• 0

Zzp-er - nul-uren contract

Op dit moment heb ik een klein eigen bedrijfje (ingeschreven bij de KVK) in de ICT. Bedrijfje is een 'overblijfsel' van mijn studententijd en eigenlijk zoek ik een baan in loondienst. Gelukkig heb ik in de tussentijd nog een enkele opdracht bij mijn bedrijfje en kan zo een beetje bijverdienen. Ik voldoe niet aan de uren-norm van 1225 uur per jaar. Ik heb nu één klant waar ik een project voor doe en indien gereed gewoon dus een factuur naar toestuur. Voor een nieuwe opdrachtgever kan ik een project doen waarbij ik inschat dat het ongeveer 125 uur kost. Van deze opdrachtgever kreeg ik de keus of als zzp'er te werken of op basis van een nul-uren contract. Deze opdracht kan ik zelf qua tijd indelen en er zijn verder geen verplichten vanaf zijn kant. Duidelijk geen vast dienstverband.

 

Mijn vraag is:

Kan en mag ik op basis van een nul-uren contract werken (nu en misschien dit jaar totaal maar twee opdrachtgevers, maar geen aftrekposten)? En wat is in de meeste gevallen het voordeligst voor mij? Heb ik dan ook een VAR-verklaring nodig?

 

Hopelijk is hier iemand die mijn vraag kan beantwoorden. Via het forum en Google heb ik geprobeerd een antwoord te vinden maar de situatie was vaak net wat anders waardoor ik twijfel.

 

Groet,

Ad

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

VOlgens mij mag jij prima met een nul-uren-contract werken. Hoe lang schat je dat deze klus gaat duren?

Als het langer duurt dan drie maanden verandert het nul-uren-contract automatisch in een X-uren-contract, waarbij X staat voor het gemiddeld aantal uren dat je in een week werkt.

 

Met een nul-uren-contract bouw je misschien bepaalde rechten op op het gebied van sociale zekerheid, verder zie ik niet zo goed wat er de voordelen van zouden zijn t.a.v. de opdracht uitvoeren binnen je onderneming.

 

Ook een onderneming met twee opdrachtgevers kan fiscaal gezien als onderneming gezien worden, daar zijn meer criteria voor dan alleen het aantal opdrachtgevers en die moeten in samenhang bekeken worden. Ik moet wel zeggen dat je verhaal de indruk geeft van 'bijverdiensten' die in de categorie 'Resultaat uit Overige Werkzaamheden' vallen en niet in de categorie 'winst', maar ik ken natuurlijk maar een deel van het verhaal.

Voordeel van ROW t.o.v. loondienst is dat je kosten in aftrek mag brengen, voordeel van loondienst is dat je geen administratie hoeft te voeren.

 

Jij hebt geen VAR nodig. Je opdrachtgever vindt wellicht dat hij een VAR nodig heeft, en zal in zo'n geval jou verzoeken om er een aan te vragen.

 

Wat het voordeligst is, is natuurlijk afhankelijk van het geboden salaris en het tarief dat je als ondernemer kan vragen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.