• 0

inbreng privé-auto

ik wil straks, na de start van mijn bedrijf, blijven rijden in mijn eigen auto.

Kan en mag ik de auto "verkopen" aan het bedrijf, hoe bepaal ik de waarde, mag ik dit opvoeren in mijn financieel plan als "eigen geld" en hoe zit dat belastingtechnisch ?

De auto past perfekt in het concept van mijn nieuw op te starten onderneming dus dáár kan niemand moeilijk over doen (ik ga dus geen ferrari aan het bedrijf verkopen onder het mom van "daar ga ik de honden mee vervoeren")

 

bedankt,

 

PJ

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Overigens kun je dan geen BTW aftrekken en krijg je ook te maken met bijtelling e.d.

Misschien is het handiger een tweedehands BTW wagen aan te schaffen en die te gebruiken?

Link naar reactie
  • 0

PJ,

 

Het antwoord vanuit de optiek van de Inkomstenbelasting.

Je kunt altijd in je eigen auto blijven rijden.Dat is het punt eigenlijk niet.

Je zou je moeten afvragen of het voor jou voordeliger is om je auto vanuit privé naar de zaak over te hevelen of om je auto vanuit privé te blijven rijden en vervolgens de zakelijke kilometers a € 0.18 aan je zaak te belasten.

 

Indien je de auto vanuit privé inbrengt, moet je de economische waarde van de auto op dat moment hanteren.(Taxatie zoals de Wiite voorstelde is een goed ijkpunt).

 

*

Optie auto Privé:

De auto komt voor de huidige economische waarde op de balans van je onderneming te staan.Je mag vervolgens over deze waarde jaarlijks een percentage afschrijven en ook de kosten zoals de motorrijtuigen belasting,assurantie,brandstof en onderhoudskosten zijn van de opbrengsten van je onderneming aftrekbaar.

Tot zover niks bijzonders.Je bent zonder het bijhouden van een strikte rittenadministratie verplicht om bij het doen van je aangifte inkomstenbelasting een percentage van 22% van de cataloguswaarde van de auto bij de inkomstenbelasting op te tellen.Let wel! een auto met een economische waarde van € 5000 zou best weleens een cataloguswaarde van € 15.000 kunnen hebben.

 

*

Optie auto Zaak:

Je kunt geen autokosten in mindering brengen op de opbrengst van je onderneming, maar je kunt wel de zakelijke kilometers a € 0.18 declareren bij je zaak.

 

Neem het bovenstaande mee in je overweging om de auto al dan niet vanuit privé of vanuit de zaak te gaan rijden.

 

Het antwoord vanuit de optiek van de BTW

 

Optie auto Privé:

 

Indien je bij het kopen van de auto geen BTW als voorbelasting hebt kunnen terugvorderen, dan bestaat de mogelijkheid om de BTW op autokosten voorzover die zakelijk zijn, toch als voorbelasting terug te vorderen.(Dit bereken je uiteraard pro rato)

 

Optie auto Zaak

 

Vanwege de bijtelling m.b.t tot het privé gebruik (22% van de cataloguswaarde van de auto) ben je ook gehouden de BTW die je gedurende het hele jaar in aftrek hebt gebracht te corrigeren.

De correctie bedraagt 12% x (De waarde van de bijtelling).

 

Succes,

 

Larry

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.