• 0

KOR en invoer/import

Bij deze wil ik graag het volgende aan de kenners voorleggen.

 

Ik heb een kleine onderneming en zou in principe in aanmerking kunnen komen voor de KOR wanneer het om 'gewone/binnenlandse' BTW zou gaan. Echter koop ik ook goederen in binnen en buiten Europa.

 

De eerste kwartalen van 2012 heb ik 'gewone' BTW-aangifte gedaan, wat wil zeggen dat ik de BTW op de invoer/import gewoon meegenomen heb met de totalen af te dragen BTW. Dit omdat ik gedurende het jaar niet kon voorspellen of ik wel of niet in aanmerking zou komen voor de KOR, en de definitieve berekening in het laatste kwartaal kon en wilde doen.

Met deze berekeningen heb ik telkens BTW moeten afdragen.

 

Echter, met de berekeningen volgens de KOR, had ik iedere keer BTW terug kunnen vorderen.

 

Omdat ik er niet helemaal uitkwam hoe ik eea nu moest verrekenen, heb ik ook het laatste kwartaal 'gewone' aangifte gedaan en de BTW bedragen van de ingevoerde goederen meegenomen in de totalen af te dragen BTW in rubriek 5 (en moet ik ook weer afdragen). Ik besloot, als ik toch BTW terug kan vorderen, dan doe ik dit of middels een suppletie of nemen we het mee in de IB-aangifte.

 

Nu puzzelt het me behoorlijk welk bedrag ik straks alsnog terug kan vorderen.

Ter illustratie hier fictieve bedragen:

 

Zonder KOR

Omzetbelasting afdragen: 1200

Voorbelasting terugvorderen: 800

BTW betalen: 400

 

Met KOR

Omzetbelasting afdragen: 700

Voorbelasting terugvorderen: 1600

BTW terugontvangen: 900

 

Welk bedrag kan ik nu terugvorderen? Is dat 900, waardoor ik (900-400=)500 terug ontvang, of is dat 1300 (900+400) waardoor ik de reeds betaalde BTW ook weer terug ontvang?

 

Wie kan me hier meer duidelijkheid over geven, ook hoe eea werkt?

Ik heb veel gelezen over de KOR, maar kom hier niet uit, aangezien in de voorbeelden nooit een negatief eindsaldo voorkomt zoals bij mij.

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.