• 0

Inkomstenbelasting en dubieuze debiteuren

Beste mensen, ik kijk hier al een tijdje rond, maar heb me toch maar eens geregistreerd omdat ik met een vraag zit.

 

Ik heb een eenmanszaak (rechtsvorm) en moet binnenkort over het eerste jaar de inkomstenbelasting opgeven/betalen.

In december heb ik nog enkele facturen verstuurd, welke op dit moment nog niet betaald zijn. Stel dat deze uiteindelijk niet betaald zullen worden, hoe zit dit dan met de inkomstenbelasting?

Mogelijk is het pas duidelijk dat deze facturen niet betaald worden nadat de IB al opgegeven is.

 

In geval van een BV zou dit normaal gesproken gewoon op de balans komen te staan, maar aangezien bij een eenmanszaak de gehele winst wordt belast, is mij dit niet duidelijk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een eenmanszaak (rechtsvorm) en moet binnenkort over het eerste jaar de inkomstenbelasting opgeven/betalen.

In december heb ik nog enkele facturen verstuurd, welke op dit moment nog niet betaald zijn. Stel dat deze uiteindelijk niet betaald zullen worden, hoe zit dit dan met de inkomstenbelasting?

 

Wat belast wordt is de gerealiseerde omzet. Als jij hebt gefactureerd in 2012 heb jij ook een prestatie geleverd in 2012. De winst, of die nu betaald wordt of niet, is gewoon belast. Pas op het moment dat blijkt dat de facturen niet betaald worden (oninbaar zijn) ontstaat er een verliespost en deze verliespost is aftrekbaar van de inkomstenbelasting in het jaar waarin deze verliespost ontstaat.

 

Mogelijk is het pas duidelijk dat deze facturen niet betaald worden nadat de IB al opgegeven is.

 

Je geeft je belastbare winst op (= omzet -/- kosten). Dit doe je over 2012. Als eind 2013 blijkt dat de facturen nog steeds niet betaald zijn en de deurwaarder behaalt ook geen resultaat dan kun je onder voorwaarden:

 

- de afgedragen omzetbelasting terugvorderen van de belasitngdienst;

- de niet ontvangen netto omzet als aftrekpost over 2013 meenemen.

 

Dit kan niet zonder meer! Je zult je best moeten doen om de posten alsnog te innen.

 

M.b.t. de post dubieuze debiteuren, ik zou hier prudent mee zijn. In principe moet deze voorziening gebaseerd zijn op ervaringen uit het verleden. Bovendien heeft deze post betrekking op het hele debiteurensaldo, en niet op de individuele factuur. Even vanuit het oogpunt van de belastingdienst: als jij het een acceptabel risico acht om naar deze klanten eind 2012 een prestatie te leveren, waarom moet dan de hele samenleving daar onder leiden omdat jij vanwege het risico minder belasting af gaat dragen? Pas op het moment dat met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid blijkt dat de factuur niet betaalt zal worden heb je daadwerkelijk minder winst gedraaid en kun je dat ook verrekenen met de inkomstenbelasting.

 

In geval van een BV zou dit normaal gesproken gewoon op de balans komen te staan, maar aangezien bij een eenmanszaak de gehele winst wordt belast, is mij dit niet duidelijk.

 

Bij de EMZ komt het natuurlijk ook op de balans te staan! Jij hebt gewoon nog debiteuren open staan en die neem je mee naar het volgende boekjaar. Die debiteuren hebben een eigen plekje op de balans. Pas op het moment dat blijkt dat de facturen niet inbaar zijn verschuift het factuurbedrag van balanspost tot post op de resultatenrekening.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.