• 0

Inkomsten van Adsense uit particulier filmmateriaal aangeven?

Beste forumleden,

 

Ik zit met een (wellicht interessante) fiscale kwestie waar ik met jullie hulp hoop wat duidelijkheid op te kunnen krijgen.

Een aantal jaren geleden was ik in Kenia op een safari. Iedere dag met een safaribus wildlife bekijken, waanzinig gaaf! Op een goede dag was ik een gelukkige getuige van twee vechtende leeuwen. Op dat moment stond ik met een draaiende filmcamera in mijn handen en heb ik het hele gevecht vast kunnen leggen op film. Het is echt uniek materiaal, ook omdat het van dichtbij is gefilmd in HD kwaliteit.

 

Deze ervaring wilde ik graag delen met de wereld en een paar jaar terug heb ik de filmpjes op Youtube geplaatst. Anderhalf jaar lang heb ik hier eigenlijk niet naar om gekeken totdat er steeds meer gereageerd werd op het filmpje en ik hier steeds meer emailnotificaties van kreeg. Ik zag dat er inmiddels zo;n 7.000 mensen per dag het filmpje bekeken. Ik ben me toen gaan verdiepen in Adsense - het advertentieprogramma van Google- en heb dit aangezet bij mijn filmpjes. Als mensen mijn filmpjes bekijken, dan komt er vaak een advertentie onder in beeld en als ze daar ook nog eens op klikken, dan ontvang ik een paar cent.

 

Langzaam begon ik inkomsten te krijgen. Eerst slecht 0,50 per dag, maar sinds een aantal maanden beginnen de inkomsten via Adsense best interessant te worden, zo;n 250 – 450 euro per maand met 25.000 kijkers per dag. Een aantal maanden terug ben ik zelfs benaderd door National Geographic Channel of ze het materiaal eenmalig kunnen gebruiken in een programma. Ook hier heb ik een akkoord voor bereikt en men vraagt me nu een factuur hiervoor te versturen. Het is natuurlijk hartstikke mooi om op deze manier slapend rijk te worden, maar ik zit met een aantal fiscale vraagstukken.

 

1.   Ben ik als particulier verplicht om de inkomsten van Adsense aan te geven als inkomstenbelasting? Ik heb begrepen dat als er geen economische prestatie tegenover staat dit nog maar zeer de vraag is.

2.   Indien ja, zou het aan te raden zijn om een eenmanszaak op te tuigen?

3.   Kan ik als particulier een factuur versturen aan NGC, kantoor in Engeland?

4.   Moet ik hier BTW op vermelden? Waar moet ik nog meer op letten?

5.   Of geldt ook hiervoor dat het valt aan te raden om een eenmanszaak op te richten?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het zijn inkomsten waar je een prestatie voor hebt verricht en dus geen giften. Je hebt dus te maken met de inkomstenbelasting. Volgens mij moet je deze inkomsten gewoon opgeven in je particuliere aangifte als Overige inkomsten. Je hebt geen BTW nummer, dus is btw niet van toepassing. Zolang deze inkomsten niet substantieel worden in vergelijking met je reguliere inkomsten en je geen andere activiteiten gaat ondernemen is het voor zover ik weet niet nodig om er een eenmanszaak of bv voor op te richten.

Link naar reactie
  • 0

@mmint: bedankt voor je reactie.

 

Ik ben dan toch wel benieuwd naar wat mijn prestatie precies is.

 

Hoe schatten jullie de kansen in om dit te betwisten bij de Belastingdienst? Als het daadwerkelijk dient te worden opgegeven, kun je dan ook aftrekposten, zoals camera, computer, internetverbinding opvoeren?

Link naar reactie
  • 0

Jouw prestatie was het maken van het filmpje en is het exploiteren ervan. Je inkomsten zijn regelmatig, dus op basis waarvan (bron?) wilde je dit betwisten? Heb je daar nergens relevante info over gevonden?

 

En ja, bij overige inkomsten mag je relevante kosten aftrekken en volstaat een eenvoudige administratie. Kosten uiteraard wel in relatie tot de prestatie, dus als je die camera 99% prive gebruikt zou ik 'm niet als kosten aftrekken...

Link naar reactie
  • 0

@mmint: ik ben hier op enkele plekken op internet wat over tegengekomen.

 

http://www.europesefiscalestudies.nl/upload/Myrthe%20Hinskens.pdf

http://www.beeldrijk.org/cat/fiscaliteiten/Aangiften%20omzetbelasting/177

 

Ik zal kijken of ik nog wat ander materiaal kan vinden. Misschien snijden de bronnen hier geen hout, maar misschien dat het bepaalde inzichten levert.

 

Je schrijft in een eerdere post dat het niet nodig is een eenmanszaak op te richten, zolang deze inkomsten niet substantieel zijn in vergelijking met reguliere inkomsten. Maar zou het oprichten juist niet voordeliger zijn in deze situatie i.v.m. bijvoorbeeld zelfstandigenaftrek en startersaftrek?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.