Ruim 8 jaar geleden ben ik een webshop begonnen. Alles vanaf het begin netjes gedaan, KvK nummer aangevraagd, omzetbelasting betaald etc. Naast deze webshop heb ik mijn baan in loondienst gewoon voortgezet. Voor de IB was ik dus resultaatgenieter. Derhalve heb ik nooit aan voorraadwaardering hoeven doen (blijkt uit talloze voorbeelden en ik heb het destijds hier ook nagevraagd). De voorraad is de afgelopen jaren wel flink gegroeid, naar zo'n 40.000 euro inkoopwaarde.
Zoals misschien was te verwachten heb ik inmiddels mijn baan in loondienst opgezegd om mij volledig op de eenmanszaak te kunnen richten. Voor de IB wordt/ben ik dus ondernemer. Nu heb ik twee vragen over wat ik administratief/fiscaal met de voorraad dien te doen, en ik kom heel tegenstrijdige antwoorden tegen. Ik ben dus zeer benieuwd naar jullie mening hierover.
Het is wellicht relevant te vermelden dat ik voor >90% aan particuleren lever, en dus het kasstelsel volg. Want ik kom regelmatig tegen dat bij het kasstelsel geen voorraadwaardering nodig is (en andere berichten weerspreken dat dan weer...)
2. Als ik de voorraad inderdaad op de balans moet zetten, houdt dat dan in dat ik 'opeens' 40.000 euro winst heb gemaakt? In dat geval kan ik dus een flinke som geld gaan overmaken naar de belastingdienst. Dat is natuurlijk niet zo'n prettig vooruitzicht.
Ik ben heel benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Mark.H
Mark.H
Ruim 8 jaar geleden ben ik een webshop begonnen. Alles vanaf het begin netjes gedaan, KvK nummer aangevraagd, omzetbelasting betaald etc. Naast deze webshop heb ik mijn baan in loondienst gewoon voortgezet. Voor de IB was ik dus resultaatgenieter. Derhalve heb ik nooit aan voorraadwaardering hoeven doen (blijkt uit talloze voorbeelden en ik heb het destijds hier ook nagevraagd). De voorraad is de afgelopen jaren wel flink gegroeid, naar zo'n 40.000 euro inkoopwaarde.
Zoals misschien was te verwachten heb ik inmiddels mijn baan in loondienst opgezegd om mij volledig op de eenmanszaak te kunnen richten. Voor de IB wordt/ben ik dus ondernemer. Nu heb ik twee vragen over wat ik administratief/fiscaal met de voorraad dien te doen, en ik kom heel tegenstrijdige antwoorden tegen. Ik ben dus zeer benieuwd naar jullie mening hierover.
1. Moet ik vanaf nu de voorraad op mijn balans zetten? De algemene opvatting onder accountants is geloof ik van wel, maar ik kom ook tegengestelde berichten tegen. Bijv. http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=voorraadwaardering
Het is wellicht relevant te vermelden dat ik voor >90% aan particuleren lever, en dus het kasstelsel volg. Want ik kom regelmatig tegen dat bij het kasstelsel geen voorraadwaardering nodig is (en andere berichten weerspreken dat dan weer...)
2. Als ik de voorraad inderdaad op de balans moet zetten, houdt dat dan in dat ik 'opeens' 40.000 euro winst heb gemaakt? In dat geval kan ik dus een flinke som geld gaan overmaken naar de belastingdienst. Dat is natuurlijk niet zo'n prettig vooruitzicht.
Ik ben heel benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag