• 0

Overname huurcontract -> ingewikkelde situatie

Ik sta op het punt een winkelruimte over te nemen van een ondernemer die er momenteel niets mee doet. De ruimte staat leeg en is precies goed voor me.

 

Nu heb ik de huidige huurder mee gelukkig omdat die van het huur af wil echter wil de pand eigenaar pas meewerken zodra de huidige huurder op papier aangeeft dat ie af wil van deze ruimte.

 

Het is momenteel een winkelruimte en ik wil iets starten in de horeca. Volgens de gemeente zit er gewoon een horeca bestemming op echter wil de eigenaar dit voorleggen bij een raad van bestuur en pas als zij het goed vinden mij toelaten.

 

Hij heeft aangegeven dat ik een brief moet opstellen die de huidige huurder en ik gaan tekenen waarin ik onder voorbehoud van dat horeca wordt goedgekeurd, de huurovereenkomst wil overnemen en dus deze ruimte krijg.

 

Echter vrees ik dat zodra de huidige huurder aangeeft dat ie van deze ruimte af wil, de raad van bestuur het gelijk aan iemand anders geeft of ermee naar een makelaar gaan.

 

Zouden jullie me willen helpen bij het opstellen van deze brief? misschien hebben jullie nog wat tips?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe ziet het huidige huurcontract eruit? Zit dit nog in de fase van bepaalde tijd (2 keer een periode van vijf jaar over het algemeen) of voor onbepaalde tijd (meestal stilzwijgend met een jaar verlengd)?

 

Naar mijn ervaring is het zo dat de huidige huurder in deze situatie een indeplaatsstelling dient aan te vragen bij de verhuurder, en daarmee u als nieuwe huurder aandraagt. U neemt dan het bestaande contract, en de (eventuele) duur daarvan over.

 

In de situatie die ik heb meegemaakt was het zo dat de verhuurder van de nieuwe huurder een ondernemingsplan wilde zien, welke eerst werd beoordeeld samen met een kredietonderzoek alvorens de indeplaatsstelling werd toegewezen.

 

Dus in principe zal de bal in eerste instantie bij de huidige huurder moeten liggen, die moet de aanzet geven richting de verhuurder.

 

Wie is de verhuurder? Is deze verhuurder eigenaar van al het vastgoed (winkelruimte) in dit winkelcentrum? Zit daar een tussenpersoon tussen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Echter vrees ik dat zodra de huidige huurder aangeeft dat ie van deze ruimte af wil, de raad van bestuur het gelijk aan iemand anders geeft of ermee naar een makelaar gaan.

 

 

 

Waarom zou een raad van bestuur dat willen doen? (Buiten het feit dat ik geen enkel idee heeft wat een RvB hiermee te maken heeft..)

 

Waarom zouden zij naar een makelaar gaan als jij je aanbied als huurder? Je gaar naar een makelaar om een huurder te vinden...

Link naar reactie
  • 0

De huidige huurder heeft een contract voor 8 jaar.

 

Het liefste zou ik ook een indeplaatsstelling willen echter onder voorbehoud of het exploiteren van een horeca bestemming mag van de verhuurder of comite. Ik weet ook niet precies hoe het in elkaar zit echter gaan ze het bespreken in een vergadering. Er zit een investeringspartij achter die er ook wat over te zeggen heeft.

 

De verhuurder is de eigenaar echter is dit een groep mensen ipv een iemand. Die beste meneer is best vriendelijk hoor en ik neem aan dat hij ook het beste wilt echter zet ie mij zo wel in een moeilijke positie. En ik wil de ruimte graag huren, dat weet hij ook.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.