ik lees ook geen argumenten waarom hij dat wil, is hij daar helder over?) Breng dus vooral 'je eigen huis op orde', word concreet over hoe jij jouw bedrijf wilt laten uitgroeien tot een relatief grote speler met mooie klanten en kijk dan wie daar op welke manier inpast. En welke skills, mindset en structuur er bij jezelf en in je bedrijf dan missen, waar je aan moet gaan werken.
  3. Beste forumfellows, Ik leg graag even een actuele casus van een bevriende ondernemer voor. Deze ondernemer deelt zijn kennis op een blog, gericht op muzikanten. Hij heeft hiervoor een met een radiozender een afspraak, dat hij afbeeldingen van hen mag doorplaatsen zonder hiervoor een vergoeding te hoeven betalen, omdat zijn blog een informerend/educatief karakter heeft. Onlangs plaatste hij te goeder trouw een afbeelding van een bekende muzikant, bij een item over die muzikant, bij die zender, in de veronderstelling dat dit onder dezelfde afspraak viel. Echter, dit bleek niet zo te zijn. Hij ontdekte dit doordat hij een gepeperde rekening kreeg van ANP/Permission Machine voor deze plaatsing, zijnde € 522. Zij gingen daarbij ten onrechte uit van 2 jaar online staan, waarbij de foto pas na een restyle van het blog was geplaatst en heeft effectief 4 maanden online gestaan. Van goede wil zijnde wil hij uiteraard voor die plaatsing betalen, en logischerwijs rekende hij het geldende jaartarief om naar maanden, en gaf aan dit bedrag te willen vergoeden. Het ANP/Permission Machine geeft nu echter aan alleen per jaar in rekening te brengen, ongeacht of dit het hele jaar of 4 maanden ook daadwerkelijk gepubliceerd is. Dat er betaald moet worden voor gebruik begrijpt hij, maar voor een heel jaar moeten betalen, puur omdat zij stellen dat ze een jaartarief hanteren voelt zeer onrechtvaardig. De vraag is: Kunnen zij dit juridisch gezien maken om het zo te doen? NB: hij heeft al wel geprotesteerd en ze hebben ‘wat van de prijs afgedaan’, maar het bedrag ligt nog steeds riant ver boven wat 4 maanden zou kosten. Ik begrijp dat je niet in alle gevallen in discussie kunt gaan met degene die de overtreding deed - omdat niet in alle gevallen de overtreding zo duidelijk aan te tonen is qua tijdsspanne, maar in principe betekent dit dat 1 dag ‘in overtreding zijn’ hetzelfde kost als een heel jaar. Een curieus businessmodel. Ik hoor graag wat jullie er van denken!
  4. Als je een bank wilt die niet asociaal is: Triodos. Ik bankier hier zakelijk en ben erg tevreden. https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/
  5. Allereerst een puntje over je houding: je bent behoorlijk defensief voor iemand die gratis advies krijgt van ervaren ondernemers en adviseurs; je geeft zelf aan dat je zero ervaring hebt, dus dan is het handig als je niet elk beetje tegengas, haken&ogen aan je idee of kritische input in de afweer gaat ;-) Het is verleidelijk om een beetje gehecht te raken aan je idee en daar koppig in te willen volharden - en soms is koppigheid precies wat nodig is, om een succes te maken van iets. Maar wat het is ... een idee is frictieloos. De realisatie is weerbarstig, er komen altijd allerlei dingen in beeld waar je op in moet spelen en het vergt vooral ervaring voordat je de wijsheid hebt om te weten wat een goed advies is en welke minder nuttig is. App concepten vergen flinke investeringen, een geweldig goede interface / ux ontwerp, betrouwbaarheid (continu updaten, bugfixen, customer service) en een gigantisch marketingbudget om top of mind te geraken bij gebruikers en überhaupt de markt te penetreren; laat staan als je ook nog allianties wilt met de spelers die je noemt. Waarom kijk je niet of je iets kunt bedenken voor kleine spelers, die hun klanten nog niet snel/goed genoeg kunnen bedienen, en geen geld hebben om een hele infrastructuur in te regelen? Een Snackie App, waar werknemers van bedrijven in de regio op kunnen aangeven hoe laat ze pauze hebben, waarbij ze een half uur van tevoren een push bericht krijgen, of ze vandaag een broodje kroket willen of een kaassouffle en kunnen aangeven hoe laat het klaar moet staan voor ze of willen dat het bezorgd wordt. En kunnen instellen: vraag me dit op [maandag / dinsdag/ enz. want je wilt niet elke dag van de snackbar eten...of willen wel, maar of dat nou zo slim is ;-) (Op die werktijden kan je namelijk wel vertrouwen, in tegenstelling tot mensen die op de weg zitten ;-) Idem voor snackbars in de buurt van middelbare/hogescholen/universiteiten. Die app kan net zo goed werken voor gezondere opties trouwens, of voor een viskraam, enz. Ik noem maar iets. Als je hier landelijk een paarduizend gebruikers op hebt ... Just saying ;-)
  6. Dat zijn wel redenen om vennootschap met diegene goed te overwegen, als iemand dat gen/karakter niet heeft krijg je dat niet of nauwelijks aangewakkerd. (Is mijn ervaring...)
  7. Werken jullie al samen of zijn jullie al een jaar plannen aan het smeden? Je kunt ook eens eerst een jaar gaan samenwerken, waarbij je afwisselend factureert en de ander(en) factureren degene die de factuur stuurt namens jullie. Je kunt de samenwerking dan beproeven en elkaar beter leren kennen, voordat je in een juridische constructie stapt. Wel met duidelijke afspraken uiteraard, je kunt kijken wat er allemaal in een VOF overeenkomst besproken moet worden en met elkaar een onderlinge overeenkomst maken voor een afgebakende periode. Kwaliteiten, houding en gedrag komen in de praktijk pas echt bovendrijven en dat is om een samenwerking te verkennen en opzetten veel waardevollere informatie dan je rechtsvorm. Als dát werkt zet je het om en ga je een volgende fase in.
  8. Dat is wel heel erg foute boel, red flags en alarmbellen.🙁
  9. Zijn gedrag duidt op stress (wat je zelf ook zegt) maar jouw reactie ook. Situaties met een hoge inzet halen het beste én het slechtste in ons naar boven. Vaak vallen we dan terug op oude overlevingsmechanismen en zijn we niet meer in staat om rationeel en creatief te zijn, ook niet als de situatie dat van ons vraagt. Het 'zwalken' (steeds een ander advies ter harte nemen) duidt ook op een gebrek aan een eigen visie en goede hoop voor de toekomst. Je compagnon lijkt door het ijs te zakken. Het is misschien wat collegialer om nu eerst te gaan onderzoeken waarom en wat je hier aan kunt doen, dan om nu te beginnen met ballast uit je ballon te gooien - je stijgt daarna misschien wel snel weer op, maar als je dan eenmaal weer moet landen wacht er heel wat nasleep op je. Of iets een bullebak in iemand naar boven haalt ligt voor een heel groot deel aan de context, iets dat je zelf ook aangeeft, omdat het eerst wél prima ging. Het is menselijk om niet toe te geven dat we iets niet kunnen, of niet weten HOE. Bij crisissen zijn er 2 kernoorzaken: we weten niet wat we moeten doen, of we zijn verlamd (we weten het dan dus wel, maar komen niet in beweging). Probeer je compagnon niet aan te vallen op zijn gedrag maar eerst echt in contact met hem te gaan. Te luisteren. Je ook in de kaart laten kijken. Niet te verwijten, hij voelt zich waarschijnlijk ook écht niet heel tevreden over zijn gedrag. Ik ken jullie verstandhouding niet, maar zijn er openingen? Gaan jullie wel eens samen zeilen of pizza eten of een paar dagen naar een beurs? Als de ander onderuit gaat, ga je eerst eens kijken of je diegene kunt oprapen . Ook als zijn gedrag jou en anderen tegen de borst stuit. Ook dát is samenwerken. En probeer te achterhalen of er andere dingen spelen (medisch/privé/alcohol?/...)
  10. Je zou je concept wellicht middels een i-DEPOT kunnen registreren. Dan kan je aantonen dat je eerder was het met concept en bij het aanvragen van de offerte kunnen aangeven dat zo'n depot bestaat en dat je bij het overnemen van het idee juridische stappen zult ondernemen. https://www.boip.int/nl/ondernemers/ideeen
  11. Kijk met dit soort constructies wel zeer goed uit wie wát doet en hoe je elkaar bij de les kunt houden. Wat bedoel je precies met dat de één ontwerpt en de ander uitwerkt? (Is dat een coder, of andersom?) Wie doet het klantcontact? Hoe gaan jullie om met moeilijke klanten? Wat doe je als één van jullie ziek wordt? Zorg ook dat je algemene voorwaarden voor jullie beider diensten goed de lading dekken. Denk daarbij ook goed na over gevolgschade (als je te laat oplevert en de klant claimt gevolgschade, bijvoorbeeld ... )
  12. Helemaal mee eens @Richard Theuws ! Elkaar ontmoeten in een informele setting, met wat lekkers erbij is super! Ook omdat je met allemaal ondernemende mensen bent, dat geeft een hele bijzondere sfeer die je nergens anders mee kunt vergelijken. Zie jullie daar!
  13. Als je het al zo ver hebt weten te brengen ben je wel degelijk zakelijk en commercieel getalenteerd. Anders zou je wel ergens in loondienst werken, of verlies draaien. "Met een vraagstuk opgezadeld" zou je ook kunnen herdefiniëren als: "Uitgedaagd door een enorme kans". Als je het plafond bereikt hebt zaag je een trapgat! Je zet je zelf totaal klem met je opvattingen over jezelf, de situatie en wat je daarmee zou kunnen Je gedraagt je mentaal als een vrachtwagen, terwijl je een motorfiets zou kunnen zijn. Voel je 'm? Je kunt je businessmodel lostrekken van je eenmanszaak, een nieuw bedrijf opzetten in verbeterde vorm, de formule aanbieden aan een partij met meer executiekracht en jezelf in dat plan schrijven (met een mooie rol en vergoeding), je kunt financiering gaan ophalen om op te schalen (en een professionelere branding/communicatie neer te zetten bijvoorbeeld), je kunt je bedrijf te koop aanbieden en met wat je daarmee kunt verdienen iets nieuws starten dat jou nog enthousiaster maakt, je kunt met een businesscoach gaan bepalen waar de grootste kansen liggen en een tweejarig plan maken ...
  14. Het klinkt allemaal nogal imperialistisch en pompeus. Waarom wil je al groter klinken dan je bedrijf is? Wie wil je aanspreken met je bedrijfsnaam/payoff? Staat de naam al vast? Weet niet of je internationale (Engelstalige) klanten gaat bedienen, maar ... Groet, Annedien (naamcreatiespecialist ;-)
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept