Ik sta op het punt om een webwinkel/ bezorgdienst te beginnen, maar verkeer nog in twijfel over een min of meer juridische kwestie. Stel, puur hypothetisch: het is nog niet mogelijk om simkaarten online te bestellen, enkel via fysieke winkels. Ik zet een eigen simkaartenwebshop, genaamd simkaart.nl, waarbij ik alle aanbieders van simkaarten op mijn website plaats: je ziet bijvoorbeeld Lebara staan, je klikt erop en krijgt vervolgens het gehele aanbod van Lebara te zien, je kiest een kaart, rekent online af, waarbij je een kleine toelage betaald voor mijn dienst (10% bovenop de winkelprijs) en daarbovenop de bezorgkosten. Ik ga vervolgens langs een sigarenboer bij mij op de hoek, koop alle op die dag bestelde simkaarten en bezorg deze bij de klanten. Nu is Lebara daar niet van gediend en eist dat ik de naam Lebara van mijn webshop verwijder, de naam is immers beschermd door het merkenrecht/handelsnaamrecht. Ik meen echter dat het merkenrecht is uitgeput, omdat Lebara de kaarten zelf op de Europese markt heeft gebracht. Bovendien is er ook geen verwarringsgevaar, omdat ik op de website uitdrukkelijk vermeld dat ik geen enkele commerciële band met hen heb.
Mijn vraag is deze: kan ik mij met vrucht beroepen op de uitputtingsregel? Ik betwijfel namelijk of er sprake is van wederverkoop; ik verkoop de producten immers voordat ik ze heb ingekocht, ik heb geen eigen voorraad. En, kan Lebara stellen dat het merkenrecht weliswaar is uitgeput, maar dat ik hun handelsnaam niet mag gebruiken? Ik heb de relevante jurisprudentie doorgespit (o.a. Makro v. G-star LJN BI2335) maar het is mij onduidelijk wanneer je nu kunt stellen dat sprake is van uitputting. Geldt dat enkel voor reeds door de officiële distributeuren verkochte producten die ik dan doorverkoop of ook voor producten die worden aangeboden door officiële distributeuren, maar die nog niet zijn verkocht zijn en die ik verkoop voordat ik ze zelf aankoop. In feite is het slechts een tijdskwestie, ik kan immers ook eerst inkopen, maar doe dit liever niet. En ten slotte, het zijn inmiddels drie vragen geworden, ben ik vrij in de prijsbepaling, zowel omhoog als omlaag?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Hamza Deli
Hamza Deli
Beste forummers,
Ik sta op het punt om een webwinkel/ bezorgdienst te beginnen, maar verkeer nog in twijfel over een min of meer juridische kwestie. Stel, puur hypothetisch: het is nog niet mogelijk om simkaarten online te bestellen, enkel via fysieke winkels. Ik zet een eigen simkaartenwebshop, genaamd simkaart.nl, waarbij ik alle aanbieders van simkaarten op mijn website plaats: je ziet bijvoorbeeld Lebara staan, je klikt erop en krijgt vervolgens het gehele aanbod van Lebara te zien, je kiest een kaart, rekent online af, waarbij je een kleine toelage betaald voor mijn dienst (10% bovenop de winkelprijs) en daarbovenop de bezorgkosten. Ik ga vervolgens langs een sigarenboer bij mij op de hoek, koop alle op die dag bestelde simkaarten en bezorg deze bij de klanten. Nu is Lebara daar niet van gediend en eist dat ik de naam Lebara van mijn webshop verwijder, de naam is immers beschermd door het merkenrecht/handelsnaamrecht. Ik meen echter dat het merkenrecht is uitgeput, omdat Lebara de kaarten zelf op de Europese markt heeft gebracht. Bovendien is er ook geen verwarringsgevaar, omdat ik op de website uitdrukkelijk vermeld dat ik geen enkele commerciële band met hen heb.
Mijn vraag is deze: kan ik mij met vrucht beroepen op de uitputtingsregel? Ik betwijfel namelijk of er sprake is van wederverkoop; ik verkoop de producten immers voordat ik ze heb ingekocht, ik heb geen eigen voorraad. En, kan Lebara stellen dat het merkenrecht weliswaar is uitgeput, maar dat ik hun handelsnaam niet mag gebruiken? Ik heb de relevante jurisprudentie doorgespit (o.a. Makro v. G-star LJN BI2335) maar het is mij onduidelijk wanneer je nu kunt stellen dat sprake is van uitputting. Geldt dat enkel voor reeds door de officiële distributeuren verkochte producten die ik dan doorverkoop of ook voor producten die worden aangeboden door officiële distributeuren, maar die nog niet zijn verkocht zijn en die ik verkoop voordat ik ze zelf aankoop. In feite is het slechts een tijdskwestie, ik kan immers ook eerst inkopen, maar doe dit liever niet. En ten slotte, het zijn inmiddels drie vragen geworden, ben ik vrij in de prijsbepaling, zowel omhoog als omlaag?
Gr. Hamza
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag