• 0

Auto met veel aftrek kopen via holding maar winst en gelden zitten in werkbv

Ik ben 100% eigenaar van mijn holding, welke weer 100% eigenaar is van de werkbv.

Alle activiteiten/omzet/winst zitten in de werkbv, de holding krijgt een management fee en betaalt mijn loon uit.

De fee heb ik zo bepaald dat deze net voldoende is voor loon/belasting/kosten zodat de winst van de holding nagenoeg op 0 uitkomt.

Nu wil ik dit jaar een elektrische auto aanschaffen prijs incl btw €105k excl btw €87

Op dit moment staat er slechts zo'n €25k op de spaar rekening van de holding, de rest zit vast in beleggingen daar wil ik eigenlijk niet aankomen. De werkbv heeft voldoende vrije gelden. DUs daar wil ik de rest (€80k) van gebruiken.

De auto komt in aanmerking voor aftrek KIA (€15k) en MIA (€31k), daardoor moet ik dus zorgen dat de winst van mijn holding minimaal €46k + reguliere afschrijving van stel €12k/jaar = €58k is dit jaar.

Eventueel zou zelfs de VAMIL gebruikt kunnen worden in het eerste jaar versneld te kunnen aftrekken.

Stel ik zou die die €80k als dividend zou uit keren van werkbv->holding dan heb ik nog steeds geen winst gemaakt in de holding en kan ik geen gebruik maken van bovenstaande aftrekposten.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het oplossen via een (eenmalige of tijdelijke) fee verhoging heb ik zelf ook aan gedacht, maar twijfel of dat van de belasting wel mag:

In mijn geval heb ik een fee van €60k ex/jaar

Bij 1. kom ik dan niet in de knoei omdat mijn loon dan dit jaar opeens minder van de vereiste 70% van de fee zal zijn? (rond de 50% kom ik dan op uit)

 

2. Is nieuw voor mij maar zo te zien ook een acceptabele oplossing, dank voor de tip!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.